ضرورت حضور و فعالیت روحانیان در فضای سایبری

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از رسانیوز، محمدرضا نصراللهی، کارشناس فضای مجازی در همایش «امنیت سایبری و خانواده» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد بابیان این‌که فضای سایبر، فضایی است که از نظر امنیتی، حقوقی و اجتماعی زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: متأسفانه در این زمینه ضعف قانونی نیز وجود دارد که مواجهه با آن را دشوار می‌کند.

وی به بیان آماری از میزان استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی پرداخت و عنوان داشت: طبق آماری که در اوایل سال ۲۰۱۲ منتشر شد، ۱۰۳ میلیون ویدئو در شبکه یوتیوب وجود دارد که در آن زمان، در هر دقیقه ۳۰ ساعت ویدئو آپلود می‌شد البته امروز این آمار به ۷۲ ساعت رسیده است.

ضعف قانونی در خصوص فضای مجازی

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به وجود ضعف قانونی در خصوص کنترل فضای سایبری، ابراز داشت: در قانون برای استفاده از فیلترشکن و VPN جرمی تعریف‌نشده و هرکسی آزادانه می‌تواند با دانلود به این ابزار دست پیدا کند همان‌طور که می‌بینیم وقتی از مسؤولین همچون آقای ظریف در مورد حضورشان در فیس‌بوک علی رقم فیلتر بودن می‌پرسیم، به همین دلیل اشاره دارند.

وی به محتوای این شبکه‌ها اشاره و اظهار کرد: تمام سهام‌داران اصلی این شبکه‌ها آمریکایی و صهیونیست‌ هستند که اگر در موضوع فیلم‌ها توجه کنید، حتی دو دقیقه فیلم علیه صهیونیسم نمی‌بینیم اما در مقابل، صدها ساعت فیلم علیه جمهوری اسلامی، مسؤولان و نظام وجود دارد.

هدف قرار دادن مقدسات در بازی‌های رایانه‌ای

نصراللهی به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای از بین بردن مقدسات اسلامی در ذهن غیرمسلمانان اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر فیلم و ازاین‌دست برنامه‌ها، از راه بازی که پرکننده بخش زیادی از وقت کودکان و نوجوانان است وارد می‌شوند همچون بازی پرندگان خشمگین «angry birds» که در آخرین نسخه آن، مکان‌های مقدس مسلمانان هدف تخریب قرار می‌گیرد.

وی بابیان این‌که در هر دقیقه، دو میلیون سرچ از طریق موتور جستجو گوگل صورت می‌گیرد، عنوان داشت: همان‌طور که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حرکت‌های مثبت فرزندان انقلاب واکنش نشان داده و صفحات آنان را مسدود می‌کنند، کلیدواژه‌هایی برای گوگل طراحی‌شده که به‌صورت هوشمند از انتقال برخی لغات و مفاهیم جلوگیری می‌کند.

این کارشناس سایبر بابیان این‌که طبق آمار به‌دست‌آمده، بیشتر کلیدواژه جستجو شده مبتذل مربوط به شهرهای مذهبی است، تصریح کرد: در شهرهایی که ممانعت بیشتری در این خصوص اعمال می‌شود، تلاش برای دستیابی به چنین محتوایی بیشتر است همان‌طور که دیده‌شده متأسفانه برخی در پوشش سی دی و دی‌وی‌دی‌های مذهبی، فیلم‌های مبتذل توزیع می‌کردند.

امروز دیگر فیلترینگ پاسخگو نیست

وی به عدم کارایی فیلترینگ در دوره فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک موضوع برای مردم حساس نشود، اقبال و توجه به آن کم است اما وقتی موضوعی همچون فیس‌بوک و واتس آپ را می‌بینیم که پس از اعلام فیلتر شدن، مخاطب دو برابر پیدا می‌کند به این نتیجه می‌رسیم که فیلترینگ کارایی لازم را نداشته است.

نصراللهی، کاربران فعلی اینترنت در کشور را بیش از پنجاه میلیون نفر عنوان کرد و ابراز داشت: ۳۰ میلیون نفر از این تعداد جوان هستند که دغدغه‌های خاصی در این زمینه به وجود آورده است.

وی، ۱۰ درصد کاربران را کاربران سفید که استفاده مثبت از اینترنت می‌کنند، دانست و ادامه داد: ۱۰ درصد نیز کاربران سیاه هستند که استفاده آنان از این فضا تنها به‌قصد مجرمانه صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد نیز کاربر خاکستری هستند که گرایش بیشتری به سمت استفاده‌های کاذب و منفی دارند.

حضور والدین در شبکه‌های اجتماعی آسیب‌ها را کاهش می‌دهد

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر لزوم همراهی فرزندان از سوی والدین در فضای مجازی، گفت: خانواده باید در کنار فرزندان خود در فضای مجازی باشد؛ عصر مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده و خانواده‌ها نیز به‌جای مانع‌شدن و استفاده از قوه قهریه، باید در کنار فرزندان خود باشند تا از آسیب‌های این فضا جلوگیری کنند.

لزوم حضور روحانیت در فضای سایبری

وی به لزوم حضور روحانیت در این عرصه اشاره کرد و بیان داشت: یک امام جماعت در یک شهر با ورود به شبکه‌های اجتماعی موبایل، کار تبلیغ و پاسخگویی به شبهات جوانان را از این طریق دنبال می‌کرد که استقبال جوانان را نیز به دنبال داشت؛ روحانیت باید در چنین فضاهایی حضورداشته باشد زیرا اگر وارد نشود دیگران این فضا را تسخیر می‌کنند.

نصراللهی به کاهش سن جرایم سایبری به ۱۴ سال اشاره کرد و عنوان داشت: ۷۰ درصد هکرها به دلیل داشتن وقت زیاد به این جرم رو می‌آورند که البته بخشی از آن به دلیل نبود آموزش‌های مناسب در سنین پایین است؛ به فرزندان خود آموزش نمی‌دهیم که دسترسی غیرمجاز به اطلاع دیگران و دست‌کاری اطلاعات کاربران جرم است.

قبح توهین و شوخی با مقدسات ریخته

وی با انتقاد از نشر پیام‌هایی که ارزش‌ها و مقدسات را تخریب می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه قبح توهین و تمسخر مقدسات ریخته شده، به‌راحتی با این مقدسات شوخی می‌شود و برای مردم عادی شده درحالی‌که نمی‌دانند تولید و نشر چنین پیام‌هایی جرم و قابل‌پیگیری است.

این کارشناس فضای مجازی ضمن هشدار نسبت به ناامن بودن فضای سایبر، گفت: علاوه بر سرقت‌هایی که صورت می‌گیرد، برخی افراد سازمان‌یافته با حضور در سایت‌هایی که به‌ظاهر مذهبی هستند با استفاده از عدم آگاهی نوجوانان و جوانان اقدام به ایجاد شبهه در ذهن آنان می‌کنند که مشکلی جدی در این عرصه به شمار می‌رود.

تمام فضای مجازی توسط دشمن جاسوسی می‌شود

وی به لزوم مراقبت و دقت در استفاده از وسایل ارتباطی تأکید کرد و گفت: به‌هیچ‌عنوان نباید صحبت‌های مهم و خاص در این فضا مطرح شود چراکه زمینه ایجاد این بستر از سوی دشمنان ما بوده و آنان بر تمام ابعاد آن رصد داشته و بررسی می‌کنند همان‌طور که روسیه و آلمان به‌تازگی متوجه جاسوسی از خود شده و سیستم ارتباطی خود را تغییر دادند.

نصراللهی در پایان تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه نباید از دست‌یابی فرزندان به چنین فضاهایی ممانعت کرد بلکه باید در کنار آنان حضور داشت تا علاوه بر ایجاد امنیت رفتاری برای فرزند خود، مراقب او بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول