تأخیر در تشکیل شورای‌عالی مجازی زیبنده دولت نیست

در مبانی فکری و سیاسی مجاهد نستوه آیت‌الله طالقانی، شورا و مدیریت مبنی بر شورا و مشورت از جایگاه والایی برخوردار بود. آن روحانی دلسوز و مبارز همیشه در خطبه نماز جمعه و دیگر سخنرانی‌‌هایش شاه‌بیت مطلب خود را به این مهم اختصاص می‌داد و با استدلال و منطق از آن دفاع می‌کرد.

همه ما می‌دانیم کار اثرگذار و ماندگار ایشان این بود که با کمک همفکرانش در مجلس خبرگان قانون اساسی، در اصول مختلف قانون مادر کشور، این آرمان برگرفته از قرآن است را جاری ساخت. از آن پس نهادینه شدن شوراها در قانون اساسی به عنوان بهترین راه دینی و عقلانی جهت رهایی از استبداد و نظریه مدیریت فردی در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ کشور امری غیرقابل انکار است.

هر چند که با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز هم هستند کسانی که شورا و مشورت را باور ندارند و با دگم‌اندیشی و سطحی‌نگری در برابر تصمیم‌های شوراهای مختلف اعم از نظارتی مدیریتی و سیاست‌گذار سنگ‌اندازی و مقاومت می‌کنند. به عنوان نمونه حتی می‌توان گفت که روزی را در کشور سپری کردیم که از آن باید به عنوان فصل خزان شوراها یاد کرد.

ریشه اصلی نفی تفکر شورا و مشورت را باید در اقتدارگرایی اشخاص و ساختار دولتی تصدی‌گرا جستجو کرد. انتظار می‌رود دولت آقای دکتر روحانی به دگم‌اندیشی‌های گذشته خط بطلان بکشد و به قانون به ویژه قانون اساسی بیش از دولت قبل پایبند باشد.

انعطاف‌پذیری، طراحی یک سیستم پاسخگو به مردم و نخبگان، تهیه و تدوین راه‌حل‌های فوری برای جبران کسری بودجه سالانه، خروج از رکود، تعامل سازنده با شوراهای شهر و روستا همکاری با شهرداران کلان‌شهرها، تعیین تکلیف درست، کارآمد و شفاف خصوصی‌سازی، آزادسازی اقتصادی، افزایش بهره‌وری، استفاده درست از سرمایه انسانی کشور از راه تشکیل شوراهای عالی کشوری به ویژه شورای عالی مجازی کمترین مطالبه‌ای است که مردم و دلسوزان نظام از این دولت انتظار دارند تأخیر در تشکیل این نوع از شوراهای عالی کشور زیبنده دولت نیست.

حجت‌الاسلام تیمور علی عسکری؛ خبرگزاری فارس

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول