نیازمند دیدی کارشناسانه به محتوای فضای مجازی هستیم

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از شبستان، غلامرضا رحمانی، مدیر گروه ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به اثرات دنیای مجازی و اینترنت در اخلاق اجتماعی گفت: در جامعه امروز که دنیای ارتباطات و تکنولوژی سوار بر قطارسرعت است و افزایش سرعت در دنیای مجازی خصوصا درشبکه گسترده اینترنت می تواند در مدت بسیار کوتاهی نه تنها سطح زندگی و روابط را دگرگون کند بلکه اصول، باورها وحجاب های اخلاقی و اجتماعی جوامع بشری و انسانی را دچاردستخوش نماید.

وی افزود: هرچند فضای مجازی می رود تا دنیا را دردورترین افق ها وحتی خانه ها و خانواده ها را در قبضه خود در آورد و دولت و ملتهای الکترونیکی را در جهان ایجاد کند، اما با همه این مزایا، یک محیط کاملاً نا امن است.

مدیرگروه ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: اینترنت از جنبه های مختلف قابل بررسی است. ویژگی فضای مجازی این است که بستری را فراهم می سازد تا کاربران بدون شناخت طرف مقابل و شخصیت حقیقی مخاطب خود مطالبی را عنوان و ارسال کنند بدون آنکه بدانند مطلب ازچه منبعی و گوینده کیست.

رحمانی تصریح کرد: گاهی فضای مجازی دارای ویژگی هایی است که ممکن است برای فرهنگ خطرناک باشد. چرا که هریک از افراد جامعه از هر سطح علمی با هر نیتی می تواند مطالبی درج و نشرکنند که این مطالب می توانند در برخی موارد با افکار واهداف خاص منتشر شوند که به نوعی نقش مهمی در تهدید جامعه خواهند داشت.

وی اظهار داشت: هرمطلبی می تواند در فضای مجازی برای همه کاربران کودک، بزرگسال، نوجوان و جوان و سایر افرادی که به نوعی با آن سرو کار دارند فضای آموزشی خاصی باشد که باید متولیان امر در راستای تولید محتوای مناسب با اخلاق اجتماعی جامعه برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

مدیر گروه ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه جامعه دینی و اسلامی ما برمبنای اخلاق بنا شده است، متاسفانه در تولید محتوای سالم کمتر توجه شده است.

رحمانی بیان داشت: اینترنت هم مانند هر وسیله دیگر می تواند کاربرد مثبت و منفی داشته باشد. چرا که می تواند هم موجب تعالی فرهنگی شود و هم موجب انحطاط فرهنگی.

وی گفت: متاسفانه در جامعه حاضر تنها به توسعه پهنای باند فکر می کنند که این توجه به این مسئله هر چند مهم مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید از نظر محتوای فرهنگی و تثبیت اخلاق اجتماعی در زمینه اینترنت سیاستگذاری ویژه ای صورت گیرد.

مدیر گروه ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: به هرحال در جامعه حاضر طیف دشمنان فرهنگی بسیار بیشتر است. چرا هنر و جذابیت های بصری به جهت استفاده بیشتر آن در جامعه تاثیرگذارتر هستند.

رحمانی تصریح کرد: فراگیری اینترنت درجامعه کنونی امری اجتناب ناپذیر است که اگر حتی ممانعت هم شود تاثیری ندارد و تنها راه اثر گذاری بالای اینترنت در ترویج اخلاق اجتماعی مناسب با جامعه دینی و اسلامی تغییر کارشناسی محتوای مطالب است.

وی گفت: نسل امروز نسل هوشمندی هستند که قدرت درک بالا وکافی داشته و می توان با استفاده از قابلیت ها و جذابیت های هنری اخلاق اجتماعی در محتوای مطالب اینترنت و فضای مجازی با تولید محصولات فرهنگی و اخلاقی از این هوشمندی نسل جوان امروز بهره برداری کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول