سیاست‌گذاری صدا وسیما برای «فرصت ها و تهدیدهای شبکه های مجازی»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خبرگزاری آریا، دکتر علیرضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر لزوم برنامه سازی در زمینه فرهنگ سازی و آموزش استفاده صحیح از تکنولوژی های جدید ارتباطی گفت: امروز از عصر ارتباطات و اطلاعات عبور کرده ایم و در عصر پردازش اطلاعات هستیم. از این رو می بایست از اطلاعات شبکه های اجتماعی فضای مجازی پردازش خوبی داشته باشیم و از آن در جهت پیشبرد اهداف خودمان بهره بگیریم؛ چرا که شرکت های سازنده این شبکه ها با هدف ایجاد و تسلط خود در دهکده جهانی می خواهند حاکمیت خود را از طریق مرز تفکر گسترش دهند نه مرز جغرافیایی. لذا اگر دریابند که ما از طریق این تکنولوژی ارتباطی، اهداف و تفکرات خودمان را گسترش می دهیم بدون شک به قطع این شبکه های مجازی اقدام خواهند کرد.

دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدای رسانه ملی در ادامه بیان کرد: برنامه سازان رسانه ملی در زمینه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی و روانی آن می بایست با تهیه و تولید برنامه های متنوع و جذاب، نکات آموزشی را از طریق پیام های غیرمستقیم به جامعه ارائه و شیوه بهره گیری مناسب از شبکه های اجتماعی مجازی را به مخاطبان خود آموزش دهند.

دکتر بدری السادات بهرامی، روان شناس با بیان اینکه از بین رفتن قبح و زشتی کار، سبب عادی سازی و انجام مکرر آن می شود، گفت: در عصر امروز، وجود تکنولوژی ارتباطی برای دست یابی به اطلاعات، امری مهم و ضروری به شمار می آید، اما لازم است تا فرهنگ استفاده صحیح آن را در جامعه ترویج دهیم؛ چرا که در غیر این صورت، آسیب های اجتماعی و روانی متعددی را به همراه خواهد داشت. وجود ماهیت کاذب، به هنجار شدن رفتارهای ناهنجار، سطحی و گسترده شدن روابط عاطفی از جمله معایب شبکه های اجتماعی فضای مجازی است.

در پایان دکتر محمدرضا فرنقی زاد،روان شناس با اشاره به وابستگی های روانی و آسیب های اجتماعی شبکه های مجازی اظهارکرد: آسیب های اعتیاد به شبکه های اجتماعی، در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی است که از جمله آن ها می توان به تجاوز به حریم خصوصی؛ کاهش روابط اجتماعی، خلاقیت در کاربران و مهارت های اجتماعی؛ بیگانه بودن با ارزش های خانوادگی، از بین رفتن فرصت با هم بودن، پاشیدگی نظام خانواده و تغییر فرهنگ جامعه اشاره کرد. رسانه ملی می تواند برای کاهش آسیب های اجتماعی و روانی اعتیاد به شبکه های مجازی، اقدام به فرهنگ سازی در استفاده مطلوب از این فضا کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول