مرکز منحله وزارت ارتباطات پا در کفش نهادی حاکمیتی کرد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، اوایل آذر ماه جاری حکمی از دیوان عدالت اداری مبنی بر بررسی شکایت مهدی اخوان بهابادی رئیس پیشین مرکز ملی فضای مجازی درباره تصرف پژوهشگاه فضای مجازی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسانه‌ای شد که در آن دیوان عدالت اداری حق را به بهابادی داد و این جابجایی را مغایر قانون دانست.

دیوان عدالت اداری رسما مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات به وزارت ارتباطات را لغو کرد و گفت که مرکز تحقیقات مخابرات منحل شده است.

قضیه از این قرار بود که اردیبهشت ماه سال گذشته شورای عالی اداری حکم به اداره پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات) توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داد براساس همین حکم، وزارت ارتباطاتی‌ها به محل این پژوهشگاه ریختند و با رفتاری ناشایسته خواستار باز پس گیری مرکز تحقیقات مخابرات شدند اما پیش از چنین حکمی، مرکز تحقیقات مخابرات با تغییر عنوان به «پژوهشگاه فضای مجازی» تحت مدیریت مرکز ملی فضای مجازی رفته بود.

دولت یازدهم نیز به محض روی کار آمدن و با دستور مستقیم وزیر ارتباطات، مرکز تحقیقات مخابرات را احیا و تابلوی آن را بر سر در این مجموعه و در کنار پژوهشگاه فضای مجازی نصب کرد.

حال با گذشت یک سال و نیم از چنین اقدامی بار دیگر شاهد انحلال مرکز تحقیقات مخابرات هستیم و به هر نحو تابلو این مرکز باید از سر در مجموعه مرکز ملی فضای مجازی پایین بیاید؛ علی‌رغم اینکه مسئولیت این کار برعهده مسئولان مرکز ملی فضای مجازی است اما ظاهرا تمایلی به انجام این کار و مدیریت پژوهشگاه فضای مجازی ندارند!

استدلال دیوان عدالت اداری از انحلال مرکز تحقیقات مخابرات این است که “الف: مطابق بند ۱ ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ از جمله وظایف و اختیارات شورای عالی اداری عبارتست از «اصلاح ساختار تشکیلات دستگاه‌های اجرایی به استثناء دستگاه‌هایی که احکام آنها در قانون اساسی آمده یا به امر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) تاسیس شده است.

ب: بنا بر فرمان مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۷ مقام معظم رهبری(مدظله)، شورای عالی فضای مجاری کشور با اهداف و اختیارات تعریف شده‌ای تشکیل گردیده تا مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد نماید. همچنین مقرر فرموده‌اند، به کلیه مصوبات شورا ترتیب آثار قانونی داده شود و نیز مقرر شده کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز باشند”

از طرف دیگر گفته «از آنجا که مرکز ملی فضای مجازی و پژوهشگاه آن مرکز با تصویب شورای عالی فضای مجازی و تایید مقام معظم رهبری (مدظله) ایجاد شده است، شورای عالی اداری طبق بند ۱ ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری صلاحیت ورود به اصلاح ساختار و یا هر گونه تغییر و جابجایی در تشکیلات آن مرکز را نداشته است.»

بنابراین پژوهشگاه فضای مجازی همچنان به عنوان بازوی پژوهشی مرکز ملی فضای مجازی پا برجاست و مرکز تحقیقات مخابرات یا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دیگر در کار نیست.

در حالیکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته که با دستور وزیر ارتباطات دولت یازدهم احیا شد تاکنون فعالیت چشم‌گیری نداشته و اصلا نامی از آن به میان نبوده به یکباره با چنین حکمی از سوی دیوان عدالت اداری، گویی جان تازه می‌گیرد و می‌خواهد به هر نحوی شده خودی نشان دهد.

در ابتدای امر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات حکم انحلال مرکز تحقیقات مخابرات ایران توسط دیوان عدالت اداری اشتباه دانست و پس از آن مرکز تحقیقات مخابرات بعد از یک سال و نیم انفعال، شروع به انتشار اخباری در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و غیره کرد که در جای خود بسی شک برانگیز است.

البته باز هم از سوی دیوان عدالت اداری بر قانونی بودن این حکم تأکید و گفته شد که لازم‌الاجراست و مسئولان باید از آن تبعیت کنند؛ در این شرایط دیگر صحبتی در ارتباط با اشتباه بودن چنین حکمی شنیده نشد و حتی مسئولان مرکز تحقیقات مخابرات که معتقدند برحق هستند حاضر به دفاع از خود هویت نشدند.

گفته می‌شود که مسئولان مرکز ملی فضای مجازی در پی فشار دولت قادر به مدیریت مجموعه تحت امر خود نیستند؛ ظاهرا برخی با فشار بر رئیس مرکز ملی فضای مجازی خواهان بقای مؤسسه‌ای منحل شده هستند.

جالب است که اخیرا خبری با عنوان «پژوهشگاه پست احیا شد» روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفته و در آن تحریفی کلی نسبت به شورای عالی فضای مجازی که به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شده است، صورت گرفته که بسیار شبه برانگیز و ابهام‌آور است.

خبر دارای عکسی به شرح زیر است که آرم (لوگو) مربوط به مرکز تحقیقات مخابرات (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) است اما بر سر در شورای عالی فضای مجازی که نهادی حاکمیتی و فرا‌قوه‌ای به حساب می‌آید، قرار گرفته است.

۱۳۹۳۰۹۳۰۱۲۱۲۰۷۲۷۱۴۳۳۷۹۹۴

۱۳۹۳۰۹۳۰۱۲۰۷۳۲۹۵۰۴۳۳۷۹۷۴

آرم و لوگوی مرکز تحقیقات مخابرات به شرح تصویر زیر است و بر همین معیار در عکس‌های بالا بر سر در شورای عالی فضای مجازی نیز قرار گرفته است:

۱۳۹۳۰۹۳۰۱۲۱۴۱۹۳۹۳۴۳۳۸۰۰۴

تحریف در عکس‌ها توسط وزارت ارتباطات زمانی به چشم می‌آید که نمونه اصلی هم دیده شده باشد؛ تابلوی عکس‌های فوق که به لطف فتوشاپ به آرم مرکز تحقیقات مخابرات منقش شده، اصلش چنین است و برای اثبات می‌توان سری به خیابان امیرآباد و محل شورای عالی فضای مجازی زد تا به عینه شاهد آن بود:

۱۳۹۳۰۹۳۰۱۲۱۸۱۴۷۹۱۴۳۳۸۰۱۴

مرکز تحقیقات مخابرات ایران که اکنون دیگر هویتی ندارد و با حکم دیوان عدالت اداری منحل شده است، در سایت خود اقدام جالب توجه دیگری نیز کرده و عنوان شورای عالی فضای مجازی را از تابلوی مختص این شورا حذف کرده است:

۱۳۹۳۰۹۳۰۱۲۲۱۲۳۲۰۰۴۳۳۸۲۲۴

لازم است جهت روشن شدن جایگاه شورای عالی فضای مجازی که این روزها بازیچه فعالیت‌های گرافیکی دولت و مؤسسه زیرمجموعه وزارت ارتباطات قرار گرفته، مختصری درباره این شورا گفت.

شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد و در بخشی از فرمان ایشان آمده است “گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکهٔ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطهٔ کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری و تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می‌گردد و لازم است به کلیهٔ مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.”

سران سه قوه اعضای حقوقی این شورا هستند و ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول