ایلامیان در کش وقوس دنیای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، با وجود تمام محاسن و مزایای آن، یکسری دغدغه ها و نگرانی هایی را بر خانواده ها تحمیل کرده است که به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این تکنولوژی سبب شده که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون ناظر بیرونی به اشخاص و مکان های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود تحت تاثیر فضاهای ناسالم موجود در اینترنت قرار بگیرند و صدمات جبران ناپذیری را متحمل شوند که از جمله این آسیب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اعتیاد به این نرم افزارها می تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد. اگر استفاده کنندگان از آنها نتوانند به مدت یک ماه دوری آن را تحمل کنند در معرض خطر اعتیاد به آن قرار دارند. متأسفانه ما شاهد این پدیده در میان جوانان هستیم، به طوری که برخی از جوانان، شب ها را تا صبح با اینترنت می گذرانند و تمام صبح را خواب هستند و این مسأله آغازگر آسیب های متعدد دیگر نیز می شود. از جمله این آسیب ها می توان به آسیب های خانوادگی، ارتباطی، عاطفی، روانی، جسمی و اقتصادی اشاره کرد.
عناصر سه گانه هویت، یعنی شخص، فرهنگ و جامعه، هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا می کنند. هویت شخصی، ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می دهد. هویت اجتماعی در پیوند با گروه ‏ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته که شکل گیری آن، متأثر از آن است.
مطرح نشدن هویت اصلی شخص و مشخصات فردی در اینترنت موجب تقویت شخصیت های چندگانه و رشد و استحکام آن می شود. جوانان در این محیط از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و به ویژه در دورانی که هویت آنان شکل می گیرد، این خطر پر رنگ تر می شود.
این نرم افزارها به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه، در زمینه های غیراخلاقی بسیار مورد توجه قرار گرفته، تا جایی که موجب سهولت خیانت در روابط زناشویی و ایجاد روابط نامشروع می شود.
امروزه با ورود وسایل و تکنولوژی های جدید به عرصه خانواده ها در ایلام نیز شاهد این هستیم که والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند، بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند.
حتی در بافت فرهنگی و سنتی ایلام ما دیگر کمتر نشانه هایی از آن نوع خانواده هایی را شاهدیم که والدین و فرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند.
در شرایط فعلی روابط موجود میان والدین و فرزندان به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت های اجتماعی و تجربه های زیسته مختلف، زندگی را از دیدگاه خود نگریسته و مطابق با بینش خود آن را تفسیر می کنند. نسل دیروز (والدین) احساس دانایی و با تجربگی می کند و نسل امروز (فرزندان) که خواهان تطابق با پیشرفت های روز است، در برابر آنها واکنش نشان می دهد و چون از پس منطق و نصیحت های ریشه دار و سرشار از تجربه آنها بر نمی آید به لجبازی روی می آورد.
امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی، جای رفت و آمد دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است. افرادی که ساعت ها وقت خود را در سایت های اینترنتی می گذرانند بسیاری از ارزش های اجتماعی را زیرپا می نهند. چرا که فرد دیگر فعالیت های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت های فردی روی می آورد.
فرمانده انتظامی استان ایلام نیز در این زمینه می گوید: پلیس با توجه به امکانات بروز خود در زمینه فضای مجازی تلاش می کند این فضا را به اندازه فضای واقعی برای مجرمان ناامن کند تا مردم بتوانند با خیال آسوده در آن فعالیت کنند. علی دولتی عقیده دارد: همانطور که در جامعه، قوانین باید رعایت شود در فضای مجازی نیز قانون جرائم رایانه ای باید مورد مطالعه مردم قرار گیرد. وی ادامه می دهد: ناآشنایی با این قوانین سبب شده بعضی از کاربران به ارتکاب جرم در این حوزه اقدام کرده و آن را آسان تصور کنند و به عواقب حقوقی و جزایی آن آگاهی نداشته باشند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام نیز در این باره می گوید: آسیب اخلاقی در استفاده مداوم از این نرم افزارها را باید مورد توجه قرار داد زیرا آن چه می تواند در اینترنت خطرناک تر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاق های گفت وگو بین افراد مختلف برقرار می شود و در برخی موارد صدمات زیاد به وجود می آورد.
خدیجه امیدی ادامه می دهد: وارد شدن به این نرم افزارهای اینترنتی که معمولاً با نام های جعلی و مجهول امکان ارتباط در آن وجود دارد، می تواند زمینه های لازم را برای ایجاد برخی از مفاسد اجتماعی به وجود آورد و تقریباً راهی هم برای جلوگیری از آن وجود ندارد و با نرم افزار اینترنتی، مردی ۶۰ ساله می تواند خود را ۲۰ ساله معرفی کند و به اذیت و آزار دیگران بپردازد.
وی متذکر شد: به جرأت می توان گفت که خطر اتاق های گفت وگو به مراتب بیشتر از سایت های غیراخلاقی موجود در اینترنت است، زیرا بی اطلاعی خانواده ها از این موضوع خطرهایی را به خانواده ها تحمیل می کند.
انتهای پیام/
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول