نظر نمایندگان مجلس درباره فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ نیوز» پارسینه نوشت: فیس‌بوک فضایی است که این روزها برای برخی افراد به مکانی تبدیل شده است که همانند یک خانه در آن زندگی می‌کنند. خانه‌ای که با وجود تمام فیلترینگ‌ها باز هم کاربران بیشمار خود را دارد و به نظر می‌رسد هیچ مانعی در سر راه آن کارساز نبوده است.

شاید زمانی که مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک این شبکه اجتماعی را طراحی کرد، فکرش را هم نمی‌کرد زمانی این پدیده آنقدر سر و صدا کند که برخی از کشورها برای مقابله با آن به فیلترینگ روی بیاورند.

این شبکه پرمخاطب اجتماعی موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام برای خود نظرات و دلایل مستدلی دارند. عده‌ای وجود مطالب غیراخلاقی و مخالف اندیشه‌های اسلام و ایران را دلیلی مبرهن برای فیلترینگ آن می‌دانند. به گفته این کارشناسان از آنجایی که فرهنگ ایران با فرهنگ غرب در برخی مسائل در تناقض قرار دارد، ممکن است برخی اتفاقات در فضای مجازی برای ایرانی‌ها چندان قابل قبول و هضم نباشد.

پدیده جاسوسی در این شبکه اجتماعی نیز که چندی پیش توسط ادوارد جوزف اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افشا شد به حساسیت‌ها افزود.

عده‌ای نیز خلاف این نظر را دارند. آن‌ها نکات مثبت و محاسن این شبکه را بیشتر از مضرات آن می‌دانند و معتقدن نباید با افزایش محدودیت‌ها تشنگی برای دستیابی به آن را افزایش داد.

به هر حال بررسی‌های میدانی در میان ۲۷۰۰ جوان ۱۷ تا ۲۶ سال که در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند نشان می‌دهد ۸۰ درصد این افراد فیسبوک را به عنوان فضایی برای گذراندن وقت و سرگرمی انتخاب کرده‌اند، ۱۰ درصد برای پیدا کردن دوست در کشورهای دیگر، ۵ درصد استفاده‌های علمی و فرهنگی می‌کنند و ۵ درصد مابقی تنها دسته‌ای هستند که در مسیرهای انحرافی و جنسی از فیسبوک استفاده می‌کنند.

پارسینه، برای جویای شدن نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در مقام قانون‌گذاری قرار دارند، به سراغ برخی از آن‌ها رفت.

منصوری آرانی: اطلاعاتی در مورد این شبکه اجتماعی ندارم.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که پیش از این از موافقان شبکه اجتماعی فیسبوک بود، در گفتگو با خبرنگار پارسینه از کم بودن اطلاعات خود در خصوص فضای مجازی و بخصوص فیسبوک سخن گفت و اظهار داشت نمی‌تواند در این مورد اظهارنظری داشته باشد.

وی پیش از این در گفتگو با روزنامه فرهیختگان گفته بود: «معتقدم وزرای دولت یا مجلس باید در این خصوص نشستی داشته باشند. پیش از این ابزاری مانند ویدئو نیز ممنوع بود اما شاهد بودیم پس از گذشت زمان مجبور شدند استفاده از چنین امکاناتی را آزاد کنند. برای استفاده از فضای مجازی به این شکل که این تکنیک‌ها و فناوری‌ها به ما تحمیل شود، شکل درستی نیست. ما در دنیایی هستیم که به سرعت روابط و اطلاعات برقرار می‌شود. پس استفاده از فیسبوک دارای محاسن زیادی است البته فضاهای مجازی هم دارای معایب و هم محاسن خاص خود است و هنر در این است که معایب را به کمترین درصد از لطمات کاهش دهیم و از محاسن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. باید قبول کنیم که محاسن استفاده از این فضا بسیار بالاتر از معایب آن است و فرهنگ‌سازی درست در این خصوص بسیار بهتر از فیلترینگ است.» (روزنامه فرهیختگان – ۱۲ آذرماه ۱۳۹۲)

طاهری: باید جلوی تخریب فرهنگی و فعالیت‌های ضد نظام فیسبوک را با فیلتر کردن بگیریم

حجت الاسلام سید علی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارسینه اظهار داشت: از آنجایی که موضع فیسبوک و توئیتر جهت فعالیت خرابکارانه آن‌ها در اتفاقات سال ۸۸ کاملا به همگان ثابت شده است و رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی اعلام کردند از این ابزار در جریان انتخابات استفاده شده، طبیعی است که هر نظام دیگری هم بود، خط قرمزی برای آن ایجاد می‌کرد. به نظر من دولتمردانی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند باید دلیل این کار خود که از چنین جریان خیانت‌آمیزی بهره می‌جویند بیان کنند. ممکن است روزی برسد که شما هر قفلی به در منزل بزنید این قفل باز شود. این موضوع دلیل نمی‌شود در خانه را قفل نکنیم. باید جلوی تخریب فرهنگی و فعالیت‌های ضد نظام را بگیریم و اگر روزی این فناوری نتواند پاسخگو باشد، باید تدبیری دیگر اندیشید.

مطهری: نظری ندارم
علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پارسینه که نظر شما درباره فیلترینگ فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی این چنین چیست تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: نظری ندارم.

کوچک‌زاده: جواب این سوال را با بله و خیر نمی‌دهم. فرصت هم ندارم

مهدی کوچک‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بعد از تماس‌های مکرر زمانی که سوال خبرنگار ما را شنید، گفت: جواب سوال شما را من با بله و خیر نمی‌دهم و فرصت هم ندارم تا توضیح بیشتری بدهم.

البته کوچک‌زاده پس از انتشار این خبر در نامه‌ای برای پارسینه نوشته است:

«نظر من در باره همه بسترهای فراهم شده در فضای مجازی از جمله فیس بوک با نظر امام در مورد سینما یکی است بخوانید:
امام خمینی رحمه الله علیه:
ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزى که در خدمت اجانب براى عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروى انسانى ماست، با آن مخالف هستیم. ما کىْ مخالفت کردیم با تجدد؟ با مراتب
تجدد؟ مظاهر تجدد وقتى که از اروپا پایش را در شرق گذاشت- خصوصاً در ایران- مرکز [عظیمى‏] که باید از آن استفاده تمدن بکنند ما را به توحش کشانده است. سینما یکى از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، درخدمت تربیت این مردم باشد؛ و شما مى‏دانید که جوانهاى ما را اینها به تباهى کشیده‏ اند»
صحیفه امام ج‏۶

رسایی: مصاحبه نمی‌کنم

حمید رسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز از نمایندگانی بود که پس از شنیدن نام پارسینه گفت: من مصاحبه نمی‌کنم.

هروی: فیلترینگ تنها فعالیت‌های زیرزمینی را گسترش می‌دهد

جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخ خبرنگار پارسینه در خصوص فیلترینگ فیسبوک را اینگونه پاسخ داد: با توجه به رشدی که امروز در همه عرصه‌ها آمده است، مسلما در عرصه فناوری‌های نوین و رسانه‌های دیجیتالی هم عمومیت پیدا می‌کند. من تصور می‌کنم نمی‌توانیم از نوآوری‌های جهان خود را به هزر داریم اما می‌توانیم آن را مبتنی بر شاخصه‌ها و ضرایب فرهنگی خودمان موزون کنیم.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم اینقدر جلوی امری را بگیریم که تبدیل به فعالیت‌های زیرزمینی شود آن موقع دردسرها صد چندان خواهد شد بنابر این من با حرکت‌های این چنینی که بخواهد در خفا حرکت کند به شدت مخالفم.

هروی در ادامه اظهار داشت: ما اگر بتوانیم سنجیده روی این قضیه برنامه‌ریزی کنیم همین حرکاتی که می‌تواند از رسانه‌های غربی نشات بگیرد را به شکل فرهنگ و تمدن خودمان در بیاوریم.

وی با اشاره به موضع‌گیری برخی مسئولین گفت: بعضی صاحب‌نظران در قبال این مسائل فرهنگی بی‌جهت موضع‌گیری می‌کنند یا در طرف دیگر بدون دلیل موجهی آن را می‌پذیرند، من با هر دو نگاه مخالفم. من اعتقاد دارم پذیرش دربست یک پدیده که مطابق ارزش و هنجارهای ما نیست نادرست است و همچنین در مقابل به دور ریختن کامل نیز به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد. ما اگر بتوانیم با نگاهی کارشناسانه که متاسفانه در جهان سوم ابزار مورد توجهی نیست، به سراغ این مسائل بیاییم و هر مقوله‌ای که دستاورد غربی است به شکل بهینه در فرهنگ خود حل کنیم عملا می‌تواند به نقاط قوتی دست یابیم.

این نماینده مجلس به فرهنگ تاریخی ایران اشاره و تاکید کرد: همانطور که در تاریخ نیز دیدید هر گروهی که به ایران هجوم آورد در بلندمدت در اضلاع فرهنگ و تمدن این کشور هضم شده و حل می‌شد. ما که این قدرت را در گذشته داشتیم چگونه امروزه نداشته باشیم؟ چگونه امروزه نتوانیم فرهنگ غربی را بگیریم و آنرا بر اساس ساختارهای خودمان تغییر ندهیم؟ من اعتقاد به این دارم توانمندی فرهنگ ما آنقدر است که به راحتی می‌توانیم این دستاوردهایی که شاید نقاط منفی برای نسل جوان ما داشته باشد، به نقاط مثبت تبدیل کنیم و از آن استفاده‌های درست نماییم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین من نگاهی که امروز در عرصه رسانه‌ها مطرح می‌شود و یک گروه موافق، یک گروه مخالف و یک گروه نیز همیشه سعی می‌کنیم بی‌طرف باشند، را قبول ندارم و به نظر من لازم است فرآیند کارشناسانه‌ای توسط اساتید دانشگاه و صاحبنظران عرصه‌های مختلف انجام شود تا این مقوله غیر بومی را تبدیل به یک فرآیند سازنده کنند نه اینکه تنها به راهکارهایی مانند فیلترینگ بیندیشند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول