حضور کمرنگ رسانه های دیجیتال در نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال مشهد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، این نمایشگاه با اهداف جریان سازی و ایجاد بستر مناسب برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه های دیجیتال، ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در قالب ۶۰ غرفه برگزار شد اما آنچه به نمایش درآمد با این اهداف فاصله بسیار داشت.

شاید اگر کل سالن «بهار» نمایشگاه بین المللی مشهد را جستجو می کردید، تنها سه یا چهار غرفه به شبکه های برنامه ساز دیجیتالی و به قولی رسانه های دیجیتالی اختصاص داشت اما باقی آنها شرکتهای مونتاژکاری بودند که محتوا را از اینترنت یا منابع دیگر جمع آوری و در قالب یک بسته نرم افزاری در معرض فروش قرار داده بودند.

به نظر می رسد برگزاری نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در کنار نمایشگاه کتاب از این دید که عموم مردم با نوع دیجیتالی منابع اطلاعاتی آشنا شوند یک اقدام خوب به شمار می رود اما از دیدگاه دیگر با توجه به استقبال بسیار مردم از نمایشگاه کتاب و ضرورت معرفی اینگونه رسانه ها، رسانه های دیجیتال در حاشیه قرار می گیرند.

حضور متعدد شرکتهای مونتاژکار مربوط به آموزش برنامه ها یا بازی های رایانه ای بیشتر مراجعه کنندگان به نمایشگاه را به سوی خود جذب می کرد بویژه غرفه هایی که نرم افزارهای مربوط به بازی ها را با قیمت کمتر عرضه می کردند، دانش آموزان را مشغول کرده بود و کمتر توجهی به غرفه های رسانه های دیجیتال می شد.

غلبه حضور مونتاژکاران دیجیتالی بر رسانه های دیجیتالی در این نمایشگاه اهداف برگزاری آن از جمله ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتالی را محقق نکرد.

به سراغ یکی از غرفه داران نمایشگاه رسانه های دیجیتال رفتیم که از جمله شبکه های رسانه ای بود که سایت ساز «پوپج» نامیده می شد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حضور کمرنگ رسانه های واقعی دیجیتالی در این نمایشگاه انتقاد کرد.

وی که خود را «علی اکبر کاشانی مقدم» معرفی کرد، گفت: بیشتر شرکتهای نرم افزاری که در نمایشگاه حضور دارند، رسانه های دیجیتال نیستند و فقط کار مونتاژ نرم افزاری انجام می دهند و حاصل دسترنج دیگران را گردآوری کرده و در قالب یک بسته نرم افزاری ارائه می دهند.

وی بیان کرد: شاید مونتاژکاران دیجیتالی در زیرمجموعه رسانه های دیجیتال قرار بگیرند اما جزو رسانه های دیجیتال محسوب نمی شوند زیرا نرم افزارهای دیجیتالی را می توان در هر سوپر مارکت یا فروشگاهی یافت و خریداری کرد.

وی افزود: رسانه های دیجیتال یک محتوا یا محصول را تولید می کنند و در واقع نرم افزاری است که بتوان محتوا را به صورت دیجیتالی نشر داد نه اینکه تولید فرد دیگر را در قالب یک پکیج ارائه کرد.

کاشانی مقدم استقبال مردم از این نمایشگاه را مطلوب دانست و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یکی از پربیننده ترین نمایشگاه هاست و از این منظر انتخاب خوبی برای معرفی رسانه های دیجیتال به شمار می رود زیرا این نوع رسانه، نوع دیجیتالی کتاب است.

مدیر یکی از رسانه های دیجیتالی خراسان رضوی و صاحب یکی از غرفه ها نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از عدم تبلیغات کافی برای این نمایشگاه انتقاد کرد.

«مهدی افسری» گفت: نمایشگاه رسانه های دیجیتال تبلیغات محدودی داشت و حتی داخل خود نمایشگاه نیز فضای اندکی برای رسانه های نرم افزاری در نظر گرفته شده و تنها سالنی که به این امر اختصاص دادند متعلق به مونتاژکاران نرم افزاری است.

وی بیان کرد: مسوولان برگزاری نمایشگاه در لحظات آخر به رسانه های دیجیتالی اطلاع دادند که می توانند برای حضور در آن ثبت نام کنند که خیلی دیر بود.

وی درباره رسانه دیجیتالی خود گفت: باشگاه وبلاگ نویسان خراسان رضوی هدفش شبکه سازی برای وبلاگ نویس هایی است که می توانند در بخشهای مختلف حضور پررنگ داشته باشند و در این زمینه از متقاضیان حمایت های معنوی و مادی می کند.

یکی از غرفه های این نمایشگاه به شبکه ملی فرهنگ اختصاص داشت که برخی مسوولان از جمله مسوول فناوری اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان یکی از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال در آن حضور یافته بود.

مسوول فناوری اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تعریف شبکه ملی فرهنگ به خبرنگار ایرنا گفت: این شبکه یکی از مراکز فرهنگی دیجیتال زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کار تولید محتوا و تغذیه فکری رسانه های دیجیتال را براساس نیازهای فرهنگی – اجتماعی مطرح شده از سوی وزارتخانه برعهده دارد.

«سید اسماعیل هاشمی» افزود: در این مراکز محتوای نرم افزاری آموزش، اینترنت پاک، گیم نت، کلینکی و امثال آن گردآوری شده تا عموم مردم از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۷ مرکز فرهنگی دیجیتال در مشهد و هشت مرکز در شهرستان های تربت حیدریه، تربت جام و گناباد وجود دارد که قرار است مرکز استانی آن راه اندازی شود تا مدیریت همه این مراکز را برعهده گیرد.

وی در باره دلیل حضور کمرنگ مراکز فرهنگی دیجیتال در نمایشگاه رسانه های دیجیتال اظهار کرد: حضور این مراکز در نمایشگاه هزینه دارد که باید مدیران آن متقبل شوند، از سوی دیگر چون برنامه ریزی و ثبت نام برای حضور در نمایشگاه به طور مستقیم توسط وزارتخانه در تهران انجام گرفت حضور این مراکز کمرنگ بود.

وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی مرکز استانی فرهنگی دیجیتال مشکل مربوط به حضور این نوع مراکز، کمبود فضا و تبلیغات موثر برای آن در نمایشگاه های بعدی رفع شود.

وی با بیان اینکه از هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای برگزاری دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مشهد انجام شده است، افزود: چهار کارگروه در این زمینه تشکیل شده است تا بتوان در بهمن ماه امسال نمایشگاهی در خور رسانه های دیجیتال برگزار کرد.

نخستین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال خراسان رضوی از دوم تا ۹ آبان ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر بوده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول