حضور ناپخته کاربران در شبکه‌های اجتماعی آسیب‌زا است

به گزارش«وبلاگ نیوز»، هلن صدیق بنای در همشهری آنلاین نوشت: فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، گروه‌های وایبری و… چشم‌انتظار کاربران تازه نفس هستند. شرکت‌های ارائه دهنده‌ سرویس‌های اینترنتی، بقایشان در گرو فروش ترافیک مصرفی کاربران است و در این میان این کاربران ناپخته هستند که طعمه‌ی دام‌های گسترده آنها می‌شوند.

این شرکت‌ها از زندگی آنلاین کاربران خود بسیار استقبال می‌کنند و خوشحال می‌شونداگر افراد گوشی‌های تلفن خود را حتی در رختخواب هم از خود جدا نکنند. شاید هر ثانیه آنلاین ما هزاران سود مالی به داخل جیب آنها سرازیر می‌کند.

در این میان هیچکس نه حوصله و نه وقت آن را دارد که به پیشنهادات، راه‌کارها، توصیه‌ها و… گوش یا حتی توجه کند. افراد مشتاق تکنولوژی تنها به آنچه پیش روی خود دارند بسنده کرده و در این عرصه همچنان بدون توجه به خطرهای احتمالی شبکه‌های اجتماعی به تاخت و تاز مشغول هستند.

حضور ناپخته کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مطرح دنیا را بر آن داشته تا برای آگاهی سازی، فرهنگ سازی و جلب توجه آنان، دست به انتشار مطالب آگاهی دهنده و آموزشی زنند. رسانه‌های چون؛ بیزینس اینسایدر (Business Insider ) لیستی از اشتباهات احتمالی در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده است و مجله تایمز از خطاهایی می‌نویسد که می‌توانند شغل افراد یا بیشتر از آن، خانوده آنان را دستخوش فرو پاشی سازند و اینتر پرونور (Entrepreneur) نیز لیستی از خطاهای فاحش کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است و ….آنها تلاش می‌کنند تا آگاهی و هشدارهای لازم را به کاربران بدهند. با این وجود هنوز هم شاهد اشتباهات و خطاهای فحاش کاربران در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

به راستی چرا این گونه است؟ چرا با وجود این همه آموزش و اطلاعات سازنده باز ما شاهد چنین مواردی در شبکه‌های اجتماعی هستیم. مشکلات و دردسرهایی که کاربران ناپخته و نا‌آگاه در این شبکه‌ها ایجاد می‌کنند، کم نیستند. آنان با کوچکترین انتقادی فریاد بر می‌اورند که «اینجا فضای خودم است. دوست دارم هر جور که دلم می‌خواهد باشم! هر کسی نمی‌خواهد به صفحه‌ی من سر نزند و…»

شاید آنان نمی‌دانند که حضور هر فرد در دنیای مجازی، مانند اثر انگشت هر فرد، منحصر بفرد است و معرف ابعاد مختلف زندگی فرد محسوب می‌شود و نیز می‌تواند بازتاب‌های گوناگون و وسیعی را در دنیای واقعی به همراه داشته باشد.

اگر چه باید با تکنولوژی‌های روز و همه‌گیر پیش رفت و به روز شد، اما با چه بهایی؟ گاهی بهای آن کمرشکن می‌شود، می‌دانید؟ داشتن و استفاده از تکنولوژی‌های روز خوب است، اما استفادهء صحیح از آن، نیازمند آگاهی، دید وسیع و بلند مدت کاربران است.

بنابراین سعی کنید با رعایت نکات زیر از آسیب‌های احتمالی شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنید. قبل از هر چیز برای عضویت در یک شبکه از خود سوال کنید و در پاسخ‌های آن تعمق کنید. برای مثال:

– آیا واقعا عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی یا این شبکه بخصوص برای من خوب است؟

– حد و اندازه مشارکت در این شبکه چه میزان است؟

– تا چه حد باید در این شبکه اطلاعات قرار دهم؟

– آیا هر فردی درخواست دوستی یا اضافه شدن به صفحه مرا داد، قبول کنیم؟

– آیا باید از هر فردی شناخته یا نشناخته مانند؛ آشنایان دور، همکاران و… درخواست دوستی و اضافه شدن بدهم؟

– چگونه از این شبکه‌های اجتماعی می‌توانم سود ببرم؟

– کیفیت و کمیت فعالیت من چگونه ارزیابی می‌شود؟

بعد از رسیدن به پاسخ‌های صحیح نکات زیر را هم با دقت مطالعه و در آنها تامل کنید.

اولین نکته در ورود و ثبت نام در یک شبکه، شناسایی مناسب بودن آن با کار و فعالیت شما است. هنگام ثبت نام سعی شود که تمام اطلاعات شخصی و خانوادگی را وارد شبکه نکنید. ضرورتی هم ندارد. هرچند به شما گفته می‌شود این صفحه شخصی شما است و برای دیگران نشان داده نخواهد شد و سایر تعهدات دیگر… اما،چه کسی به شما گفته است که کارکنان آن شبکه هر چند محترم، محرم اسرار زندگی خصوصی شما هستند؟ قبل از ارسال اطلاعات کمی اندیشه کنید!

بدانید چه انتظاراتی از این شبکه اجتماعی دارید و تا چه حد باید در آن فعالیت کنید. باری به هر جهت وارد شبکه‌ای نشوید. بعد از عضو شدن با آگاهی و درایت مطلب گذاشته و مطالب را دقیق بخوانید.

هر چیزی را فوری به اشتراک نگذارید. به عبارتی هر مطلب جذاب یا هیجان‌انگیزی که به دست‌تان می‌رسد یا جایی در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و… می‌خوانید را سریع و بدون تامل رو صفحه خود به اشتراک نگزارید. مطالب را با درایت، گزیده و سنجیده انتخاب کنید، منبع و اعتبار آن را ارزیابی کنید تا زیر سوال نروید.

آینده اینترنت و بیطرفی شبکه‌ای / آیا شرکت‌های کوچک‌ اینترنتی از بین می‌روند؟ / اینترنت عامل تغییر ارتباطات رسانه‌ای / آیا خود را در اینترنت جستجو کرده‌اید؟ / اینترنت؛ منبعی جدید برای محققان / موتورهای جستجوی اخلاقی بر روی اینترنت / اینترنت شما را شاد می‌کند / اینترنت، سه‌بعدی می‌شود / اعتیاد اینترنتی نشانه‌ها و علائم / مواظب غریبه‌ها در اینترنت باشید / قربانیان تهدید اینترنتی به افسردگی مبتلا می‌شوند

اگر گفتگویی در شرکت داشتید،‌ اگر عکس جمعی در یک مهمانی انداخته شده، اگر جمله‌ای در یک رابطه‌ی دوستانه گفته شده، اگر با دوستی دیداری داریم و بسیاری از اگر‌های دیگر، مطرح کردن آن در شبکه‌های اجتماعی، باید قبل از هر چیز با اطلاع افراد مربوطه باشد. بخصوص اگر می‌دانیم که مجموعه تمایلی به انتشار آن مطالب ندارد، با وسوسه‌ی به اشتراک‌گذاری مبارزه کرده و از این کار منصرف شوید.

به خودتان احترام بگذارید. چون مطلبی را همه به اشتراک گذاشته‌اند، دلیل نمی‌شود تا شما هم فورا تبعیت کنید تا مبادا از قافله عقب بیفتید! قدرت استقلال، استدلال و قدرت تمیز و داوری خود را افزایش دهید.

نکته بعدی این است که هر مطلب، عکس یا ویدیویی را هر جایی پست نکنید! هر جا که عده‌ای جمع شده‌اند، دلیل بر آن نیست که منتظر مطالب و کارهای شما هستند. چیز‌هایی که به اشتراک می‌گذارید باید با هدف جمع هم‌خوانی داشته باشد و به درد جمع بخورد.

برای مثال؛ آیا درست است در یک گروه علمی، شروع به انتشار جوک، شوخی و مسخره‌بازی و…. شوید؟ و یا اصلا بحث‌های سیاسی یا اقتصادی پیش بکشید؟ حال این جمع به شما به چه چشمی نگاه خواهند کرد؟ خودتان قضاوت کنید. بلوغ اجتماعی شرط اول ارتباط است.

از آزادی بیان شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده نکنید. به عبارتی اگر تصور می‌کنید هر چه دلتان می‌خواهد می‌توانید بگوید و بنوسید، باید بگویم دچار بدفهمی از مفهوم آزادی بیان شده‌اید. هیچ جای دنیا مفهوم آزادی این نیست که هر چه دلتان خواست بگویید! برای مثال؛ اگر یک عده دور هم جمع شده‌اند که فقط بحث ادبی کنند باید به انتخاب‌شان احترام گذاشته و حرف‌های سیاسی یا غیره در این گروه مطرح نکرده و انتشار ندهید. و هر کاری را در جای خود انجام دهید.

حفظ حرمت‌ها و حریم اشخاص جزء باید‌ها وضرورت‌ها در هر جا و مکانی است. شکایت و بیان مشکلات عاطفی، شکست‌های عاطفی، طلاق و زیر سوال بردن طرف مقابل، قضاوت کردن، برملا کردن یک رابطه، نام و عکس شخص دوم و…همه اینها دور انسانیت و اخلاق انسانی است. این مسئله نه تنها در دنیای مجازی بلکه در دنیای واقعی نیز زشت، قبیح و غیر انسانی شمرده می‌شود. با اینگونه کارها نه تنها مخاطبان خود را از دست داده بلکه از خود یک چهره زشت و ناهنجار نشان خواهید داد که کسی مابل به ارتباط با آن نخواهد بود.

مسیر و هدف گروه را منحرف نکنید. سعی کنید در همان مسیر انتخابی فعالیت کنید. هنگامی که با انتقاد روبرو می‌شوید، کمی تامل کنید. نه اینکه صرفا بگوید؛ اینجا یه فضای آزاد است و هر کاری که دلم خواست انجام می‌دهم؛ ناراحت هستید اینجا نیایید و….

آیا می‌دانید مفهوم فضای آزاد چیست؟ این فضا در ذهن شما چه معنایی پیدا کرده است؟ درست است که فضا آزاد است ولی این نکته را نباید فراموش کنید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

زمان و میزان حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی کنترل کنید تا مبادا وابسته یا به قولی معتاد آن شده و تمرکز خود را در سایر مسائل زندگی از دست بدهید.

هر فردی را تنها به عنوان درخواستش به صفحه یا گروه خود اضافه نکنید. اگر کسی را به گروه دعوت می‌کنید، مطمئن شوید که می‌داند یا می‌تواند بفهمد آنجا چه خبر است. یا اینکه خودتان برایش توضیح دهید که در گروه چه خبر است.چه مطالب و گفتگوهایی پذیرفتنی است و…

حجم خبرها را به شدت و آگاهانه کنترل کنید! به عبارتی سوهان روحی خود و دیگران نشوید. این که شبکه‌های اجتماعی امکان درمیان گذاشتن غرغرها، درد‌دل‌ها و انتشار خبرها را فراهم کرده، هیجان زده نشوید. سعی کنید وقتی دیگران اسم و عکس شما را می‌بینند، منتظر یک متن یا خبر امیدبخش، الهام بخش و پر انرژی باشند.

بهتر است گاهی تنها تماشاگر باشید و اصلا فعالیتی نکنید. مجبور نیستید حتما چیزی پست کنید که مابل به پست آن نیستید. اگر حرفی ندارید یا خبر خاص و قابل عرضی در خور گروه ندارید چرا باید فعالیت کنید بهتر از تماشاگر و یا خواننده مطالب دیگران باشید یا اینکه برای مدتی این تکنولوژی پرهزینه را خاموش کرده و صرفه‌جویی کنید.

به مطالب واکنش سریع نشان ندهید. وقتی در جمع یکی مطلبی ارسال می‌کند که به نظر شما برخورنده و توهین‌امیز است، فورا جواب ندهید. تامل کنید یا اینکه برای مدتی از پشت سیستم بلند شوید و به کار دیگری بپردازید و بعد با فکر باز دوباره به مطلب نگاهی بیاندازید و آن را با درایت و کمال آرامش ارزیابی کنید.

از خود بپرسید؛ آیا واقعا قصد آزار مرا داشته؟ یا اینکه آیا حرفش منطقی است؟ آیا لازم است واکنش تند نشان بدهم؟ اگر واکنش نشان ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟ بهتر است آن را فراموش کنم. یا در نهایت می‌توانید با یک تذکر خصوصی، بی‌آنکه جمع به تشنج کشیده بشود به مسئله خاتمه دهید.

در نوشته‌های خود دقت کنید چه از نظر دیکته آن چه از نظر معنا و منظور آن…می‌دانید که در برخی از شبکه‌های اجتماعی ویرایش یا حذف پیام‌ها وجود ندارد و روی وب هم این امکان محدود است. حتی با پاک کردن ظاهری یک پست لزوما به معنی حذف آن از همه جای اینترنت نیست و ممکن است به شکل‌های مختلف در دسترس دیگران قرار گیرد.

بنابراین مطلبی که ممکن است باعث سوء استفاده کسی شود را هرگز منتشر نکنید حتی با وجود تدابیر امنیتی اعلام شده‌ی سایت‌ها. شما پست‌های خود را بادقت و وسواس بسیار ارسال کنید.کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.

مطالب خود را کوتاه، گزیده و مرتبط انتخاب کنید. طولانی بودن مطالب مخاطبان را خسته و صفحه شما را کسل کننده خواهد ساخت.

عجله نکنید! قرار نیست با باز کردن صفحه یا چند ماه اول فعالیت‌،‌ تعداد زیادی دوست، لایک، به اشتراک گذاری، کامنت و … دریافت کنید. یا اینکه برند یا محصول شما با حضور در شبکه‌های اجتماعی به یکباره در اوج قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که در فضای مجازی، «جامعه‌ی بزرگتری از مخاطبان و دوستان» چندان ارزشی ندارد. اما، «جامعه‌ی کوچکتری از مخاطبان و دوستان وفادار» می‌تواند از لحاظ انسانی،‌ احساسی، اجتماعی و اقتصادی،‌ مفیدتر و اثربخش‌تر باشد.

و نکته آخر اینکه این روزها، شبکه‌های اجتماعی گویاترین و معتبرترین رزومه افراد هستند. نشان دادن چهره‌ای مثبت، متعهد، دارای ثبات احساسی و نگرشی منطقی، می‌تواند فرصت‌های بسیار بیشتری را برای شما ایجاد کند. و گاهی هم یک عکس یا یک نوشته در اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، لینکدین و یا ….‌ برای از دست دادن شغل و آینده‌ی ما کافی است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول