لزوم تدوین سیاست برای استانداردسازی خط و زبان فارسی در فضای مجازی

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایکنا بهروز مینایی، کارشناس فضای مجازی، با اشاره به رویکرد بومی سازی در محتوای فضای مجازی اظهار کرد: حوزه خط و زبان فارسی در فضای مجازی مهم ترین جایگاهی است که یک مرجع قانونی باید با مهندسان و دست اندرکاران توسعه نرم افزارها ارتباط داشته باشند.

مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: جایگاه های قانونی کشور باید در مسائل آی تی وارد شوند و بسیاری از چالش های این حوزه را مرتفع کنند. متأسفانه کمترین ارتباط ها در این زمینه وجود دارد.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: برای حل بسیاری از این مشکلات پیشنهاد تشکیل خانه زبان را دادیم تا معادل سازی هایی برای محتوای فضای مجازی انجام شود چرا که ورود کلمات انگلیسی و حتی ترکیب آن با زبان فارسی از جمله مشکلاتی است که هم اکنون با آن روبرو هستیم.

وی مشکلات محتوا در فضای مجازی را دردسرآفرین عنوان کرد و گفت: حوزه معادل سازی های لازم برای رشته های فنی، مهندسی و فضای سایبر درست و به موقع انجام نمی شود و جوابگوی انبوه کلمات وارده به زبان فارسی نیست بنابراین باید قوانینی مصوب شود برای مثال آیین نامه نوشتاری برای وبلاگ ، شبکه های اجتماعی و سایت ها تدوین شود چرا که در این محیط ها شاهد کلماتی هستیم که با زبان فارسی بیگانه است.

مینایی اظهار کرد: برای کنترل زبان فارسی در محیط مجازی نیازمند جایگاه قانونی هستیم تا حاکمیت هم به آن اهمیت دهد و قوانین لازم نوشتاری برای این محیط تدوین شود.

وی افزود: تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه را شاهد هستیم بنابراین نیازمند جایگاه حقوقی و قانونی در این حوزه هستیم که نقش پدری داشته باشد و بتواند برای محتوای تحت وب استانداردسازی کند.

وی بیان کرد: متأسفانه یکی از محیط هایی که به محتوای زبان فارسی آسیب می رساند محیط های چت است که با ترکیب زبان انگلیسی و فارسی، افعالی را ایجاد می کنند که زبان فارسی را زیرسؤال می برند. بنابراین لازم است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این زمینه اقداماتی را محقق کنند.

مینایی اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی می تواند با تدوین سیاست های جدیدی مبنی بر استانداردسازی خط و زبان فارسی در فضای مجازی بسیاری از این مشکلات را مرتفع کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول