طرح فعلی فیلترینگ هوشمند، مخاطب محور نیست

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از سیتنا دکتر حمید ضیایی‌پرور مولف کتاب‎های «روزنامه نگاری سایبر» و «بررسی پیام های ارتباطی»  با اشاره به وضعیت فیلترینگ در کشور، گفت: به استناد آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران رتبه‎ی اول فیلترینگ در جهان کسب کرده است؛ در حالی که فناوری یک تهدید محسوب نمی‌شود، بلکه فرصتی برای آموزش و خودآموزی فراهم می‎کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه اجرای فیلترینگ و محدودسازی در کشور را به زیان حوزه‌ی دانشگاهی و علمی کشور دانست و تشریح کرد: رویه‌ی کنونی فیلترینگ در کشور به ضرر مراکز علمی، پژوهشگاه‌‎‌ها، محققان و پژوهشگران است، زیرا فضای مجازی بستر انتقال دانش را فراهم می‌آورد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، در ادامه متذکر شد: فیلترینگ باید برای افراد خاص مانند کودکان در دسترسی به برخی محتوای نامناسب صورت گیرد و در نظر گرفتن ممنوعیت یکسان برای تمام اقشار و گروه‌ها به یک آسیب جدی در این حوزه، تبدیل خواهد شد.

ضیایی‌پرور با اشاره به پیامدهای فیلترینگ بدون پشتوانه‌ی لازم، تاکید کرد: فیلترینگ باید بر اساس اقشار و گروه‌هایی که خواهان دسترسی به اطلاعات هستند، صورت گیرد.

وی فیلترینگ هوشمند را ابزار مناسبی در این حوزه ندانست و اذعان داشت: مدلی که هم اکنون به عنوان فیلترینگ هوشمند در کشور مطرح شده است، بر مبنای محتوای تولید شده، تعریف شده و مخاطب محور نیست؛ در حالی که مخاطب محوری، مساله‎ی مهمی است که نادیده گرفته شده است.

این روزنامه‎نگار باسابقه در پایان اشاره کرد: کسی با اصل فیلترینگ و محدود سازی مخالف نیست و صد البته باید دسترسی برخی افراد به محتواهای خاص، محدود شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول