بزرگترین چالش داخلی فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پارس، محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، افزود: این مسئله نه تنها در کشور ما که دغدغه ارزش های اسلامی را دارد، بلکه حتی در کشورهای غربی نظیر انگلستان و امریکا یک چالش گسترده محسوب می شود و مسئولان در بخش های مختلف آموزشی، فرهنگی، سیاسی، انتظامی و نیز بخش خصوصی و نهادهای مدنی بشدت نگران این موضوع هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: کودک ممکن است در این محیط براحتی در معرض محتوای مستهجن قرار گیرد برای نمونه، تابستان سال گذشته در کشور انگلستان نخست وزیر اعلام کرد با موافقت ارائه کنندگان خدمات اینترنتی، تمامی کاربران به عنوان کودک و نوجوانان محسوب می شوند و تا زمانی که مشخص نکنند که بزرگسال هستند، حق دسترسی به محتوا و خدماتی را که طبق قوانین انگلستان مختص بزرگسالان است، ندارند.

وی گفت: حتی در سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل، نظیر اتحادیه بین المللی مخابرات و یونیسف یکی از اولویت های کاری، معرفی و تبیین این تهدید بسیار بزرگ و شناسایی و ترویج راهکارهایی برای کنترل و مقابله با آن است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به شرایط کشورمان گفت: در کشور ما حساسیت های اخلاقی بسیار شدیدتر است و باید برای ارتقای سلامت و ایمنی اینترنت تمهیدات جدی تری اتخاذ شود و اکتفا به سازوکارهایی نظیر پالایش فضای مجازی کافی نیست.

انتظاری افزود: ما به اشتراک مساعی تمامی نهادها و بخش های فعال و ذینفع در این حوزه نیاز داریم تا بتوانیم با بسیج تمام منابع و اقدامات مشترک، اولاً سطح آگاهی عمومی، بویژه آگاهی دانش آموزان و خانواده های آنها را افزایش دهیم. دوم، حقوق و مسئولیت های افراد، اعم از دانش آموزان، خانواده ها، مدرسه، ارائه کنندگان محتوا و خدمات، اپراتورهای ارتباطی و سیاستگذاران را معین کنیم، آن گاه نسبت به توانمندسازی و مقررات گذاری در همه سطوح اقدام کنیم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به وضعیت مدارس در مورد دسترسی به فضای مجازی گفت: در حال حاضر هرچند شبکه مدارس در سطح کشور ایجاد شده و دسترسی به فضای مجازی گسترش یافته است، اما متناسب با آن توسعه محتوا و خدمات انجام نشده است.

انتظاری افزود: شبکه مدارس نیازمند آن است که به طور خاص برای تولید و نشر محتوا و خدمات مناسب برای دانش آموزان تدبیر کند. همچنین باید آموزش های لازم به دانش آموزان و خانواده ها ارایه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص کتاب های درسی و فضای مجازی گفت: در کتاب های جدیدی که در آموزش و پرورش تألیف شده است، هر چند به طور نسبتاً خوبی جنبه های فنی استفاده از فضای مجازی آموزش داده می شود، اما تقریباً هیچ چیز درباره ابعاد اخلاقی و تربیتی موضوع گفته نشده است.

انتظاری افزود: باید هر چه سریعتر آموزش و پرورش در نقش خود تجدید نظر کند و به عنوان نهاد سیاستگذار و مقررات گذار، ناظر و تسهیل گر عمل کند تا امکانات و منابع بسیار ارزنده موجود در نهادهای مدنی و بخش خصوصی همان گونه که در مدرسه سازی وارد شده است، در تولید محتوا و خدمات نیز وارد شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول