شبکه های اجتماعی مجرایی برای کمک انسان دوستانه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» علی‌اصغر افتاد، رییس خبگزاری ایرنا در شهرستان چابهار، در این خبرگزاری نوشت: از جمله فعالیت های بشردوستانه در شبکه های اجتماعی می توان به خبر جمع آوری کمک ۷۰ میلیون ریالی برای دانش آموزان نیازمند در محرومترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان اشاره کرد که ابعاد دیگری از توانمندی این رسانه ها را در ارایه خدمات بشردوستانه به نمایش می گذارد.

گرچه باید متذکر شد ، رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی همانند هر ابزار دیگری به خودی خود مثبت و یا منفی نیستند بلکه آنچه می تواند ملاک مثبت و یا منفی بودن استفاده از این رسانه ها باشد ، به نیات آدمیان و استفاده کنندگان بر می گردد.

همچون تیغه یا چاقوی جراحی که در یک معرکه جدل و دعوا می تواند نقش منفی ایفا و یا در دستان یک جراح می تواند نقش مثبت و حتی نجات دهنده داشته باشد.

نمونه ها و مصادیق مختلف و بسیاری را از فعالیت های مثبت و ارزشمند در فضای مجازی در سطح داخلی و بین المللی می توان بر شمرد که در آنها انسان های آزادیخواه و مصلح توانسته اند ابعاد دیگری از نقش های پررنگ انسانی را به نمایش بگذارند که آخرین نمونه آن را می توان در استفاده پزشکان و پرستاران و فعالان مختلف در افشای چهره پلید جنگ در حمله رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه اشاره کرد.

تا جاییکه چهره زشت جنگ علیه مردم بی دفاع و بویژه کودکان و زنان چنان وسیع و گسترده در سطح جهان منعکس شد که زمینه های شکست راهبردهای رژیم غاصب را فراهم آورد.

در زمینه استفاده منفی از این رسانه های اجتماعی می توان به استفاده ابزاری و تاثیر گذار گروهک داعش در انتشار عکس ها و فیلم های کشتار وحشیانه آدمیان اشاره کرد که نمونه آن را کمتر در دیگر رسانه و ابزاری به این راحتی می توان انعکاس و انتشار داد.

به دیگر سخن آنچه به یک رسانه و ابزار ارزش و اعتبار می دهند نیت و نحوه استفاده از آن است و چه بسا رشد فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی و بکارگیری آنها بتواند بسیاری از خدمات و کمک های بشری را به سهولت تمام تر در اختیار آدمیان قرار دهد.

از همین روی است که با توانمندی و افزایش آگاهی های اجتماعی و فرهنگی نه تنها می توان جلوی هرگونه احتمال آسیب های احتمالی و منفی را سد کرد بلکه می توان با درایت و تدبیر فضا و بستر لازم برای ارایه خدمات بشردوستانه را برای آحاد و اقشار مختلف در هر جغرافیایی زمانی و مکانی فراهم کرد.

اگر از این منظر به فعالیت های مختلف در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی نظاره کنیم موارد بسیاری را می توان در داخل و خارج کشور مورد اشاره قرار داد که توانسته است خدمات شایان و قابل ذکری را برای نیازمندان به ارمغان آورد.

در همین راستا می توان به اقدام و ابتکار انساندوستانه عده ای از جوانان چابهاری فعال در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در جمع آوری مبلغ میلیون ریال برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت اشاره کرد.

این گروه های اینترنتی با هماهنگی قبلی این اقلام و لوازم التحریر را برای توزیع در بین دانش آموزان بی بضاعت منطقه دشتیاری تحویل خوابگاه شبانه روزی پلان داده اند تا در سطح مدارس بخش پلان توزیع شود.

در بخش دشتیاری چابهار بیش از ۲۰ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که اکثر ساکن روستاهای بخش اند.

این ابتکار و اقدام انساندوستانه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تنها نمونه ای کوچک از اینگونه فرصت های بی نظیر شبکه های اجتماعی در کمک به همنوعان و نیازمندان است که به دلیل اهمیت مکانی این رویداد که تقریبا در یکی از محرومترین نقاط کشور یعنی مناطق بخش دشتیاری و پلان چابهار در استان سیستان و بلوچستان روی داده است.

به دیگر سخن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به سهل ترین روش ممکن بستر ارتباط برای فعالیت های انساندوستانه حتی در محرومترین نقاط جغرافیایی را فراهم آورده است تنها کافی است انگیزه و نیت لازم برای اقدام خیر ایجاد شود ، آنگاه در کمترین زمان ممکن و تقریبا با سرعتی معادل سرعت نور می توان کمک مورد نظر را به افراد نیازمند رساند.

این توانمندی و بستر تنها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قابل دسترس است و تقریبا هیچ امکان و فناوری دیگری این قابلیت بی نظیر را ندارد و باید این بستر و دسترسی به آن را قدر دانست و در فرهنگ سازی در استفاده مناسب از آن اقدام کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول