غربی‌ها با شبکه‌های مجازی کشورها را مهندسی اجتماعی می‌کنند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه جوان، میلیون‌ها نفر از مردم کشورمان عضو شبکه‌های مجازی تلفن همراه هستند و همین حالا هم ممکن است تعداد دیگری با وارد کردن مشخصات و پذیرفتن شروطی نظیر دسترسی اپلیکیشن مورد نظر به کارت حافظه، تماس‌های دریافتی، ‌دفترچه تلفن و بسیاری موارد دیگر در حال ورود به این جامعه میلیونی باشند. این در حالی است که امروز نظام‌های اطلاعاتی مدرن دنیا می‌کوشند تا جامعه هدفشان را مورد آنالیز روحی و روانی قرار داده و با به دست آوردن مختصات روحی آنان برای عملیات‌های روانی و مهندسی اجتماعی بهره‌گیری کنند و اپلیکیشن‌های تازه تلفن همراه این امکان را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی برای ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر اینترنت در کشورمان ناآشنا نیستند و چند سالی می‌شود که با این شبکه‌ها انواع تازه‌ای از ارتباطات را تجربه می‌کنیم. با وجود این با ورود نسل‌های جدید تلفن همراه انواع تازه‌تری از شبکه‌های اجتماعی نیز در اختیار قرار گرفته‌اند. ثبت‌نام سریع و آسان و بدون نام کاربری و رمز عبور، ویژگی‌‌هایی است که رغبت برای حضور و فعالیت در این شبکه‌ها را بیشتر می‌کند اما همین حضور میلیونی کاربران در چنین فضاهایی و امکان انتشار میلیون‌ها پیام در کسری از ثانیه در تمام جهان این نرم‌افزارها را به ابزاری قدرتمند در ایجاد و انتشار شایعات و شبهه‌افکنی و در نهایت مهندسی اجتماعی تبدیل می‌کند و خلأ در اطلاع‌رسانی و نبود شفافیت کافی در فضای جامعه به این موضوع دامن می‌زند.

 شبکه‌هایی برای مدیریت نظام اطلاعات
سهولت ارتباطات، استفاده و در دسترس بودن ویژگی‌هایی است که کاربران شبکه‌های مجازی تلفن همراه را هر لحظه بیشتر می‌کند. اما با وجود این، آسیب‌های این شبکه‌ها امری جدی است که نگرانی کارشناسان را در پی داشته است. ابوذر منتظر‌قائم، نویسنده و محقق جنگ نرم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اینکه از منظر فنی نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد مخاطبان هیچ یک از سرویس‌های اینترنتی ارائه کرد، می‌گوید: به لحاظ حسی و عمومی شیوع این ابزارها در جامعه ما کاملاً مشهود است. به باور وی، ما در حال حاضر با اپلیکیشن‌هایی مواجهیم که از نظر فناورانه چیز جدیدی نیست؛‌وایبر و لاین نرم‌افزارهای پیام‌رسانی هستند و از نظر کارکردی مشابه مسنجرها عمل می‌کنند اما تفاوت این نرم‌افزارها با مسنجرها در این است که برای ورود به مسنجرها از طریق ایمیل وارد می‌شدیم، به همین خاطر در حالی که ۷ میلیارد نفر در روی زمین زندگی می‌کنند با ۷۰۰ میلیارد‌ آی‌دی مواجهیم. اما در نرم‌افزارهای جدید مثل وایبر و تانگو، مراحل ثبت‌نام به صورت اتوماسیون انجام می‌شود و با خواندن شماره سیم‌کارت و از طریق نظام مخابراتی از روی گوشی اطلاعات به طور اتوماتیک خوانده می‌شود. به باور وی، این خاصیت به شرکت‌های تولید‌کننده این نرم‌افزارها و نظام‌های اطلاعاتی و جاسوسی پشت آنها امکان می‌دهد تمام اطلاعات فردی و اجتماعی کاربر را از طریق imei یعنی شماره سریال اختصاصی بین‌المللی که در تمامی تلفن‌های همراه وجود دارد، در اختیار داشته باشند. در واقع آنها می‌توانند جریان اطلاعات هرز و پرت را با این روش مدیریت کنند زیرا در اینجا به ازای هر شماره یک کاربر حقیقی وجود دارد.

  مهندسی اجتماعی
این کارشناس سهولت عضویت را یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال از این نرم‌افزارها می‌داند و تأکید می‌کند: در جامعه آماری ۵۰-۴۰ میلیون کاربر اینترنت کشور حجم زیادی از افراد از این ابزارها استفاده می‌کنند اما نکته قابل تأمل اینجاست که با کمک این نرم‌افزارها انواع مختلفی از ارتباطات رمز غیر قابل کنترل از ایران با تمام نقاط دنیا برقرار می‌شود و این بدین معناست که امکان جاسوسی، ‌سازماندهی اجتماعی ‌و همچنین زمینه‌سازی برای آماده‌سازی جریان‌های اجتماعی و حتی فعالیت جریان‌های ضدانقلاب از طریق این ابزارها برای سازندگان آنها فراهم است. منتظر‌قائم تأکید می‌کند: اطلاعاتی که امروز توسط نظام‌های اطلاعاتی مدرن دنیا جمع‌آوری می‌شود به منظور مهندسی اجتماعی است و این ابزارها و اطلاعاتی که از طریق آنها رد و بدل می‌شود، مختصات روحی و روانی جامعه هدف را برای اجرای این مهندسی اجتماعی و انجام عملیات‌های روانی در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی پشت این ماجرا قرارمی دهد.

  بستری برای تولید شایعات
شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه همچنین محمل خوبی برای ایجاد شبهه‌های اعتقادی هستند و حتی گاهی حرکت‌هایی برای قبح‌شکنی از تقدس و حرمت برخی از بزرگان در چنین شبکه‌هایی ساماندهی می‌شود و فقدان فضایی شفاف برای پاسخگویی به شبهات و چالش‌های مطرح شده در گروه‌های تشکیل شده در این شبکه‌ها به این چالش دامن می‌زند.  میلاد عرب، کارشناس امنیت فضای مجازی و مدرس دانشگاه نیز معتقد است: ‌نباید قدرت جامعه کاربران فضای مجازی تلفن همراه را در انتشار شایعات نادیده گرفت و عدم اطلاع‌رسانی صحیح از سوی رسانه‌ها و مسئولان به گسترش این وضعیت دامن می‌زند. وی ازدیاد شبکه‌های اجتماعی و اتاق‌های گفت‌وگوی آنلاین را که اکثراً ریشه خارجی دارند، در کنار نظام ضعیف اطلاع‌رسانی و بیان واقعیت‌ها، اصلی‌ترین دلیل گسترش شایعات در جامعه می‌داند و می‌افزاید: بدبینی نسبت به مسئولان، وجود اضطراب و نبود امنیت در زمینه‌های گوناگون و نبود سلامت روانی و در نتیجه ایجاد فضای ناسالم اجتماعی و از سوی دیگر وجود شکاف طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه باعث می‌شود هر گروهی برای پوشاندن ضعف‌های خود به این نرم‌افزارها روی بیاورد.

  ۱۵۰ میلیارد برای اپلیکیشن‌های ایرانی
به هر رو هر ابزار و وسیله‌ای، فرهنگی را با خود به همراه دارد و با درنظر گرفتن پیوست فرهنگی برای این ابزارها شاید بتوان از آسیب‌های آن کاست. عرب معتقد است با آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه می‌توان از آسیب‌های چنین فضایی کاست اما به باور منتظر‌قائم این نرم‌افزارها نیاز تازه‌ای را برطرف نمی‌کنند و در صورت حذفشان هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این به معنای مخالفت با اصل تکنولوژی نیست. وی تصریح می‌کند: هم اکنون در کشورمان نرم‌افزارهایی مشابه این نرم‌افزارها نوشته شده است اما وزارت ارتباطات نرم‌افزارهای داخلی را به پرداخت هزینه‌های ۱۵۰ میلیاردی برای دریافت مجوز مجبور می‌کند و همچنین برای اتصال به اینترنت نیز تولیدکنندگان داخلی باید مبالغ کلانی را بپردازند. این در حالی است که سرویس‌های خارجی همچون وایبر و لاین هیچ هزینه‌ای برای انجام فعالیت‌شان نمی‌پردازند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول