شبکه های اجتماعی از مهمترین مکان های سرقت اطلاعات است

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرگرد «حمید کیانی» افزود: کاربران اینترنتی همواره باید اطلاعات خود را به روز کنند و نسبت به تحرکات افراد مشکوک در این فضا هوشیار باشند اما متاسفانه این امر اتفاق نمی افتد و کاربران به راحتی فریب خورده و در دام سودجویان اینترنتی گرفتار و آسیب ‎های متعدد مالی و حیثیتی را تجربه می کنند.

وی با اشاره به اینکه مهندسی اجتماعی و طراحی ویروس های رایانه ای از مهمترین راه های سرقت اطلاعات شخصی کاربران است، گفت: شبکه های اجتماعی و چت روم ها از مهمترین مکان هایی هستند که مجرمان سایبری می توانند اهداف خود را عملی کنند، مجرمان سایبری با هویت های کاذب و زبان های چرب ونرم با مقاصدی همچون کلاهبرداری و اخاذی در فضای مجازی فعالیت می کنند.

کیانی اضافه کرد: آنها در شبکه های اجتماعی یا چت روم ها تشکیل گروه می دهند، عضو می پذیرند یا خود در گروه های خاص عضو می شوند و به اغفال کاربران می پردازند. آنها با ترفندهای زیرکانه اطلاعات شخصی و خصوصی افراد را به دست می آورند و بعد از کسب این اطلاعات، تهدیدات مختلف با هدف اخاذی شروع می شود. عکس و فیلم از مهمترین موارد تهدید به اخاذی است که مجرمان سایبری از قربانیان خود به دست می آورند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی قربانیان در این مرحله به جای مراجعه به پلیس و استمداد از مراجع قضایی، تن به اجرای خواسته های مجرمان می دهند و با دردسر های جدی تری روبرو می شوند که نه تنها از نظر مالی بلکه گاها از نظر حیثیتی آسیب های جبران ناپذیری می بینند.

کیانی گفت: مجرمان سایبری غیر از عضویت در شبکه های اجتماعی و چت روم ها از راه های دیگری برای سرقت اطلاعت شخصی و خصوصی نیز بهره می برند مهم ترین این راه ها انتقال فایل های جاسوسی از طریق «یو اس پی» ها است، کی لاگرها، اسپایورها و تروجان ها از جمله بد افزارهایی هستند که به راحتی از طریق «یو اس پی» ها به سیستم های شخصی نفوذ و انتقال اطلاعات را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکثر این بد افزارهای جاسوسی از طریق دوستان و آشنایان به دست ما می رسد و ما بدون توجه به نکات ایمنی این بد افزارهای سارق را به سیستم های شخصی خود منتقل می کنیم و در گام بعدی شاهد تهدید و اخاذی از سوی ناشناس هایی هستیم که تمامی اطلاعات شخصی ما را در اختیار دارند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه به راه های پیشگیرانه به شرح ذیل پرداخت و گفت: هیچ گاه اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی منتشر نکنیم، خصوصا عکس ها و فیلم های شخصی. در شبکه های اجتماعی و چت روم ها به هیچ فردی اعتماد نکنیم و از در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی خصوصا عکس و فیلم به این افراد خودداری کنیم.

کیانی ادامه داد: با نام کد شده(کد خود را به دوستانی که می شناسیم اعلام کنیم) عضو شبکه های اجتماعی یا چت روم ها بشویم و دوستی ها و ارتباط خود در این شبکه ها را محدود کنیم. هیچگونه اطلاعاتی را با غریبه هایی که آنها را به صورت آنلاین می بینید، به اشتراک نگذارید. هنگام اتصال یو اس پی به رایانه های شخصی موارد امنیتی را رعایت کنیم.

وی تاکید کرد: یادمان باشد چیزی به اسم حفاظت صددرصد وجود ندارد. به همان تعداد که برنامه ها و قابلیت هایی برای ایمن سازی فایل ها و پوشه ها وجود دارد، به همان تعداد نیز دستورالعمل برای کشف کلمات رمز وجود دارد اما روش هایی که در اینجا گفته شد، امنیت اطلاعات شما را تا حدودی حفظ می کند. اما اگر اطلاعات مورد نظر واقعا اهمیت حیاتی دارد، هیچگاه در اختیار هیچ کس نگذارید و در رایانه شخصی خود ذخیره نکنید.

وی از هموطنان خواست تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک چه در شبکه های اجتماعی یا چت روم ها و دریافت ایمیل های مشکوک به اخاذی آن را از طریق سایت پلیس فتا بخش ثبت گزارش مردمی اطلاعات دهند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول