دولت عزمی برای اصلاح وضعیت فیلترینگ ندارد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرگزاری دانشجو، برنامه این هفته ثریا با موضوع معضلات فضای مجازی و گسترش اینترنت در کشور در قالب مناظره و با حضور علیرضا شاهمیرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و لطف الله سبوحی نماینده وزارت ارتباطات و قام مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

با مجوز اپراتورهای نسل سه و چهار تعداد کاربران اینترنتی صد برابر شده‌اند

در ابتدای این برنامه شاهمیرزایی در خصوص اعتراضات اعضای شورا در خصوص مجوز دادن به اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر خدمات اینترنتی، اظهار داشت: همانطور که برداشت‌های غلطی از برخی از مباحث در رسانه‌ها مطرح شد قطعا کسی با تکنولوژی مخالف نیست و تعبیری از حضرت آقا در این باب وجود دارد که می‌فرمایند اگر ما را از این فناوری‌ها منع کردند باید به زور هم که شده از این فناوری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از اعضای شورا افرادی هستند که در این حوزه کار کرده‌اند، خاطر نشان کرد: قطعا ایرادات به نحوه اجر است که ناگهان ما با این مجوز تعداد کاربران اینترنتی را حدود ۱۰۰ برابر کرده ایم؛ در کشورهای لاییک هم برای چنین موضوعی ابتدا مطالعات جدی می‌شود. سوال ما از وزارتخانه این است که سند افزایش پهنای باند فضای مجازی کجاست؟ همه جای دنیا این بحث منتشر و تبیین می‌شود. با چه مطالعه‌ای این کار صورت گرفته است؟ نگرانی ما در خصص همین امر است که مطالعه جدی دراین‌باره صورت نگرفته است.

در ارتباطات وضعیت مناسبی در کشور حاکم نیست

سبوحی در پاسخ خاطر نشان کرد: ما در رابطه با ارتباطات وضعیت مناسبی نداریم. این بحثی که نسل ۳ و ۴ ارائه داده شده صرفا برای اینترنت نیست؛ لازم است توضیح دهم که حجم اطلاعات در حال افزایش است و این حجم بالا منابع می‌خواهد؛ اینکه ما می‌گوییم نسل ۳ و ۴، دو مولفه از جمله دادن سرعت بالای اطلاعات و دیگری سرعت حرکت مشترک است.

وی یادآور شد: ما همیشه مسئول بودیم که چرا در کشور ما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود لذا از ابتدا هم اعلام کردیم در تاریخ ۳۱ مرداد که پایان انحصار اپراتور سوم است با شرایط کیمسیون تنظیم به اپراتورهای دیگر هم این امکانات را می‌دهیم که این کار انجام شد و با این کار تسهیلات مختلف را برای کاربران تهیه کرده ایم.

نماینده وزارت ارتباطات افزود: برآورد ما این است ما بعداز ۴ یا ۵ سال حدود ۵۰ درصد از مشترکین از این شبکه‌ها منتقل خواهند شد.

بعد از گذشت ۵ سال هیچ پیوست فرهنگی تهیه نشده است

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه در ابتدای تعریف این فرآیند چیزی به نام نسل ۳ وجود نداشت، تاکید کرد: ولی متاسفانه برنامه‌ای که در آن زمان ارائه شد به دلیل مشکلاتی که آن اپراتور داشت، نشد که به خوبی اجرایی شود. چون در آن سال شروع کار بود قابل قبول بود که یک‌سری از مباحث به بعد موکول شود مثلا ما یک کاغذ سفید داشتیم که گفتیم این پیوست فرهنگی است و بعد‌ها این را تکمیل خواهیم کرد اما الان که ما بیش از ۷۰ میلیون سیم‌کارت فعال این دو اپراتور را داریم و به راحتی یک کودک می‌تواند با یک پیامک آن را فعال کند نباید چنین باشد که ما هنوز آن پیوست ۵ سال گذشته را داریم.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت قبل ۵ سال در این حوزه وقت داشت و بیشتر مقصر از دولت کنونی است اما باید ببینیم این دولت در این یک‌سال چه کاری انجام داده است و این درست نیست که بگوییم ما بعد از پنج سال کار جدیدی نکرده ایم و مثل پنچ سال پیش که خدماتی را به یک اپراتور دادیم در شرایط کنونی هم فقط همان خدمات را به اپراتورهای دیگر دادیم؛ آیا این استدلال درست است؟! طبیعی است الان باید نسبت به قبل مطالعات کامل‌تری انجام دهیم و از تجربه قبل استفاده کنیم.

وقتی مرجع تقلیدی اظهار نظر می‌کند نباید بگوییم ایشان را تحت تاثیر قرار داده اند

سبوحی در رابطه با سوال پیامکی برنامه گفت این سوال نسبی است چراکه باید ببینیم تعریف پرسرعت و کم سرعت چیست. فرهنگ سازی جنبه‌های مختلفی دارد؛ این روزها کمتر کسی است که در ۲۴ ساعت به اینترنت دسترسی نداشته باشد که بنابراین و باتوجه به نیاز جامعه بنده گزینه یک را انتخاب می‌کنم.

شاهمیرزایی گفت: در سوال فقط در فرهنگ سازی تاکید شده است این که ما باید از این خدمات استفاده کنیم خوب است اما باید ببینیم چرا خیلی از دلسوزان مشکلاتی را وارد کرده اند؛ جواب من این است که فرهنگ سازی نشده است.

عضو شورای فضای مجازی اظهار داشت: ما اگر سخن منتقدین را ناقص بشنویم ظلم است؛ وقتی مرجع تقلیدی در این رابطه اظهار نظر می‌کند نمی‌شود بگوییم ایشان را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی افزود: ما نمی‌گوییم اینترنت پرسرعت بد است ما می‌گوییم در این امر یک‌سری پیش نیاز، نیاز داریم به‌طور مثال وقتی وزیر بهداشت می‌گویند در شیر نباید پالم باشد بعد عده‌ای بیایند بگویند وزیر بهداشت با شیر مخالف است.

وی در ادامه یادآور شد: بنده سوال دارم آیا سرعت مساوی با پهنای باند است؟ یک مسئله مهم در سرعت فاصله سرور تا کاربر است ما باید سرور را به داخل کشور بیاوریم. کسی این کار را از وزارتخانه پیگیری نمی‌کند که چرا ما از مرکز داده‌ای که تولید محتوا هم می‌کند بابت پهنای باند پول می‌گیریم؟

تولیدکنندگان محتوا از دادن سهم دولت معاف می‌شوند

سبوحی گفت: در رابطه با میزبانی اطلاعات وقتی میزبانی ما خارج از کشور است کیفیت ما پایین می‌آید. اینکه ما بخواهیم میزبانی‌ها را به داخل کشور بیاوریم از تکالیف ماست و طبق قانون پنجم شبکه ملی اطلاعات این کار را آغاز کرده‌ایم به طوری که سال گذشته اطلاعاتی که در داخل میزبانی می‌شد ۱۰ درصد بوده است اما امسال این رقم به ۳۴ درصد رسیده است و حتی برای اینکه دقیق‌تر ترافیک‌ها را جدا کنیم مراکز تبادل اطلاعات آی پی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که این امر یک اتفاق بزرگ است.

وی افزود: اینکه ما مجوز اپراتورهای نسل ۳ و ۴ را داده‌ایم تازه شروع کار است؛ ما به موازات این پروانه‌هایی که داده‌ایم کار را برای تولید محتوا شروع کرده‌ایم. اخیرا در حمایت از محتوا و افرادی که محتوا تولید می‌کنند مصوبه‌ای در شورای تنظیم و مقررات تصویب شد و مقرر شده است که سهم اپراتورها، بیشتر از ۳۰ درصد تعیین نشده و ما برای حق و سهم دولت که از درآمد اپراتورها حاصل می‌شود، بخشی را که مربوط به محتوا است معاف کرده‌ایم.

مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی برای دولت لازم الاجراست

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در رابطه با پیوست های فرهنگی گفت: سال ۸۶ که مزایده اپراتورهای نسل ۳ را داشتیم مصادف بود با ابلاغ کلی سیاست‌های برنامه پنجم توسط مقام معظم رهبری که بر دولت تکلیف شد که پروژه‌های مهم باید پیوست فرهنگی داشته باشد؛ تاکنون مصوبات شورا برای ما لازم الاجراست و این موضوع را تا کنون اجرایی کرده‌ایم.

سبوحی افزود: شورای فضای مجازی ۳ مشخصه را برای ما تکلیف کرده‌اند که عبارت است از دسترسی پرسرعت، تحرک‌پذیری کاربر و تعرفه‌های رقابتی که خود این ۳ مولفه تایید این نکته هستند که اپراتورهای ما باید به نسل ۳ و ۴ تغییر کنند چون ما یک اپراتور داریم که این خدمات را ارائه می‌کرد و طبیعتا شاهد این خواهیم بود که با افزایش اپراتورها تعرفه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

شرکت داخلی برای تولید ترافیک باید پول بدهد اما شرکت خارجی پول می‌گیرد!

شاهمیرزایی با طرح این سوال که مسئله ما این است چرا در این مسائل همیشه قول آینده می‌دهیم؟ گفت: معمولا آنچیزی که مدنظرمان است را می‌گوییم به‌طور مثال از سیاست های شورا که حدود ۳۰ بند است فقط ۳ سیاست گفته می‌شود یا از برنامه پنجم همیشه آن قسمت افزایش باند که مورد نظر این دولت است گفته می‌شود اما مباحث دیگری مثل دولت الکترونیک که در این برنامه بوده است صحبتی نشده است و جامعیتی در دیدگاه ما نبوده است به‌طور مثال کره جنوبی مقام اول پهنای باند است ولی ۷۰ درصد محتوی را خودش در داخل تولید می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به برخی از اظهارات سبوحی خاطرنشان کرد: در رابطه با تولید محتوا در داخل که شما فرمودید کمیسیون تنظیم مقررات می‌خواهد مجوز بدهد نگران شدم؛ خواهش می‌کنیم مجوز ندهید. چرا که ما یکی از مشکلاتمان این است که همیشه شرکت‌های داخلی خودمان که می‌خواهند کاری را انجام بدهند مجوز می‌خواهند اما کشورهای خارجی برای انجام این کار نیازی به مجوز ندارند به‌عبارتی شرکت خارجی برای تولید ترافیک پول می‌گیرد اما در داخل باید پول بدهند، داخلی برای تولید محتوی مجوز می‌خواهد اما خارجی مجوز نمی‌خواهد.

در شبکه‌های ثابت باید اینترنت پرسرعت داشته باشیم

سبوحی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در حوزه تصدی تمام قسمت‌هایی را که باید واگذار می‌کرده‌ایم واگذار کرده‌ایم به بخش خصوصی و فقط در حوزه حکومتی تصدی آن بر عهده ما است و اینطور نیست که ما بدون اینکه منافع بخش خصوصی را در نظر بگیریم بتوانیم اقدامی را انجام بدهیم.

وی افزود: ما در شبکه‌های ثابت هم معتقدیم که باید اینترنت پرسرعت داشته باشیم؛ از نظر دسترسی اینترنت پر سرعت وضعیت مناسبی نداریم و اعلام می‌کنم که در حوزه شبکه‌های ثابت تا یکی دو ماه آینده باید یک همگرایی اتفاق بیفتد و یکی از دلایلی که کیفیت و قیمت مناسب نیست به دلیل تعدد بازیگران در حوزه ثابت است البته این بحث به معنای حذف هیچکدام از بخش‌ها نیست ولی معتقدیم نیازمند بازسازی هستیم.

نماینده وزارت ارتباطات خاطر نشان کرد: سایت‌های مختلف که اپلیکیشن‌های ایرانی را به فروش می‌گذارند بسیار زیاد شده است که ما حتما این مسیر را ادامه خواهیم داد؛ شما وقتی پهنای باند را توسعه می‌دهید چون به فرد امکان کار کردن در شرایط خودش را می‌دهد به اشتغال کمک شایانی می‌کند.

وی در پاسخ به اظهارات شاهمیرزایی در خصوص ندادن مجوز گفت: مجوز دادن همیشه به معنای محدود کردن نیست گاهی اوقات شما مجوز می‌دهی تا کار توسعه پیدا کند چراکه کار با بی نظمی شناخته می‌شود و توسعه پیدا نمی‌کند.

چرا بودجه یک وزارتخانه در این دولت به یکباره ۵ برابر شده است؟

شاهمیرزایی در ادامه یادآور شد: ما در شورای عالی فضای مجازی در این یک سال عادت کرده‌ایم که اخبار این حوزه را قبل از اطلاع خودمان باید از رسانه دریافت کنیم. قاعدتا آن مواردی که به‌عنوان سیاست‌های شورای عالی کشور ابلاغ شد، اسناد بالا دستی شورا است که باید اجرا شود و برای اینکه این موارد در شورا مطرح شود وزارت خانه باید یک پیشنهادی، پیش نویسی یا حتی یک برگه کاغذ بدهد تا شورا به آن رای بدهد؛ وقتی چیزی ارائه نشده است نمی‌توانیم بگوییم که شما تصویب کنید و ما رای می‌دهیم.

شاه میرزایی در خصوص اینکه بودجه این وزارت خانه در سال گذشته ۵ برابر شد، گفت: آیا سوال پیش نمی‌آید که در این دولت چرا به یکباره بودجه این وزارتخانه ۵ برابر شده است؟ آیا اینکه گفته می‌شود ما به‌دنبال تصدی‌گری نیستیم اینترنت فروشی تصدی‌گری نیست؟

وی تاکید کرد: تقریبا شما هر جای دنیا بروید نمی‌توانید یک سیم‌کارتی را پیدا کنید و بخرید بدون احراز هویت. ولی در کشور ما موارد بسیاری هست که شخص می‌گفت ۵ سیم کارت به اسم من وجود دارد و با آن جرم قانونی صورت می‌گیرد.

شاهمیرزایی گفت: ۱۰ درصد GDP کشور ها را این صنعت به خودش اختصاص می‌دهد و آن‌هم به معنای ۱۰ درصدی است که با هر ۱۰ میلیون می‌توانیم یک شغل ایجاد کنیم؛ بهترین فرصت برای خروج از رکود همین است که ما باید بگوییم این موضوع را در کشور به چند درصد رسانده‌ایم.

دولت عزمی برای اصلاح وضعیت فیلترینگ ندارد

وی در ادامه گفت: بحث من در رابطه با مجوز این است که این موضوع زمان‌بر است. مرکز داده و سی‌دی‌ان که در داخل وزارتخانه است را مجوز نمی‌دهید اما یکسری مسائل که از وظایف وزارتخانه نیست را مجوز می‌دهید؟ در بحث فیلترینگ که بنده هم معتقدم باید اصلاح شود و ایراداتی دارد علی رغم صحبت‌هایی که در رابطه با این موضوع از سمت دولت شده است و فقط اقدامات رسانه‌ای است یک برگه کاغذ در خصوص پیشنهادی برای بهتر کردن این روند از دولت به شورا نیامده است.

دولت فقط می گوید اینترنت پرسرعت حق مسلم ما است

شاهمیرزایی اظهار داشت: در خصوص اینترنت خانواده که یک خانواده‌ای بتواند با خیال راحت برای فرزندش این امکان را فراهم کند هیچ اقدامی صورت نگرفته است در صورتی‌که این کار شاید در طول یک‌ماه نهایتا می‌توانسته انجام بگیرد.
وی ادامه داد: اما دولت این مسائل را نگاه نمی‌کند و فقط می‌گوید اینترنت پرسرعت حق مسلم مردم ما است، ما خودمان هم مدعی اینترنت پرسرعت هستیم اما باید همه جانبه به این عوامل نگاه کرد و خیلی از عوامل مانند احراز هویت، سی دی ان و غیره باید مورد توجه قرار بگیرد.

دولت متصدی فروش اینترنت است

سبوحی تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم مصوبات شورا را اجرا نکنیم درست نیست چراکه ما یک دستگاه اجرایی هستیم.

وی در رابطه با فروش اینترنت گفت: قانون تعریف کرده است که شبکه زیر ساخت ما باید در اختیار دولت بماند و در صدر اصل ۴۴ است که تصدی گری این امر در اختیار دولت است.

سبوحی در خصوص دغدغه فرهنگی وزارت ارتباطات گفت: اولین دستگاهی که در کشور بحث پیوست فرهنگی را مطرح کرد و خودش را ملزم دانست ما بودیم و جلسات متعددی را با دانشگاهیان و صاحب نظران درخصوص تدوین پیوست فرهنگی داشتیم و از اپراتور تعهد گرفتیم که هر پیوستی که درآینده ابلاغ کنیم لازم الاجرا است.

وی افزود: ما به محض تشکیل شورای عالی مجازی نامه‌ای را به دبیر شورا نوشتیم و درخواست کردیم که با توجه به اینکه شورا تشکیل شده‌است و ما قصد تدوین پیوست فرهنگی را داریم سیاست‌ها و اصولی را که مدنظر شورا است به ما اعلام کنند ولی هیچ جوابی از شورا نگرفتیم.

رئیس شورای عالی فضای مجازی هم ۳G را بدون مجوز خوانده است

شاهمیرزایی در ادامه گفت: در بحث پیوست فرهنگی فرمایش شما صحیح است و دبیرخانه روی آن کار کرد که البته جای نقد دارد اما الان وزیر ارتباطات می‌گوید ما خودمان پیوستی نوشتیم و آن‌را به شورا دادیم؛ اگر شما می‌خواستید خودتان پیوست بنویسید از اول می‌گفتید و همان را می‌دادید ما بررسی کنیم.

وی افزود: اینکه می‌گوییم اپراتورهای نسل ۳ اشتغال زاست و فرصت بسیار مناسبی است کاملا قابل قبول است اما به شرط اینکه ما نیاییم تجهیزات را از کشورهای خارجی بخریم و نصب کنیم و بعد هم ترافیک از خارج بخریم، اینکه نمی‌شود اقتصاد؛ برای اینکه این چندین هزار میلیارد سرمایه به کشور برگردد نیار به تمهیدات دارد.

سبوحی با بیان اینکه طبق قانون برنامه دولت موظف است براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظام نامه پیوست فرهنگی نسبت به تهیه پیوست فرهنگی اقدام کند، اظهار داشت: ما براساس این موضوع پیوست را تهیه کردیم؛ اینکه شما می‌گویید ما هرچیزی را بیاوریم در شورا در جایی ذکر نشده است که باید چنین کاری صورت بگیرد.

مقصودی، مجری برنامه در این بخش با اشاره به مصاحبه آقای انتظاری رئیس شورای عالی فضای مجازی گفت: ایشان اخیرا انتقادی به عملکرد دولت داشته‌اند و در اخبار گفته‌اند که طبق مصوبه ۳G باید در شورای فضای مجازی مجوز می‌گرفت.

سبوحی در پاسخ به این سوال خاطر نشان کرد: تفکری به‌وجود آمده است که هرکس هرکاری می‌خواهد بکند باید برود شورا اجازه بگیرد.

شورای عالی فضای مجازی برای چه درست شده است؟

شاهمیرزایی در پاسخ به این بحث گفت: وقتی دبیر شورا جمع بندی کرده است و به این رسیده است این امر نباید صورت بگیرد پس دیگر نباید این موضوع را تفسیر به رای کرد، اینگونه سنگ رو سنگ بند نمی‌شود؛ اینطور نیست ما بگوییم هر مسئله‌ای باید بیاید در شورا، ما می‌گوییم هیچ مسئله‌ای از این مسائل کلان فضای مجازی کشور، به شورا نیامده است؛ پس این شورا برای چه درست شده است؟

فیلترینگ هوشمند می‌شود

سبوحی در خصوص راهکار اصلاح فیلترینگ گفت: این روش فعلی باعث کندی کار شده است و روش تصحیح این امر پالایش هوشمند این موضوع است. یعنی فیلترینگ هم باید هوشمند باشد و هم توزیع این فیلترینگ به‌صورت هوشمند باشد؛ حتی فیلترینگ می‌تواند به تناسب با کاربر هم هوشمند باشد که این پروژه به‌صورت کامل در وزارتخانه تعریف شده است.

شاهمیرزایی خاطر نشان کرد: ما باید مسائل را به مردم کامل بگوییم به‌جای اینکه فقط به مردم بگوییم دسترسی به اینترنت حق مسلم شماست بیاییم یکسری مسائل دیگر را هم به مردم بگوییم. شبکه ملی اطلاعات اصلا افزایش زیرساخت نیست بلکه یعنی چه کنیم که از این سرمایه گذاری عظیمی که در این امر صورت گرفته است با اولویت استفاده کنیم و بین ترافیک داخل و خارج تمایز پیش بیاید؟

سبوحی یادآور شد: ما برآود می‌کنیم جایگاهمان از نظر اقتصادی در حوزه ارتباطات ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال است که ما اگر تمام بخش را جمع کنیم درآمدی که ازاین حوزه کسب می‌شود به ۲۰ هزارمیلیار تومان بیشتر نمی‌رسد و این نشان دهنده این است که باید خیلی کار کنیم.

نارضایتی ۶۶ در صدی مردم از فرهنگ سازی برای استفاده از اینترنت پرسرعت

سوال پیامکی این برنامه نظرسنجی در مورد اقدامات و فرهنگ سازی لازم برای اسنفاده بهینه از اینترنت پر سرعت بود که ۶۶ درصد مردم با انتخاب گزینه ۲ به نارضایتی از فرهنگ‌سازی و اقدامات صورت گرفته در رابطه با اینترنت پرسرعت رای دادند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول