حکایت غول فضای مجازی و آن یار مهربان

متأسفانه طی سال‌های اخیر فضای مجازی در خانه و محل کارمان رخنه کرده و تا حدِ قابل ملاحظه‌ای جایگاه مطالعه مفید را تحت الشعاع قرار داده است.

موبایل، ‌اینترنت، ‌گوگل، ‌فیس بوک، ‌وایبر، ‌واتس آپ و… دارد نم نمک بین اعضای خانواده‌ها فاصله می اندازد و ما غافل از خطرات بی امان عصر تکنولوژی گاهی آن‌چنان معتاد و وابسته این فضاها می‌شویم که نمی دانیم کی و کجا پایمان می لغزد و در کمند تهاجم فرهنگی به زانو در می آییم؛ جنگ نرم استاد،‌ پزشک، ‌مهندس، مدیر، معلم، ‌دانشجو، ‌دانش آموز، بی سواد، خانه دار و … نمی شناسد و همه را نشانه رفته است.

دنیای مجازی مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدات مختلف است که تغییر هویت ملّی و ظهور فرهنگ‌های جدید و جریان‌های خلق الساعتی، یکی از آسیب‌های جدی آن برای جوامع بشری محسوب می‌شود.

امروز اینترنت، مرزهای جغرافیایی را شکسته و بار امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی برای دولت‌ها و حکومت‌ها به همراه داشته، سرعت گسترش اطلاعات و ضریب نفوذ آن تا حدی است که اطلاعات موجود بشر طی ۲ سال اخیر با کل اطلاعات به دست آمده از ابتدای خلقت برابری می‌کند.

۷۰ درصد فضای مجازی را نیروهای فکری مولد و ۳۰ درصد آن را عوامل فیزیکی تشکیل می‌دهد و به جهت دارا بودن توانایی تغییر، برای نوجوانان و جوانان بسیار جذاب است. محدودیت ناپذیری انباشت و انتشار اطلاعات در دنیای مجازی سبب شده این فضا با دنیای واقعی افراد، متفاوت باشد و همین امر کاربران را دچار پارادوکس و تناقض می‌کند و ناخواسته نتایج منفی بر زندگی آنها به جا می گذارد. باید اذعان داشت ایجاد دوگانگی در ساختار اجتماعی و آسیب‌های قومی و قبیله‌ای، از تهدیدات اینترنتی است.

کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت قوی و هوشمند، سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه ملی، همگرایی بین دولت و مردم، فرهنگ سازی در حوزه‌های زیرساخت‌ها، کاربردها و کاربرها، بومی کردن فرهنگ استفاده از تکنولوژی فضای مجازی و اینترنت، تعریف الگوهای درون کشوری، به روز بودن در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و بهره گیری از اشخاص مولد و تولیدکننده فکر و علم متناسب با اقتضاهای فضای مجازی جزو نکات و راهکارهای اجرائی برای مقابله با تهدیدات این دنیای جدید است.

در دهه اول انقلاب با چاپ کتاب‌های ارزشمند و اثرگذاری مواجهه بودیم که همسو با جریان جامعه به تغذیه فکری و روحی جوانان می پرداخت. هرچند طی سال‌های اخیر گام‌های موثری در این راستا برداشته شده است اما گرانی سرسام آور قیمت کتاب،‌هزینه‌های هنگفت چاپ و عدم حمایت از نویسندگان جوان‌، گاهی باعث دلزدگی و سرخوردگی علاقمندان و فعالان این عرصه می‌شود.

از سوی دیگر متأسفانه بخش عظیمی از فضای کتابخانه‌های ما به قرائت خانه مبدل شده است. گاهی مسئولان درگیر و بند ارائه آمار از واقعیت مهم «مطالعه مفید» و نهادینه کردن «کتاب و نشریات» به عنوان جزء لاینفک سبد خانوار غافل می شوند، بدون تردید تحقق این مهم نیازمند فرهنگ سازی و کار تبلیغاتی گسترده و مداوم است.

واقعیت این است که در فضای کنونی که خانواده‌ها، ‌نوجوانان و جوانان ما در معرض تهدیدات فضای مجازی و تبعات منفی آن قرار دارند باید کتاب را دریافت و با ارائه راهکارهای راهبردی و چاپ مضامین بروز، به سؤالات ذهنی آنان پاسخ درست و منطقی داد. امیدوارم به روزی نرسیم که بگوییم: «یاد آن یار مهربان بخیر!…»

مهناز روزبهانی؛ ایسنا

انتهای پیام/.

One comment

  • جمشيدصحرايى

    بانوى محترم متن بسیار آموزنده ومفیدى بود قلمتان نویسا باد،،مانا باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول