مهمترین اعضای ارتش سایبری داعش

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از مشرق آخرین شاهد این مدعا نیز حساب‌های هک‌شده یوتیوب و توییتر منتسب به ستاد فرماندهی مرکزی آمریکاست که البته به‌گفته سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی پنتاگون، تنهابه یک‌شوخی و نهایتا نوعی خرابکاری ازسوی شبه‌نظامیان گروه تروریستی «داعش» می‌ماند. حق با مقامات آمریکایی است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا درحالی روز دوشنبه به‌مدت ۴۰دقیقه کنترل حساب‌های یوتیوب و توییتر خود را از دست داده بودند که حمله سایبری ۵۰روز پیش کره‌شمالی به شرکت سونی موضوع سخنرانی همزمان «باراک‌اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا در دفتر مرکزی کمیسیون تجارت فدرال پیرامون امنیت سایبر بود. اما اگر سخنان اوباما بیش از هرچیز بر آسیب‌پذیری اقتصادی ایالات‌متحده در برابر حملات سایبر متمرکز بود، گره‌خوردن حملات سایبری گروه تروریستی داعش با واقعیت مادی میدان جنگ در خاورمیانه که مسلخ‌گاه روزانه صدهانظامی و غیرنظامی شده، دلالت‌های سیاسی و نظامی عمیق‌تری به‌همراه دارد.
داستان از آنجا شروع شد که نیمه‌ظهر روز‌دوشنبه پیامی بر حساب توییتر رسمی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نقش بست: «خلافت سایبری به جهاد سایبری خود ادامه می‌دهد.» پس از آن بود که در کنار موجی از پیام‌های تهدیدآمیز علیه سربازان آمریکایی و خانواده‌هایشان، فهرستی از پرسنل بلندپایه و ژنرال‌های چهارستاره ارتش با شماره تلفن‌های آنها منتشر شد. اطلاعات منتشرشده از سوی حساب هک‌شده توییتر به‌همین‌دست تهدیدات از سوی تروریست‌های داعش ختم نشد. انتشار نقشه‌هایی از موقعیت جغرافیایی احتمالی سایت‌های هسته‌ای در کره‌شمالی و انتشار سناریوهای احتمالی برای جنگ با چین و ایران، نشان از آن داشت که هکرها توانسته‌اند با موفقیت به برخی از پایگاه‌های داده ستاد فرماندهی مرکزی نفوذ کنند.
در حالی که مقامات دولتی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» مدعی شده‌اند محتویات حساب‌های توییتر و یوتیوب موردنظر به هیچ‌عنوان طبقه‌بندی‌شده نبوده و اطلاعات منتشرشده نه‌تنها سری نبوده، بلکه بسیاری به‌راحتی در موتور جست‌وجوی گوگل قابل دسترسی است، اما «مایکل مک‌کاول» دبیر کمیته امنیت داخلی در مجلس نمایندگان آمریکا این واقعه را بسیار نگران‌کننده دانست. او تاکید کرد تنها چاره برای از نفس‌انداختن موج آتی حملات سایبری از سوی تروریست‌ها که تازه در ابتدای راه خود به‌سر می‌برند، به سیاق رویه‌ای که در خلال جنگ سایبری با کره‌‌شمالی در پیش گرفته شده، تعیین راهبردی جدید و کارآمد از سوی دولت است. این در حالی است که نظر به چالش مایوس‌کننده ایالات‌‌متحده برای مقابله با تهدیدات سایبری طی چندماه گذشته، یکی از مقامات پنتاگون که نمی‌خواست نامش فاش شود، اعلام کرده حمله جدید سایبری داعش تهدیدی بسیار جدی است که نباید به شوخی گرفته شود.
«جاش‌ ارنست» سخنگوی کاخ‌سفید نیز ضمن اشاره به پیامدهای بسیار متفاوت هک‌شدن تنها یک حساب توییتری نسبت‌به یک نفوذ اطلاعاتی گسترده، از جدیت کاخ‌سفید در بررسی این واقعه سخن گفته است. با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد حالا که پیشروی تبهکاران داعش در عراق و سوریه روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود، آنان چشم امید به طلوع خلافتی دیگر، این‌بار در فضای سایبر دوخته‌اند. این اولین‌بار نیست که گروهی موسوم به خلافت سایبری توانسته حساب‌های سازمانی در شبکه‌های اجتماعی را هک کند. همین هفته پیش بود که این گروه مدعی شد حساب شبکه‌های اجتماعی منتسب به یک مجله و شبکه تلویزیونی آمریکایی را هک کرده است.
با این‌حال، حمله روز‌دوشنبه شاید اولین‌گام بلند داعش در راستای تحقق سودای خلافت سایبری باشد. داعش که مدت‌هاست با جذب هکرهای حرفه‌ای در پی کلیدزدن پروژه دولت‌سازی سایبر است، قصد دارد از این پس از حضور قدرتمند خود در فضای مجازی در راستای اهدافی بیش از جذب جنگجویان خارجی و پیشبرد کارزار تبلیغاتی خود بهره ببرد. حمله به وب‌سایت‌های سازمان‌های دولتی و شرکت‌های زیرساختی همان هدفی است که داعش امیدوار است بتواند با اتکا به ارتش سایبری خود که به گفته «استیو‌استالینسکی» دبیر اجرایی انستیتو مطالعات رسانه‌ای خاورمیانه، بسیار پیشرو و به‌روز هستند، از پس آن برآید.
مهمترین اعضای ارتش سایبری داعش

«جنید حسین» یکی از اعضای این ارتش سایبری است که غالبا جوانانی تحصیلکرده غرب هستند. حسین ۲۰ساله، مظنون اصلی حمله سایبری دیروز، متولد بیرمنگام انگلستان است. او که در ۱۵سالگی به‌علت هک‌کردن حساب جی‌میل «تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، شش‌ماه را در زندان گذرانده بود، حدود دوسال پیش به سوریه گریخت و اکنون یکی از اعضای فعال داعش در سازماندهی حملات سایبری به بانک‌ها و شرکت‌های مالی و جذب متخصصان رایانه‌ای است. اما اگر حسین چهره‌ای نسبتا ناآشنا برای مقامات آمریکایی است، «احمد ‌ابوسمره» مغز متفکر کارزار رسانه‌ای داعش از سال۲۰۰۹ در فهرست مظنونان تروریستی فدرال قرار گرفته است.
ابوسمره که ۳۴سال پیش در فرانسه به دنیا آمد، در ایالات‌متحده بزرگ شد و تحصیلات عالی مهندسی خود را در دانشگاهی در بوستون به پایان رساند. این تابعه آمریکایی-سوری پس از ترک آمریکا به مقصد عراق در سال۲۰۰۴، کار خود را در بخش رسانه‌ای القاعده آغاز کرد. مهارت‌های تکنولوژیک او سبب شد تا پس از ظهور داعش، ابوسمره به‌عنوان موتور محرک کارزار مجازی داعش عمل کند؛ ماموریتی که به‌خوبی از پس آن برآمده است. یکی از آخرین پست‌های هک‌شده توییتر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا که مسوولیت نظارت بر عملیات نظامی در ۲۰کشور دنیا را عهده‌دار است، یادآور این واقعیت تلخ است: «داعش همین‌جاست، در رایانه‌های شما، در تمامی پایگاه‌های نظامی.»

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول