لزوم همکاری نهادهای بین‌المللی برای مبارزه با جرائم سایبری

به گزارش «وبلاگ نیوز» سردار سرتیپ پاسدار کمال هادیانفر در آغاز نشست سه روزه دومین کارگاره آموزش منطقه ای مبارزه با جرائم سایبری با اشاره به پیشگامی ایران در برخورد با جرایم سایبری گفت: امروزه dark net یا همان «وب تاریک» فکر کارشناسان پلیس سایبر جهان را مشغول کرده است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ سازمان‌ها و شرکت‌ها به طور میانگین مورد ۱۱۲ حمله سایبری موفق قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از سودجویان از این فضا برای درس و آموزش استفاده می‌کنند.هادیان‌فر با بیان اینکه آنچه که مردم از فضای وب می‌بینند تنها چهار درصد آن است، گفت: ۹۶ درصد وب را لایه‌های زیرین تشکیل می‌دهد و سودجویان و مجرمان نیز در این لایه‌ها فعالیت می‌کنند.

سردار هادیانفرگفت: همه این مسایل نشان می دهد که برای مبارزه با این پدیده جهانی و بین‌المللی سازمان unodc، سازمان اینترپل، اکو و پلیس‌های سایبری کشورها وظیفه سخت و مشکلی را پیش رو دارند و بدون همکاری، پیش‌بینی، پیشگیری، مبارزه و مقابله با این گونه جرایم غیر ممکن است.

وی با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد جرایم در فضای مجازی ملی و مابقی جنبه بین‌المللی و فراملی دارد گفت: با توجه به این که در جرایم سایبری مرزهای فیزیکی بی معنی است در صوت همکاری نکردن کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، شرایط آموزش برای همه کشورها حتی کشورهای توسعه یافته سخت خواهد بود.

هادیانفر اضافه کرد: امروز انحصار اینترنت جهان در اختیار ایالت متحده است و این کشور از این انحصار به عنوان ابزاری جاسوسی استفاده می‌کند که باید آنرا از دست امریکا خارج کرد.

وی ایجاد منطقه بندی و انتخاب کشورهایی معین و پشتیبانی فنی و مالی از آنها را از دیگر پیشنهادات خود برای افزایش توان مبارزه با جرایم سایبر در کشورها برشمرد و گفت: با این شیوه می‌توان از عقب ماندگی‌های برخی از کشورها در حوزه جرایم سایبری جلوگیری کرد.

رئیس پلیس فتا با بیان این که امروز عقب‌ماندگی پلیس در مبارزه با جرایم سایبری بیشترین خطر را برای سایر کشورها دارد گفت: اگر کشوری استانداردهای لازم مبارزه با جرایم سایبری را نداشته باشد به میدانی برای مجرمان سایبری و تهدیدی برای سایر کشورها بدل می شود.

وی همچنین خواستار ایجاد بستری ارتباطی برای کشورهای عضو UNODC شد و گفت: وجود چنین بستری امکان تبادل اطلاعات جرایم و مجرمان را فراهم می‌کند.

رئیس پلیس فتای ناجا همچنین خواستار تدوین قوانین بین‌المللی برای مقابله با گروه‌های سازمان یافته در فضای مجازی شد و آنرا امری مهم خواند.

رئیس پلیس فتا همچنین با تاکید بر لزوم تامین هر چه بیشتر فضای سایبری کشور گفت:۲۳میلیون از۴۳میلیون کاربر اینترنتی نوجوان و جوان هستند که با توجه به ذوق و علاقه آنها باید به امنیت فضای سایبری توجه داشت.

سردار هادیانفر درباره جایگاه ایران در پلیس سایبری کشورهای منطقه افزود: این جایگاه را دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) و سازمان اکو بررسی می کند اما میزان کشف معیار خوبی برای سنجش به شمار می آید.

وی افزود: کشور ما همواره برای کمک به کشورهای دیگر در زمینه سایبری اعلام آمادگی کرده است و ما بیش از ۶۵ درصد جرائم سایبری را کشف کردیم اما باید بدانیم که ضعف و عقب‌ماندگی یک کشور تهدیدی است برای تمام کشورها و باید تمام کشورها به یک اندازه برای مبارزه با جرائم سایبری تجهیز شوند.

رئیس پلیس فتای کشور با اشاره به اینکه امنیت در فضای سایبری امری نسبی و مهم است، بیان داشت: برای پیشگیری از جرائم سایبری از دو روش پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی استفاده می‌کنیم. در روش پیشگیری وضعی از سازمان‌ها شروع کردیم و در زمینه پیشگیری اجتماعی با پخش انیمیشن‌های مختلف از صدا و سیما سعی در آگاهی دادن به مردم داریم.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار کره جنوبی که جمعیت آن شبیه جمعیت ایران است در سال ۲۰۱۳ بیست درصد قدرت کشف داشته – در حالی که آمریکا ۱۷ تا ۲۰ درصد و ایران در سال ۹۳- هشتاد و چهار درصد درصد از جرایمی که در کشور رخ داده کشف کرده است.

سردار هادیانفر با بیان این که ایران در بومی سازی تجهیزات موفق عمل کرده و اکنون بیش از ۱۸ محصول بومی در کشور موجود است و این محصولات را برای کمک به سایر کشورها ارسال می کنیم و برخی کشورها به صورت مستقیم برای استفاده از این محصولات از ما درخواست انتقال تجربه را داشته اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول