تبانی شبکه‌های اجتماعی برای کشیدن مردم امریکا به صندوق‌های رای

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، تک‌تایمز گزارش داد:  از جمله روش های مورد استفاده این سایت ها می توان به کمک به یافتن شعبه های رای گیری، نشان دادن نمونه های برگه های رای و ارائه آموزش هایی در این زمینه و در نهایت ثبت نام خود به عنوان فردی که رای داده در این سایت هاست.

کارشناسان معتقدند بی اعتمادی و یاس مردم از اصلاح امور توسط دو حزب جمهوری خواه و دموکرات موجب شده تا بسیاری از شهروندان این کشور تمایل چندانی به شرکت در انتخابات مجالس نمایندگان و سنای این کشور نداشته باشند و همین مساله باعث شده شرکت های فناوری هم برای تشویق مردم به حضور در انتخابات به کمک دولت این کشور بیایند.

این شرکت ها با همکاری هم ابتکار عملی موسوم به برویم رای بدهیم را راه اندازی کرده اند تا اطلاعات ضروری برای انجام این وظیفه مدنی در اختیار افراد قرار بگیرد.

به همین منظور وب سایتی به نشانی ۲۰۱۴٫votinginfoproject.org راه اندازی شده که از اطلاعات سرویس های مختلف گوگل برای یافتن نزدیک ترین شعبه اخذ رای به هر کاربر استفاده می کند. همچنین افراد از این طریق می توانند کاندیداهایی که باید در ایالت خود به آنها رای بدهند را شناسایی کنند.

طراحان این خدمات می گویند میلیون ها نفر برای کسب اطلاعات در مورد شیوه های رای دهی، نامزدها و شعب اخذ رای انلاین می شوند و حال از این طریق به راحتی می توانند به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

فیس بوک هم دست به اقدامی متفاوت زده و در بالای فیدخبری کاربران آمریکایی خود دکمه ای را اضافه کرده تا ضرورت رای دادن را به آنها یاداوری کند. همچنین کاربرانی که رای داده اند می توانند این موضوع را به شیوه ای خاص در به روزرسانی وضعیت خود قید کنند.

Tumblr‌هم قابلیتی مشابه را برای یادآوری ضرورت رای دادن در نظر گرفته و کسانی که رای دادنشان را تایید کنند شاهد اضافه شدن آیکونی وطن پرستانه به عکس نمایه خود در این سایت خواهند بود. گوگل هم لوگوی خود را به همین دلیل تغییر داده و یک صندوق رای را به آن افزوده است.

همچنین با اعمال تغییراتی در جستجوگر این سایت در صورت طرح سوالاتی همچون من کجا باید رای بدهم یا چگونه باید رای بدهم و به چه کسانی می توانم رای بدهم، نتایجی خاص بر حسب موقعیت مکانی کاربران به نمایش درمی آید.

برخی کارشناسان فناوری معتقدند استفاده از چنین روش هایی موجب بحث و تبادل نظر میان شهروندان در شبکه های اجتماعی در مورد ضرورت رای دادن و کاندیداهای اصلح و … شده و فضا را به نفع کسانی که مدافع شرکت در انتخابات هستند تغییر خواهد داد. اما برخی دیگر معتقدند که تاثیر این روش ها بر روی مردمی که که به علت مشکلات گسترده اقتصادی و اجتماعی تمایلی به رای دادن ندارند ناچیز خواهد بود.

در سال ۲۰۱۰ فیس بوک در جریان برگزاری انتخابات میان دوره ای مجالس این کشور دست به اقدام مشابهی زد و ضرورت رای دهی را به کاربران یادآوری کرد. اما این کار تنها موجب شد ۳۴۰ هزار نفر در سراسر آمریکا بیشتر رای داده و به پای صندوق های رای بیایند و لذا تاثیر عملی این کار بر روی مردم چندان امیدوارکننده نیست.

فیس بوک به فکر کاربران همراه هم بوده و برنامه همراهی موسوم به من یک رای دهنده هستم نیز طراحی کرده تا ضمن یادآوری برگزاری انتخابات به کاربران خود آنها را به رای دادن ترغیب نماید. بررسی های اولیه نشان می دهد این برنامه باعث افزایش ۶۰ هزار نفری رای دهندگان به طور مستقیم شده و بر روی ۲۸۰ هزار نفر هم به طور غیرمستقیم تاثیرگذار بوده است.

این شرکت از هم اکنون اعلام کرده که در حال بررسی میزان تاثیرگذاری این برنامه و میزان استفاده کاربران از آن است و احتمالا نتایج حاصل را در قالب تحقیقاتی مستقل اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول