نشست تخصصی «مدیریت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل» برگزار شد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از سیتنا، نشست تخصصی «مدیریت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور دکتر امیر عبدالرضا سپنجی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر ارشاد، محمد علی اسفنانی، نماینده‌ مجلس شورای اسلامی و علی حاجی‏ محمدی، مدیر گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید برگزار شد.

پدیده مخاطب پنداری، ریشه‎ی فیلترینگ در کشورهای اسلامی

دکتر امیرعبدالرضا سپنجی، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در این نشست با تاکید بر معایب و مزایای اجرای فیلترینگ، اذعان داشت: از ایرادهای ذاتی فیلترینگ، می‌توان به شکست در جلوگیری از دسترسی به تمام مطالب و یا حذف مطالب ناخواسته اشاره کرد.

 وی  افزود: از طرف دیگر، فیلترینگ مانع از افزایش سریع فسادهای اخلاقی و کاهش سستی ایمان در جامعه شده، همچنین از کلاهبرداری‌های کلان اینترنتی، گسترش اطلاعات غلط و نادرست و زیرسوال رفتن شخصیت اشخاص ممانعت به عمل آورده و از ضربه‌های اقتصادی به سازمان‌ها و نهادها جلوگیری می‎کند.

این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه به اجرای فیلترینگ در کشورهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه در جهان فیلترینگ به اشکال مختلفی همچون فیلترینگ سامانه‌ی نام دامنه، فیلترینگ به وسیله‌ی پراکسی، فیلترینگ به کمک مسیریاب، فیلترینگ به وسیله‌ی سانسور افزارها، مسدود کردن درگاه‌ها، تعیین فهرست سیاه و فهرست سفید و روش معکوس به کار گرفته می‌شود.

سپنجی فیلترینگ  اعمال شده در فضای مجازی کشورهای اسلامی را به دلیل آنچه پدیده‌ی مخاطب پنداری  نامیده است، دانست و در ادامه گفت: تئوری پدیده‌ی مخاطب شناسی به عنوان یک تئوری ایرانی ساخته، می‌تواند در دنیا مطرح شود.

 وی در ادامه تشریح کرد: بر اساس این تئوری، تصویر ارتباط گران از مخاطبان مغایر با تصویر سرآمد حکومت از مخاطبان است و انواع تصویرها از مخاطبان در ذهن ارتباط گران منفی است.

مشاور ارتباطات رسانه ای و تبلیغات در تشریح این پدیده ابراز کرد: این تئوری هم اکنون در کنفرانس‌های بین المللی مانند کنفرانس ۲۰۱۰ تونس مطرح شده است. تصورات موجود از افراد آن سوی رسانه‌ها در بین سرآمدان کشورهایی است که ابزار اصلی تبلیغ دینی شان منبر بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به سپری شدن عصر ادبیات مدرنیته و توسعه و پسامدرنیسیم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی، گفت: توجه به مقتضات عصر جهانی شدن خصوصی سازی و لغو انحصارها را دربر دارد. باید اصل رقابت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پذیرفت و به سپری شدن عصر سانسور محتوا بوسیله ارتباط گر و دروازه بان توجه کرد.

 لزوم ایجاد نظام پالایش شبکه‌های اجتماعی موبایلی

حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فناوری اطلاعات نیز در  این نشست با اشاره به لزوم پالایش فضای مجازی، گفت: بعضی‌ها آنقدر محدودنگرند که منشور پالایش را فقط فیلترینگ می‌بینند، در حالی که فیلترینگ جواب نمی‌دهد. هرگاه نگاه در این بخش، منشوری و یک بعدی باشد، بازار VPN و کاسبی برای عده‎ای راه می‌افتد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در تشریح  نگرش به فیلترینگ در کشور،  یادآور شد: هر روز شاهد انجام جرایم خطرناکی در این عرصه هستیم که مقام قضاء و نیروی انتظامی در آن بلاتکلیف هستند زیرا بزرگترین مصیبتی که اینک در وایبر و غیره داریم، عدم هویت افراد است.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر نجفی سولاری در بیان ویژگی‌های مثبت و فضای استفاده مناسب از این فضا، اذعان داشت: ما باید جامعه‌پذیری خود را که ضعیف است قوی کرده و هنجارها، ارزش‌ها، اقتدار ملی و نظام اجتماعی را با توجه به مشکلات این عرصه تقویت کنیم زیرا فضای مجازی بیان قدرت ماندگار خداست، زیرا که شبکه اجتماعی مبتنی بر همین مهم است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فناوری اطلاعات، با تاکید بر گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، تصریح کرد: در این ارتباط برخی در فضای واقعی اصلا وجود خارجی ندارند، در حالی که USB On-The-Go می‌تواند آن را واقعی کند و نباید از ظرفیت این فضا غافل شد.

 کنترل و ساماندهی فضای مجازی، سیاست دولت‌ها

محمدعلی اسفنانی، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه‌ی رایانه‌ای در این نشست تخصصی، گفت: در حال حاضر حضور فضای مجازی در هر جامعه‌ای انکارناپذیر است و در شرایطی که در جامعه‌ی ما و دنیا وجود دارد نمی‌توانیم خود را بیگانه و مجزای از فضای مجازی بدانیم.

نماینده‌ی فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی در تشریح لزوم پیاده‌سازی فیلترینگ در کشور و نیاز به حفظ ارزش‌ها و بنیان‌های اجتماعی و مذهبی مردم، تاکید کرد: از فضای مجازی استفاده‌های چندگانه می‌شود و ما نمی‌توانیم بگوییم همه‌ی مباحث موجود در شبکه های اجتماعی موبایل دارای منفعت است.

 وی  در  همین  راستا افزود: فضای مجازی، فضایی است که ما به عنوان یک جامعه‌ی اسلامی می‌توانیم استفاده بالایی از این فضا ببریم، گاهی بهترین تصاویر، متون، و تاثیربرانگیزترین صحنه‌ها را در این فضاها می‌بینیم.

 سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شواری اسلامی در بیان معایب و آسیب‌های فضای  مجازی، ابراز  کرد: پس این فضا دارای منفعت نیز است و شکی بر قابلیت منفعت رسانی آن نیست، اما معایبی هم دارد. در رویارویی با این مضرات نمی‌توانیم بگوییم خود فرد، قدرت تشخیص دارد و حاکمیت وظیفه‌‌ای بر عهده ندارد، پس پالایش فضای مجازی بحث بدی نیست.

وی در ادامه اذعان داشت: فیلترینگ غیرمنطقی در فضای مجازی مانعی برای مباحث علمی است و در این خصوص باید متذکر شد که ما با مواردی در پالایش فضای مجازی برخورد می‌کنیم که محتوای مجرمانه دارند.

اسفنانی در ادامه با اشاره به نقش دولت‌ها در پالایش فضای مجازی، تصریح کرد: دولت‌ها سیاست‌های خود را بر اساس رویکرد دوم و این موضوع که فضای مجازی تا چه حد و به چه نحوی در جامعه‌شان قابل کنترل است، قرار می‌دهند.

نماینده‌ی مردم فریدن، فرویدون‌شهر و چادگان در این باره افزود: برخی از افراد تصور می‌کنند تا حرفی از فیلترینگ زده می‌شود، می‌خواهیم تمام فضای مجازی را فیلتر کنیم. نظر غالب کارشناسان و مسئولین در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای، این است که تا آنجایی که امکان پذیر است فضای مجازی محدود و مسدود نشود و اگر فضایی محدود می‌شود، با تشخیص ۱۳ نفر از صاحبنظران این حوزه و با اکثریت آرا آن فضا فیلتر صورت گیرد.

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود به بیان برخی گزارش‌های پلیس فتا اشاره و عنوان کرد: بر اساس گزارش پلیس فتا گاهی برخی از صفحات این شبکه ها تا ۳۰ درصد محتوای مجرمانه دارند. در صورت نگاه تفکیکی به صفحات، بر اساس شدت و ضعفی که دارند، در بعضی از شبکه‌های اجتماعی ۸ الی ۹ درصد فساد اخلاقی دیده شده است. همچنین در زمینه اقتصادی و تجاری ۹۳ درصد برندهای جهانی در فضاهای مجازی حضور دارند و نشان داده می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون قضای مجلی با ضروری دانستن اجرای فیلترینگ معقول و هدفمند و اجرای پالایش نظام‌مند، به خطرات ناشی از عدم اجرای این مساله در کشور اشاره کرد و افزود: این که کار فیلترینگ و پالایش فضای مجازی در جامعه منطقی نیست، نمی‌تواند امر پذیرفته و معقولی در جهان امروز باشد زیرا به هر حال در فضای مجازی با انواع خطرات روبرو هستیم که برخی از آنان جبران ناپذیرند.

اسفنانی در پایان این نشست به فیلترینگ هوشمند اشاره کرد و گفت: در فیلترینگ هوشمند می‎توان ۸۰ تا ۸۵ درصد فیلتر صفحه به صفحه را اجرا نمود،‌ اما به دلیل تشابه برخی داده‌ها،‌ امکان فیلترینگ جامع وجود ندارد.

گفتنی است این نشست به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روز دوشنبه ۱۹ آبان برگزار شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول