فیس‌بوک را برای سرگرمی نساختم

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از دنیای اقتصاد، مارک زوکربرگ بنیان‌گذار و مدیرعامل بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان تلاش می‌کند مسیرهای تازه‌ای برای ارتباط با مخاطبان خود بیابد. او اخیرا یک جلسه پرسش و پاسخ آزاد را با همه علاقه‌مندان به فیس‌بوک برگزار کرد و در آن به بسیاری از سوالاتی که کاربران چه در داخل جلسه و چه از طریق اینترنت مطرح کردند پاسخ گفت. او در این جلسه در مورد اپلیکیشن مسنجر ناموفق فیس‌بوک صحبت کرد و همچنین از ضربه‌ای که هالیوود با فیلم «شبکه‌اجتماعی» به او وارد کرد، سخن گفت و در عین حال به سوالات شخصی‌تری هم پاسخ داد از جمله به این پرسش که چرا همیشه یک تی‌شرت خاکستری رنگ یکسان به تن دارد.
میلیاردر ۳۰ ساله‌‌ای که حالا یکی از نمادهای موفق تکنولوژی به حساب می‌آید این جلسه را در مقر فیس بوک در کالیفرنیا انجام داد و بسیاری از کاربران به طور زنده و از طریق صفحه فیس‌بوک نظرات خود را در مورد این شبکه گفتند و پاسخ او را دریافت کردند. او در مورد مسنجر فیس‌بوک گفت این اپلیکیشن به آن خوبی که تصور می‌شد در بین مردم جا نیفتاد و این درواقع ناشی از اتفاقاتی بود که در دوران انتقال و تشویق مردم به استفاده از این اپلیکیشن رخ داد.

 نه جایی برای سرگرمی! 
زوکربرگ همچنین گفت که می‌خواهد فیس‌بوک مثل الکتریسیته یک وسیله  حیاتی در زندگی افراد باشد. شبکه‌ای که حالا بسیاری از مردم در اوقات فراغت از آن استفاده می‌کنند حالا ظاهرا چندان مقبول مدیر آن نیست.  زوکربرگ گفت: «من هیچ وقت مایل نبودم فیس‌بوک را به یک جایی صرفا برای سرگرمی تبدیل کنم.
خود من آدم خونسرد و آرامی نیستم و تلاش هم نمی‌کنم فیس‌بوک را به چنین سمتی ببرم. مدل ما در فیس‌بوک هرگز تلاش برای ساختن یک جای هیجان انگیز و جالب نبوده، بلکه ما می‌خواستیم چیزی بسازیم که کاربردی باشد.» زوکربرگ همچنین به فیلم شبکه اجتماعی اشاره کرد. فیلمی که بر اساس زندگی او و ایجاد فیس‌بوک ساخته شده بود. در آنجا زوکربرگ شخصی نمایش داده شد که فیس‌بوک را صرفا برای جلب توجه افرادی که به آنان علاقه‌مند بود ایجاد  کرده است. او گفت که این فیلم پر از مواردی بود که واقعا او را ناراحت کرد.  با این حال یکی از مواردی که ظاهرا در مورد زوکربرگ در فیلم درست اشاره شده بود تاکید او بر پوشیدن یک تی‌شرت خاص خاکستری‌ رنگ است که تا به امروز هم همچنان این نکته در شخصیت او حفظ شده است. این تاکید بر لباس را پیش از این هم در بعضی از دیگر شخصیت‌های مشهور دنیای تکنولوژی دیده‌ایم، به خصوص در لباس مخصوص استیو‌جابز ( تی‌شرت سیاه و شلوار جین و کفش ورزشی) که از قضا مدیرعامل فیس‌بوک همواره از او با احترام حرف زده است.  زوکربرگ در مورد لباسش گفت که او تعداد زیادی از این تی شرت را خریده اما به عقیده او لباس مثل صبحانه مساله چندان مهمی نیست که بخواهد خیلی روی آن تاکید کند، چراکه او به اندازه کافی سرگرم بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است. او گفت: من مایلم تصمیم‌های مهمی در زندگی‌ام بگیرم که برای جامعه‌ام مفید باشد.

 ویدئوهای بیشتر، متن کمتر 
زوکربرگ همچنین در مورد روند تغییر فیس‌بوک گفت: پنج سال قبل بیشتر فیس‌بوک شامل متن می‌شد و از آن زمان تاکنون شتاب زیادی برای ارائه ویدئو روی فیس‌بوک صورت گرفته است. این موضوع ناشی از ضبط راحت‌تر ویدئو و اشتراک‌گذاری ساده آن در جهان است.
با این حال زوکربرگ گفت هدف نهایی او ایجاد یک روزنامه شخصی‌سازی شده برای هر شخص در سراسر جهان است. زوکربرگ گفت: ما می‌خواهیم همه چیز را شخصی ‌سازی کنیم و به هر کس چیزهایی نشان دهیم که صرفا مورد علاقه او است.
صحبت‌های زوکربرگ در این جلسه نشان داد او عملا از مسیری که این شبکه اجتماعی رفته راضی نیست. این سایت در حالی به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی  جهان تبدیل شده که عملا حتی نیازهای خبری مردم را هم پوشش نمی‌دهد. اپلیکیشن‌هایی چون Flipboard امروزه با شخصی کردن اخبار برای افراد نوع جدیدی از روزنامه‌نگاری آنلاین را معرفی می‌کنند که حتی فیس‌بوک متمول و قدرتمند با اپلیکیشن خوش آب و رنگی چون Paper نتوانسته به آن دست یابد.
از طرف دیگر تلاش‌های فیس‌بوک برای جلب نظر بخش‌های تجاری از این شبکه چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. هر چند در زمینه تبلیغات این شبکه اجتماعی تا اندازه‌ای توانسته ضعف‌های گذشته خود را جبران کند و از طرفی بالا رفتن قیمت سهام آن در بورس هم موقعیت خوبی به این شرکت داده، اما همچنان نگاه کلی به این شبکه فارغ از کار روزمره و زندگی مردم است.
زوکربرگ می‌گوید می‌خواهد این شبکه مانند الکتریسیته در سراسر جهان جاری شود اما به نظر می‌رسد فعلا استراتژی‌های مدیران آن عمدتا آن را به محیطی غیر جدی تبدیل کرده است.  با این همه زوکربرگ در جریان این پرسش و پاسخ نشان داد که حاضر است برخلاف بسیاری از دیگر مدیران موفق صنعت تکنولوژی خود را در معرض نقدهای کاربرانش قرار دهد. صحبت‌های آنان را بشنود و تحلیل‌های خود را هم ارائه دهد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول