عضویت‌های فراگیر در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از فارس ، غفلت از آثار سوء رسانه‌های نوپدید نتایج مخرب و زیان‌باری را برای حال و آینده جامعه به بار می‌آورد.

بروز مشکلات مختلف، نابسامانی و از هم‌گسیختگی کانون خانواده به عنوان اصیل‌ترین و مقدس‌ترین نهاد اجتماعی یکی از مسایل نگران‌کننده جامعه امروز است.

«طلاق» به عنوان یک نوع از هم‌پاشیدگی نهاد خانواده و تلخ‌ترین پدیده اجتماعی رو به افزون است و در این راستا امواج جهانی شدن و نفوذ رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی نوپدید نیز بسیار تأثیرگذارند.

امروزه داشتن سواد رسانه‌ای دیگر ویژه افراد خاص نیست و تمام اقشار جامعه می‌کوشند تا با بهره‌گیری از دانش رسانه‌ای، آگاهانه یا ناآگاهانه خود را به‌روز کنند و با عضویت در این رسانه‌ها، جهانی شوند.

آنچه در این بین کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اهمیت موضوعات تربیتی است که نتایج سوء حاصل از آن منجر به دامن زدن بسیاری از آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی از جمله انحراف اعضای خانواده‌ها به ویژه جوانان و پدیده شوم طلاق می‌شود.

ترویج سبک زندگی غربی، رواج فساد اخلاقی، بی‌قید شدن نسبت به مسئولیت‌ها، از بین رفتن حیا و عفت، خیانت، عادی شدن روابط مرد و زن و صدها مورد دیگر از جمله آثار سوء این شبکه‌های اجتماعی است که اخیراً به گوشی‌های همراه نیز راه پیدا کرده‌اند.

آنچه که امروز در شبکه‌های اجتماعی به راحتی مورد هجمه قرار گرفته، اعتماد افراد به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های زندگی فردی و اجتماعی است.

در فضای مجازی افراد بدون هیچ شناختی از یکدیگر و تنها به واسطه برخورد کلامی و حضوری در آن فضا باهم آشنا می‌شوند و این آشنایی و رفاقت تنها در حد پیغام دادن انجام می‌گیرد و همین عدم شناخت موجب بروز و ظهور فسادهای اخلاقی و برملا شدن رازهای انسان‌ها و در نهایت بی‌اعتمادی بین افراد جامعه می‌شود.

این گزارش در راستای شناخت بیشتر آسیب‌های اجتماعی شبکه‌های مجازی نوپدید به ویژه تلفن همراه تهیه شده است، چراکه اگر این بحران‌ها موشکافانه بررسی و برطرف نشوند به ایجاد مشکلات ناگوار اجتماعی برای خانواده‌ها منجر خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی تبدیل به آلبوم‌های خانوادگی شده‌اند
یک کارشناس فرهنگی نیز با اشاره به فراگیر شدن عضویت در شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، اظهار کرد: امروزه بسیاری از خانواده‌ها بدون آگاهی از آثار سوء شبکه‌های اجتماعی به طور دسته جمعی در آن عضو هستند و برای یکدیگر عکس و متن ارسال می‌کنند.

وی که خواست نامش محفوظ بماند، شبکه‌های اجتماعی را  آلبوم‌های عکس خانوادگی نامید و تصریح کرد: در گذشته افراد حرمت حریم‌های خصوصی را بیشتر حفظ می‌کردند و عکس‌های خانوادگی خود را در آلبوم شخصی نگه می‌داشتند.

این کارشناس فرهنگی گیلان بیان کرد: ارسال عکس به ویژه عکس بانوان بدحجاب از طریق شبکه‌های اجتماعی عرف و حرمت جامعه را شکسته و موجب بروز مشکلات خانوادگی از جمله بی‌اعتمادی زوجین به یکدیگر شده است.

استفاده زیاد از شبکه‌های مجازی، اعتیادآور است
یک دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی واحد رشت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به آثار زیان‌بار شبکه‌های اجتماعی، گفت: نخستین تصویری که با شنیدن کلمه اعتیاد در ذهن ما نقش می‌بندد، مشاهده فردی در حال استعمال مواد مخدر است.

زهرا رمضان‌زاده، با بیان اینکه اخیراً با رواج یافتن اینترنت نوعی اعتیاد مجازی به وجود آمده است، اضافه کرد: عادت بیش از حد به اینترنت و وقت گذراندن در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مانند وایبر، وات ساپ، تانگو و… نیز در نوع خود بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: این روزها جوانان به شدت به اینترنت وابسته شده‌اند و بیشتر وقت خود را به تنهایی در فضای مجازی می‌گذرانند.

این دانشجوی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، با اشاره به اینکه جوانان در اینترنت بیشتر به دنبال جستجوی اطلاعات کاذب هستند، ادامه داد: حجم مطالب غیرضروری در اینترنت به حدی افزایش یافته که بسیاری از دانشجویان و حتی محققان و پژوهشگران را برای یافتن برخی از مباحث علمی و تحقیقی دچار مشکل کرده است.

رمضان‌زاده با تأکید بر اینکه جوانان به ویژه دانشجویان از امکانات فضای مجازی در راه درست استفاده کنند، تصریح کرد: بسیاری از شبکه‌های مجازی علاوه بر تأثیرات سوء بر ادبیات و فرهنگ موجب بروز مشکلات بسیاری در خانواده‌ها نیز شده است.

کمبود نیازهای عاطفی مهم‌ترین دلیل طلاق زوجین
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی واحد رشت نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: بی‌اطلاعی خانواده‌ها در چگونگی نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی موجب بروز مشکلاتی مانند طلاق شده است.

لیلا دانا، با بیان اینکه برخی افراد به دلیل ناآگاهی و غفلت عضویت در شبکه‌های مجازی را نوعی ارزش می‌دانند، افزود: این افراد به دلایل مختلف روحی و روانی کمبودهای خود را در تعامل و ایجاد ارتباط با دیگران از طریق این شبکه‌ها دنبال می‌کنند.

به گفته وی، عضویت در شبکه‌های مجازی و ایجاد برقراری ارتباط با دیگران به ویژه افراد غیرهمجنس، از طریق ارسال عکس و پیام، حس اعتماد به نفس کاذب را در این افراد بالا می‌برد.

دانشجوی کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی واحد رشت، کمبود نیازها به ویژه نیازهای عاطفی را از مهم‌ترین عامل رجوع افراد به فضای مجازی خواند و گفت: انحراف در این راستا سرانجام طلاق و از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها را به دنبال دارد.

وی، خواستار تعامل بیشتر و محبت‌آمیز اعضای خانواده در فضایی صمیمی و حقیقی به ویژه والدین با فرزندان و همسران نسبت به یکدیگر شد و بیان کرد: اعتمادسازی و در کنار هم بودن اعضای خانواده موجب ایجاد فاصله آنها از عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

افت تحصیلی نتیجه استفاده از نرم‌افزارهای گوشی تلفن همراه
یک مدیر مدرسه نیز با اشاره به استقبال کودکان و دانش‌آموزان در استفاده از نرم‌افزارهای گوشی تلفن همراه، اظهار کرد: آمار محسوسی از افت تحصیلی دانش‌آموزان پس از رواج نرم‌افزارهای تلفن همراه در جامعه قابل مشاهده است.

«م.متقی» با بیان اینکه این روزها تلفن همراه عضو جدایی‌ناپذیر زندگی افراد مختلف جامعه شده است، افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از نرم افزارهای گوشی تلفن همراه تمهیداتی اندیشیده و در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

این مدیر مدرسه، از بین رفتن حیا و عفت، ضعف بینایی، افت تحصیلی، چاقی، بی‌تحرکی، ضعف بینایی و بلوغ زودرس در کنار تبعات روحی روانی متعدد مانند پرخاشگری، بی‌حوصلگی، گوشه‌گیری، مورد آزار قرار گرفتن و… را از جمله آثار بد عضویت در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.

وی با اشاره به حضور کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های سنی، کودکان و نوجوانان با انتخاب سن بالاتر در شبکه‌های اجتماعی ثبت نام کرده و فعالیت می‌کنند.

متقی، افزود: ترتیب کودکان وارد دنیایی می‌شوند که پیش از این بزرگترها نیز تجربه زندگی در آن را نداشته‌اند.

گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مقدمه ویرانی باورهای سنتی است
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های گیلان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تردیدی نیست که فضای مجازی بستر تحقق دهکده جهانی است.

حجت‌الاسلام علی کریمیان با بیان اینکه گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مقدمه ویرانی باورهای سنتی، دینی و غیر دینی تمدن‌های مستقل است، افزود: در این سیر تحولی هرچه و هرکس که مخاطب این فضا قرار گیرد ملزم به باز تعریف است.

به گفته وی عموم مخاطبان این شبکه‌ها به مرور زمان نسبت به غیرت دینی، ملی و خانوادگی خود دچار فرسایش می‌شوند.

کریمیان متذکر شد: وظیفه دانشگاه‌ها ابتدا شناسایی حقیقت این پدیده‌های نوظهور و سپس روشنگری جامعه پیرامون پیامدهای قطعی آنها است.

فیس‌بوک و ماهواره عامل مهم دلیل طلاق
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در انتقاد از استفاده غیرکاربردی از شبکه‌های مجازی اظهار کرد: ممکن است باورش برای ما سخت باشد اما این موضوع واقعیت دارد که شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک یکی از عوامل مهم طلاق‌ها است.

علیرضا اقدامی گفت: بیشترین حوزه‌ای که از شبکه‌های اجتماعی تاثیر پذیرفته، حوزه ارتباطات و تعاملات انسانی است.

وی با بیان اینکه استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مرزهای قراردادی و عرفی را از بین برده است، تصریح کرد: ظرفیت شبکه‌های اجتماعی افراد را از ورای مرزهای جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و عقیدتی کنار هم نشانده و موجب تاثیرپذیر آنها از یکدیگر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تصریح کرد: علاوه بر بروز مشکلات خانوادگی، شبکه‌های اجتماعی رجوع به رسانه‌های مکتوب و سنتی را به شدت کاهش داده‌اند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی واحد رشت با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف کرده است، یادآور شد: علاوه بر اینها این شبکه‌ها توانسته‌اند بر ادبیات و تاریخ نیز تاثیرگذار باشند.

به گفته وی، کاربران شبکه‌های اجتماعی از این شبکه‌ها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند اینها استفاده می‌کنند.

اقدامی به نقش ماهواره و فیس‌بوک در رواج بدحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: وابستگی روزافزون مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی و صرف کردن زمان‌های طولانی برای انتشار مطالب مشکلات دیگری را در جامعه به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه تداوم استفاده از نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی به ویژه تلفن همراه به روند صعودی طلاق می‌انجامد متذکر شد: این امر آشنایی و یادگیری مهارت‌های زندگی را برای افراد به ویژه جوانان ضروری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول