توافق دو قوه برای اجرایی نشدن حکم قضایی+تکذیبیه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی تانگو، واتس اپ و لاین اواخر هفته گذشته از سوی یکی از مسئولان کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شد؛ وی از اعلام حکم دستگاه قضا برای مسدود کردن دسترسی به این شبکه های اجتماعی خبر داد.

گفته می شود که این حکم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری نیز ابلاغ شده اما این وزارتخانه برای اجرای آن دست نگه داشته است.

شنیده ها حاکی از آن است که روسای دو قوه مجریه و قضاییه فعلا توافق کرده اند تا حکم فیلترینگ شبکه های اجتماعی مسکوت بماند.

حکم دستگاه قضا در حالی به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است که پیش از این نیز دادستان کشور به این وزارتخانه یک ماه زمان داده بود نسبت به ساماندهی شبکه های اجتماعی موبایلی اقدام کند.

این وزارتخانه دو هفته پیش از اجرای فیلترینگ هوشمند به صورت آزمایشی بر روی شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد که با اجرای این سیستم، تصاویر نامناسب قابل رویت نیست.

حال با گذشت حدود یک هفته از حکم دستگاه قضا برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی، موضوع ساماندهی این شبکه ها قرار است در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

در این باره یک عضو کارگروه گفت: در اینکه شبکه های اجتماعی به دلیل محتواهای غیرمجاز امنیت خانواده ها و حریم خصوصی را به مخاطره می اندازد شکی نیست و در همین حال برخی سایتهای اینترنتی نیز امنیت اقتصادی اجتماعی کشور را به مخاطره می اندازند که در این زمینه باید راهکار مناسب اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه ضابط جلوگیری از رخداد جرم است و زمانی که جرم عمومی اتفاق بیافتد دادستانی به عنوان مدعی العموم می تواند اقدام کند اظهار داشت: قرار است روز چهارشنبه جاری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی را که محتوای مجرمانه اشاعه می دهند به بحث و تبادل نظر بگذارد.

این کارشناس حوزه فیلترینگ با تاکید براینکه فیلترینگ در جهت محدود کردن فضا نبوده بلکه در جهت سالم سازی فضا اجرایی می شود تا جرم در کشور فراگیر نشود افزود: برای مثال هم اکنون برخی شبکه های اجتماعی با ابزارهای GPS موقعیت مکانی افراد را شناسایی می کنند که این ورود به حریم شخصی فرد است و حریم شخصی بسیاری از افراد نادانسته و ناخواسته به مخاطره می افتد.

وی با بیان اینکه دولت مسئول سامان دادن به این موضوع است گفت: اگرچه برخی ابزارهای ارتباطی مورد نیاز است اما اگر در جهت استفاده نامناسب باشد باید جلوی آن گرفته شود و براین اساس کارگروه با حضور نمایندگان حاکمیت دولتی و غیر دولتی این موضوع را در روز چهارشنبه به بحث خواهد گذاشت.

در همین حال وزیر دادگستری نیز در جمع خبرنگاران گفته است: مباحثی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مطرح است اما فعلا بحث فیلترینگ واتس آپ، لاین و تانگو در دستور کار نیست.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: ما به مسائل اخلاقی اعتقاد داریم، البته مباحثی که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه صورت می‌گیرد فعلا منجر به فیلترینگ این سه شبکه اجتماعی نشده است.

تکمیلی: دادستان تهران خبر مهر مبنی بر توافق بین دو قوه را تکذیب کرد و گفت که دستور صادره پابرجا بوده و لازم الإجراست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول