بن بست عاطفی نوجوانان در شبکه های موبایلی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه قدس، صبح امروز، در تیتر یک خود نوشت: واقعیت این است که توانایی کودکان و نوجوانان در کنترل رفتار خود محدود است و از سوی دیگر در معرض فشار همسالان برای پیوستن به گروه‌های آزاد‌تر و دور‌تر از خانواده قرار دارند.

رسانه‌های اجتماعی چیستند؟

هر وب‌سایتی که امکان تعامل اجتماعی را ایجاد کند، یک سایت رسانه اجتماعی نامیده می‌شود؛ ازجمله سایتهای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، مای‌اسپیس و توییتر، سایتهای بازی برخط و دنیای مجازی از جمله کلاب‌پِنگوئن، سِکِند لایف و سیمز، همچنین سایتهای ویدیویی مانند یوتیوب، وبلاگهای چند رسانه‌ای و هم اکنون شبکه‌های موبایلی پرشمار مانند وایبر، واتس‌اپ، لاین و … هر کدام به یک رسانه مجازی جذاب برای نوجوانان و حتی کودکان تبدیل شده‌اند.

مدیر اجرایی یکی از سایتهای مجوزدار حوزه اجتماعی و تبلیغاتی و استادیار دانشگاه به خبرنگار ما می‌گوید: ویژگی تعاملی، داینامیک و چند بعدی رسانه‌های موبایلی سبب جذب جوانان به آنها می‌شود. این رسانه‌ها در یک سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته‌اند، به گونه‌ای که نوجوانان و جوانان ایرانی که دارای گوشی هوشمند هستند به طور میانگین در ۳مورد از آنها عضویت دارند.

دکتر محمدرضا کرباسی،  می‌افزاید: باید پدر و مادر و اولیای مدارس برای مصونیت این عزیزان از آفتهای نوپدید تلاش کنند و برای جلوگیری از درگیر شدن آنها در حوزه احساسی و عاطفی آموزشهای لازم را به آنها بدهند.

گروه‌های دوستیابی موبایلی

به گفته دکتر کرباسی، تازه‌ترین پژوهشها نشان می‌دهد در استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی، بازگویی آنلاین رفتارهای روزمره، مانند قلدری، دسته تشکیل دادن و آزمایشهای جنسی و نیز ماجراهای دوستیابی به‌ فراوانی صورت گرفته و این موضوع، مشکلاتی در حوزه مجازی و مسایل مربوط به حریم خصوصی و ارسال و دریافت پیامهای صریح جنسی و در ‌‌نهایت انحراف فرهنگی نوجوانان را پدید آورده است که باید توسط مدارس، خانواده‌ها و نهادهای فرهنگساز به این پرسشهای بی‌پایان پاسخ داده شود. این کار‌شناس فضای مجازی با نشان دادن فهرست آمارهای مربوط به مشکلات نوجوانان در این کلوپها تأکید می‌کند: اینها واقعیات جامعه هستند و ارعاب ‌مجازی، آزار و اذیت آنلاین و تلاش برای انحراف دینی و فرهنگی نوجوانان از مشخصه‌های بارز شبکه‌های اجتماعی مانند لاین، واتس آپ و فیس‌بوک در بستر پررمز و راز اینترنت است.

رشد ۷۵‌درصدی رسانه‌های موبایلی

دکترصمد قربانی، استاد دانشگاه و مشاور خانواده نیز که پژوهش دو ساله‌ای روی تأثیر شبکه‌های اجتماعی در جامعه داشته در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه بیشترین آسیبهای وارد شده به نوجوانان زمانی رخ داده است که پدر و مادر از امکانات شبکه‌های اجتماعی و امکان ارتباط گیری بی‌واسطه فرزندشان با افرادی در آن سوی خط هیچ اطلاعی نداشته‌اند.  وی با انتقاد از بی‌اطلاعی والدین از چگونگی کارکرد شبکه‌های اجتماعی و تاثیر سریع آن بر روی نوجوانان می‌گوید: بر اساس آمار۷۵ ‌درصد از نوجوانان تلفن ‌همراه در اختیار دارند که از این میان ۲۵‌درصد با تلفن‌همراه خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ۵۴‌درصد به ارسال و دریافت پیام کوتاه می‌پردازند و از این طریق احساساتشان را بروز می‌دهند. بنابراین، بخش بزرگی از توسعه اجتماعی و عاطفی این نسل -بدون کنترل کافی- در حال اتصال به اینترنت و هنگام استفاده از تلفنهای همراه شکل می‌گیرد.

شبکه خوب وجود ندارد!

مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های جدید نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: خانواده‌ها باید آگاه باشند که استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی، حریم خصوصی فرزندشان را از بین برده و آنها در این آشفته بازار مجبور به انتخاب بد یا بد‌تر هستند و چیزی به نام شبکه خوب وجود ندارد.

حمیدرضا اکرمی،  می‌افزاید: همه می‌دانیم که این شبکه‌ها منفعت محور هستند و برای اوقات فراغت من و شما و فرزندانمان ایجاد نشده اند و در واقع این شبکه‌ها فقط به دنبال تامین منافع پدید آورندگانشان هستند. عضویت در این شبکه‌ها امکان ارسال و دریافت پیامهای صریح جنسی را پدید آورده است و دیگر مشکلاتی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از اعتیاد به اینترنت و کسر خواب ناشی از آن و افسردگی فرزندان.

آنلاین بودن همیشگی پدران و مادران

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه می‌گوید: البته امروزه برخی والدین، بخوبی از فناوری بهره می‌گیرند و با توجه به تسلطی که بر برنامه‌های رایانه‌ای و فضاهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی دارند، با استفاده کودکان و نوجوانانشان از این امکانات نیز مشکلی ندارند و حتی آنها را هدایت می‌کنند. اما همیشه این گونه نیست و هنوز هم بعضی از والدین، رفتارهای آنلاین نوجوانان باهوش و دیجیتالی خودشان را به‌سادگی درک نمی‌کنند.

دکتر اکرمی در ادامه تأکید می‌کند: این سایتها که به جوانان امروز، فضایی برای سرگرمی و ارتباطات می‌دهند، در سالهای اخیر به صورت تصاعدی رشد کرده‌اند. به‌همین دلیل، مهم است که پدر‌ها و مادر‌ها ذات و ماهیت سایتهای تعاملی رسانه‌های اجتماعی را بشناسند و به این واقعیت توجه داشته ‌باشند که همه آنها برای کودکان و نوجوانان محیط‌های سالمی نیستند.

افسردگی فیس‌بوکی

دکتر محبوبه حافظ دزگی، استاد دانشگاه آزاد و روان‌شناس بالینی به خبرنگار ما می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی بچه‌های ما را به بن بست عاطفی رسانده‌اند و امروزه با پدیده جدیدی به‌نام «افسردگی فیس‌بوکی» روبه‌رو هستیم. وی می‌افزاید: این پدیده، زمانی به‌وقوع می‌پیوندد که بر اثر استفاده طولانی‌مدت کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی موبایلی و یا شبکه‌های مادر مانند فیس‌بوک، علایم کلاسیک افسردگی در آنها پدیدار می‌شود و به دلیل اطلاع از پوچ بودن اطلاعات دریافتی، سرخورده شده نومیدانه به گوشه تنهایی‌شان می‌خزند.

بچه‌ها در محاصره قدرت دنیای آنلاین

این مشاور خانواده و روان‌شناس بالینی یادآور می‌شود: به دلیل کم اطلاعی والدین و بی‌مسؤولیتی مدارس در بیان واقعیتها، این سایتها بخش مهمی از زندگی نوجوانان شده ‌است و قدرت دنیای آنلاین، توانسته بسیاری از آنان را دچار ناکامی و افسردگی کند. آنها برای گفت و گو و دوستی، به وبلاگها و سایتهای اینترنتی خطرناکی رجوع می‌کنند که به‌نوبه خود مبلغِ سوءمصرف مواد، رفتارهای جنسی یا رفتارهای پرخاشگرانه و مخرب هستند و باید برای پایان دادن به این دور باطل، کار فرهنگی و رسانه‌ای اثربخش در خانواده‌ها و نهادهای آموزشی آغاز شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول