نامه‌ای به آقای مدیرعامل توییتر

«کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد» این ضرب المثل مصداق بارز کمپینی بود که چند روز پیش با عنوان «اضافه کردن ایران به توییتر» در توییتر شکل گرفت. این کمپین را در سه پرده بررسی می کنیم:

پرده اول

مدیرعامل توییتر چند روز پیش مدعی شد مکالمه تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای رفع فیلتر توییتر در ایران داشته است: مکالمه یی که از جزییات آن اطلاعی در دسترس نیست و وزارت خارجه نیز هنوز این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده است.

دیک کسلتو در توییتی که از طریق حساب رسمی خود منتشر کرده، می گوید: «مکالمه تلفنی خوبی در خصوص بازکردن دسترسی به توییتر در ایران با وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف، داشته است.» وی هفته گذشته نیز پیامی را به حساب منتسب به دکتر حسن روحانی، در خصوص رفع فیلتر توییتر در ایران منتشر ساخته بود که خبرساز شد. وی در آن توییت گفته بود: «آقای رییس جمهور، از توییت های شما در سازمان ملل لذت می بریم! ما دوست داریم دیگر ایرانیان نیز از این شبکه به طور کامل لذت برند، کی ممکن خواهد شد؟»

این درحالی است که ایران در لیست کشورهای توییتر وجود ندارد و کاربران ایرانی باید یکی دیگر از کشورها را به صورت پیش فرض در لیست توییتر خود انتخاب کنند. به عبارت دیگر، توییتر به صورت رسمی به کاربران ایرانی سرویس نمی دهد. (به عنوان مثال، فعال کردن رمز دومرحله یی و ارسال توییت از طریق پیامک) دلیل آنها هم شاید موارد تحریم و غیره باشد. البته ناگفته نماند که چند قدم آن طرف تر شرکت گوگل برخی سرویس ها را به صورت رسمی به کاربران ایرانی می دهد.

پرده دوم

کاربران ایرانی در توییتر کم، اما فعال هستند. شاید هم به دنبال فعالیت های فیس بوکی و عمومی نباشند اما جامعه توییتر فارسی نسبت به سایر شبکه های اجتماعی همگراتر و همبسته تر هستند: کاربرانی که نزدیکی اجتماعی بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. این مساله حتی باعث می شود گاهی در توییتر نیز با یکدیگر چت کنند. اما کافی است که بحث «منافع ملی» مطرح باشد تا انسجام اجتماعی آنها گداخته شود و مشارکت همه جانبه را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر توییتر بدون آنکه خود متوجه باشد آتش روی این خاکستر ریخت زیرا کاربران ایرانی به درستی «منافع ملی» را درک می کنند. هرجا که لازم باشد و منافع عده یی خاص در میان نباشد از آن حمایت می کنند. کافی است که نام ایران بالاباشد و در حمایت از آن به پا خیزند. در کمپین های خلیج فارس و جین پوشان ایران علیه نتانیاهو این موضوع کاملااثبات شده است. این بار نیز کاربران احساس کردند که نه تنها منافع ملی ایران در توییتر حفظ نشده است بلکه مدیر توییتر پا را فراتر گذاشته است و درخواست رفع فیلتر توییتر را دارد. نمایش آزادی بیان و دموکراسی خواهی می دهد و خود به هیچ کدام آنها پایبند نیست. بنابراین کمپینی را از طریق ارسال توییت با هشتگ

پرده سوم

توییتر در ایران فیلتر است. اما کاربران هرچند منتقد، وضعیت جاری را قبول و راهی برای دستیابی به آن پیدا کرده اند اما سوال اساسی این است که اگر توییتر فیلتر نبود و کاربران بیشتری به آن دسترسی داشتند، مشارکت اجتماعی در حمایت از ایران در این کمپین چقدر بیشتر می شد؟

آن طور که در قانون آمده و این روزها دوباره به سرخط خبرها آمده است، فیلترینگ برای محتوای مجرمانه است. به عبارتی، اگر طبق قولی که وزارت ارتباطات به قوه قضاییه داده است، امکان فیلترینگ هوشمند محتوای مجرمانه فراهم شود، توییتر باید از فیلتر بودن خارج شود و تنها محتوای مجرمانه آن فیلتر شود زیرا در کمپین ها و موارد گوناگون از جمله «کمپین آزادی سربازان ایرانی» و «جین پوشان» شاهد بودیم که توییترها چقدر در گسترش و عمومی کردن آنها اثرگذار بودند و منافع ملی کشور از طریق این رسانه ها و کانال های جدید پیگیری شده است.

باشد که ظرفیت، فرصت و اعتماد لازم به کاربران ایرانی ایجاد شود تا در فضایی منطقی تر و گسترده تر بتوانند از منافع ملی حمایت کنند.

جواد افتاده؛ روزنامه اعتماد

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول