دام جدید فیس بوک برای جمع آوری اطلاعات

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایران اسلامی، فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان قصد دارد برای بیش از یک میلیارد نفر از کاربرانش در سراسر جهان برنامه بازبینی حریم خصوصی ارائه دهد و بر اساس آن ابزاری را ارائه می کند که کاربران به وسیله آن می توانند به تنظیمات حریم خصوصیشان وارد شوند و اطمینان یابند که جزئیات خصوصی زندگی خود را با چه افرادی به اشتراک می گذارند.

به گفته «پدی اندروود»، مدیر تولید حفظ حریم خصوصی این شرکت، تا یکی دو هفته آینده کاربران فیس بوک گزینه ای مربوط به اجرای بازبینی حریم خصوصی مشاهده خواهند کرد.

فیس بوک در ماه می اعلام کرد که در قسمتی از تلاش خود برای توسعه، ابزاری برای حریم خصوصی ارائه کرده است تا به مردم این اطمینان را بدهد که آنها می توانند مطالبی که انتشار می دهند و افرادی که این مطالب می بینند را کنترل کنند.

«آندروود» همچنین بیان کرد : «هیچ کس دوست ندارد تا اطلاعاتش برای تمام افرادی که حتی فکرشان را هم نمی کنند قابل دیدن باشد.»

اما کارشناسان امنیت اطلاعات می گویند این همان چیزی است که مدت ها در فیس بوک اتفاق افتاده است و معتقدند فیس بوک کاربران خود را به سوی انتشار اطلاعات بیشتر به صورت عمومی سوق می دهد که همین امر انتقاد کاربران و دیده بان حریم خصوصی را به همراه داشته است.

به همین دلیل در سال ۲۰۱۱ ناظران فدرال ایالات متحده، این شرکت را به خاطر گمراه کردن مشترکان درباره ی این که چگونه اطلاعات آنها به طور گسترده انتشار می یابد، متهم کرد.

از طرفی کمیسیون تجاری فدرال آمریکا هم اعلام کرده است: تغییراتی که فیسبوک در دسامبر ۲۰۰۹ برای قرار دادن اطلاعات شخصی کاربران مانند عکس، جنسیت، لیست دوستان به صورت عمومی انجام داده است، سلامت و امنیت کاربران را در معرض خطر قرار می دهد.
اما در ماه های اخیر فیس بوک به طور جدی تری به گسترش ابزار های مرتبط با حریم خصوصی پرداخته است و در پشت پرده این تلاش، هدفی جز جمع آوری اطلاعات محرمانه کاربران خود برای فروش به سرویس های امنیتی و جاسوسی آمریکا نمی توان متصور بود.

«جفری چستر» دیده بان حریم خصوصی در ایالات متحده در این رابطه بیان کرد: این اطلاعات جمع آوری شده برای کاربران غیرقابل مشاهده است و این مشکل اصلی است.

وی اظهار داشت: فیس بوک سعی دارد تا مردم را گمراه کند که بازبینی حریم خصوصی واقعا می تواند بازدید کنندگان اطلاعات شخصی آنها را کنترل کند در حالی که فیس بوک در حال همکاری نزدیک با شرکایش است تا مطمئن شوند که کاربران این شبکه اطلاعات محرمانه مورد نیاز آنها را تامین خواهند کرد.

وی تصریح می کند که: فیس بوک قصد دارد تا کاربران وتنظیم کنندگان باور کنند که آنها از حریم خصوصی کاربران محافظت می کنند اما این حقیقت ندارد.

لازم به ذکر است در ماه جولای فیس بوک اعلام کرد که میانگین ارزش تبلیغات این شرکت در سه ماهه اخیر ۱۲۳ درصد افزایش یافته است و این شبکه اجتماعی از محل فروش اطلاعات کاربران خود به بنگاههای تبلیغاتی و سرویس های امنیتی توانسته درآمد خود را با ۶۸ درصد افزایش به ۲٫۶۸ میلیون دلار برساند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول