وایبر و واتس آپ چقدر امنیت دارند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تابناک، هنگامی که صحبت از پیام‌رسانی به شکل آنلاین می‌شود، می‌توان از حدود دو دهه وجود نرم‌افزارهای مربوط در فضای اینترنت سخن گفت؛ اما به تازگی این حوزه به فضای موبایل منتقل شده ‌و بیشتر پیام‌رسانی‌های آنلاین از طریق App‌های موبایل نظیر وایبر، واتس‌اپ و مانند آن صورت می‌پذیرد.

البته در این میان کاربران اقدام به انتخاب نرم‌افزار خود از میان هزاران گونه متفاوت از ابزارهای پیام‌رسان می‌کنند و در حالی که ممکن است، شمار بسیاری از نرم‌افزارهای محبوبی همچون وایبر یا واتس‌اپ استفاده کنند، دیگرانی هم هستند که به دنبال نرم‌افزارهای امن و مطمئن می‌گردند.

از همین روی بنیاد Electronic Frontier به تازگی گزارشی را منتشر کرده‌ که در آن اقدام به مقایسه یک دو جین از نرم‌افزارهای پیام‌رسان کرده است که در بین آن‌ها چهره‌های شناخته شده‌ای همچون وایبر و واتس‌اپ و اسنپ چت و اسکایپ دیده می‌شود. البته این مقایسه، ‌مقایسه‌ای امنیتی است که در هفت شاخص متفاوت ضریب امنیتی این نرم افزار‌ها را بررسی و مقایسه کرده است.

۱ – آیا پیام حین انتقال رمزگذاری میشود؟

۲ – آیا طراح و منتشر کننده نرم افزار قادر به خواند پیام ها هست؟

۳ – آیا مخاطبان قابل تایید هستند؟

۴ – اگر گذرواژه لو برود، آیا پیام های قبلی امن هستند؟

۵ – آیا کد نرم افزار Open Source بوده یا تنها در اختیار طراح آن است؟

۶ – آیا طراحی امنیتی نرم افزار مستند و قابل دسترس است؟

۷ – آیا کد نرم افزار اخیرا بازبینی امنیتی شده است؟

 در این گزارش اشاره شده است که وایبر یکی از بدترین نرم افزارهای پیام رسان به لحاظ امنیتی است و واتس اپ نیز چندان چنگی به دل نمیزند:

۴۴۰۱۶۳_۵۶۰همچنین درباره هر یک از این شاخص‌های امنیتی می‌توانید در پایان این گزارش شرح مفصلی بخوانید. همان گونه که ‌می‌‌بینید، بیشتر نرم‌افزارهای مورد بررسی در این تجزیه و تحلیل نتوانسته‌اند نمره قبولی بگیرند. تنها نرم‌افزارهای زیر توانسته‌اند از همه آزمایش‌ها موفق بیرون آیند؛ البته شاید همه این شاخص‌ها برای شما اهمیت یکسان نداشته باشد. خود بنیاد EFF نیز به این موضوع اشاره کرده ‌که این گزارش به تنهایی ملاک دقیقی نیست و در آینده نزدیک، گزارشی تحلیلی از کارایی و امنیت این ابزار‌ها‌ همزمان منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول