بومی سازی شبکه های اجتماعی، نیازمند ارائه راهکار مناسب

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از شبستان، مجتبی گلچین کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی و مدرس گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه  ، گفت: فن آوری اطلاعات و ارتباطی در عصر حاضر همه فضای اجتماعی، سازمانی، و فرهنگی ما را اشغال کرده  و شیوه های زندگی و کاری ما و حتی  معرفت ما نسبت به زندگی روزمره تغییر داده است.

وی افزود: در تعریف شبکه های اجتماعی  باید به دو مفهوم تعامل و اشتراک گذاری توجه و مباحث مورد نیاز در حوزه تکنولوژی را مورد بررسی قرار دهیم  چرا که هر تکنولوژی از دو زوایه قابل نظر است که ممکن است کارکردها و کژکارکردهای آشکار و پنهان داشته باشد.

مدرس گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه ادامه داد: درزمینه ارتباط در شبکه های اجتماعی با گونه های مختنلفی مواجه هستیم که مذاکره چهره به چهره  و همزبانی از گونه های تعاملی این ارتباط است که  بین افراد وجود دار که سبب می شود کاربران محتوایی متناسب با فرهنگ و اجتماع تولید کنند.

گلچین تصریح کرد: وقتی به رسانه های قدیمی نگاه می کنیم متوجه می شویم که نحوه ارتباط در آن دوران  از طریق تلویزیون، رادیو، مطبوعات یکسویه بوده و کنش و واکنش در این اتباطات غیر همزمان بوده اما شبکه های اجتماعی علاوه بر این ارتباطات یک تعاملات گروهی مثل برقراری ویدئو کنفرانسها و …داشته اند که سبب برقراری ارتباطات گروهی می شوند.

وی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی کارکردهای مختلفی دارند مثل شبکه و یا فضاهای گفتگوی واتس اپ، وایبر، تانگو، وی چت و…که می توانند اشتراک گذاری دانش، انتقال اطلاعات ، گفتمان سازی ، تعامل سازنده  و ایجاد همبستگی  را بر عهده داشته باشد که به تناسب این کارکردها ممکن است هنجارها و ناهنجاری هایی در فضای مجازی مربوط به فرهنگ و جامعه اجتماعی ما  بوجود آورند.

کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی یادآور شد: علاوه بر همه این مزیت ها بالطبع با یکسری تهدیدها مواجه هستیم  که مرتبط با کاربرد انها در زندگی فردی و اجتماعی ماست که می تواند برخواسته از کنش و واکنش ما نسبت به تعاملات رفتاری و گفتاری باشد.

بومی سازی شبکه های اجتماعی نیازمند ارائه راهکارمناسب وآسیب شناسی است

مدرس گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه عنوان کرد:  بحث بومی سازی بیشتر مربوط به این می شود که سرور و نرم افزارش ایرانی باشد البته می توان اگر کاربری محتوای نامناسب را ایجاد نمود ان محتوا حذف یا کاربر بلاک شود که بیشتر مربوط به حوزه شبکه های اجتماعی کامپیوتری می باشد مثل کلوب یا لاین یعنی نرم افزار هایی که تایم لاین دارند نه موبایل.

گلچین خاطر نشان ساخت: شبکه های اجتماعی را می توان به مثابه یک ابزار تلقی نمود، در نتیجه افرادی که دارای تمایلات کژ کارکردی می باشند می توانند به راحتی از این ابزارها برای تمایلات و خواسته های غیر فرهنگی خود استفاده کنند. پس تولید و بازنشر اطلاعات در شبکه های اجتماعی و مجازی علاوه بر همه این کارکردها یکسری کژ کارکرد هم دارند که باعث می شوند مشکلات فرهنگی درمقابل بروز برخی پدیده های فرهنگی پیش آید که جامعه ما با آن نا آشنا باشد و آثار جبران ناپذیری بر جای گذارد. از این رو است که ضرورت آموزش کاربران و افزایش آگاهی آنان در خصوص آسیب هایی که از ارتباطات موجود در این شبکه ها نشأت می گیرد بیش از پیش احساس می گردد.

وی ابراز داشت: تکنولوژی به همراه خود فرهنگی را ضمیمه دارد و با خود به همراه می آورد و در حوزه فرهنگ نیز باید مراقب باشیم با ورود تکنولوژی جدید درعرصه شبکه های ارتباطی ، مشکلات و معایب و مزیت های ورود این تکنولوژی  شناسایی و راهکاری ارائه شود که بتوان برای کاربران فرهنگ سازی کرد و کاربران طوری آموزش داده شوند که محتوایی متناسب با فرهنگ و اجنماع را تولید کنندف که در این راستا میتوان فرهنگ، عقاید و باورهای مذهبی که مربوط  به حوزه  رفتاری و ارنباطی ما با دیگران است بررسی و مورد توجه قرار گیرد.

نقش تاثیر گذار نخبگان و صاحبنظران در شبکه های اجتماعی

کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی افزود: حضور نخبگان و صاحب نظران در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد که اگر بتوانند با یک سازماندهی جامع  فضایی را ایجاد کنند که اطلاع رسانی رویدادهای مهم اجتماعی ، فرهنگی و هنری در این شبکه ها به اشتراک گذاشته شود و افراد در یک زمان و مکان مشخص ایجاد فرصت کنند قطعا این تبادل اطلاعات و تعامل ارتباطی از آسبیهای کمتری برخوردار خواهد بود.

وی گفت: شبکه های اجتماعی توانسته اند در کوتاه مدت در قالب ارتباطات چند رسانه از جمله فیلم، عکس، مطالب حاشیه ساز، تبیلغات  و … پیشرفت و حرکت قابل انکاری داشته باشند که در عصرو جامعه امروز نمی توان ان را نادیده گرفت چرا که می تواند  در آینده نقش مهمی در مسیر تبادلات فرهنگی و اجتماعی ایفا کند،برای مثال در این روزها کمپین عشاق حضرت محمد (ص) در واکنش به اهانت نشریات اروپایی به ساحت پیامبر مکرم اسلام (ص) شکل گرفته که می تواند مصداقی برای این موضوع باشد.

گلچین ادامه داد: رسانه ملی ، مجلات و مطبوعات باید در بعد فرهنگی و اجتماعی این شبکه ها و نحوه اطلاع رسانی آنها با دیدی کارشناسانه فعالیت کند و در همه زمینه های ارتباطی، تصویری و نوشتاری این شبکه برنامه سازی کند چرا که جامعه نیازمند اطلاع رسانی است و نمی توان با توجه به حرکت سریع پیشرفت تکنولوزی در عصر ارتباطات آهسته گام برداشت.

مدرس گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه  با بیان اینکه نظام خانواده متاثر از وجود شبکه های مجازی است اظهار داشت: وجود و بروز این شبکه و پدیده فرهنگی و اجتماعی آن توانسته نظام خانواده را تحت تاثیر قرار دهد و خانواده ه نیز باید با توجه به این پیامد ارتباطی در فضای مجازی برنامه ریزی درست و منسجمی داشته  و نحوه استفاده از این شبکه ها در بین اعضای خانواده بررسی کنند.

پایداری نظام خانواده در بهره مندی از فضای مجازی نیازمند برنامه ریزی و تببین قانون است

وی یاد آور شد: نظام تشکیلاتی خانواده به عنوان یکی از عناصر مهم  فرهنگی و تربیتی در جامعه باید یک قانون منطقی و کلی را برای اعضای خانواده در راستای استفاده از شبکه های مجازی تببین و برنامه ریزی کند تا افراد خانواده در یک فرصت زمانی خاص بتوانند از فضای ارتباطی و اطلاعاتی این شبکه بهره مندی مناسب را داشته و نظام خانواده از یک پایداری منسجم برخوردار باشد.

گلچین افزود: در همین راستا به عنوان یک راهکار می توان برای خانواده سبد رسانه ای تعریف نمود مانند سبد غذایی که هر خانواده باید هر روز از هر ۵ طبقه غذایی مصرف نماید (نان-گوشت- لبنیات …) خانواده هم باید سبد رسانه ای تعریف کند که هر روز چه مقدار از رسانه هایی از قبیل تلویزیون،موبایل و کتاب  استفاده و ان را مدیریت نماید. همچنین برای دانش آموزان نیز می توان راهکارهایی همچون استفاده مشروط یعنی به شرط انجام وظایف و مسؤولیت‌های خانوادگی مثلا مرتب نمودن اتاق، به شرط انجام مطالعات وتکالیف تحصیلی و استفاده محدود یعنی محدود به مکان که مثلا در مهمانی ها استفاده نکنند و محدود به زمان مثلا سقف دوازده ساعت در هفته های تحصیلی استفاده نمود.

کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی خاطر نشان ساخت: شبکه های اجتماعی به جهت داشتن سطح  وسیع ارتباطی و هیجان بالا سبب جذب بیشتر جوانان می شود که خوشبختانه یا متاسفانه  دسترسی به شبکه های مختلف مجازی در حوزه ارتباطی با تلفن همراه در جامعه امروز ما به صورت یک اپیدمی درآمده است و اغلب کودکان نیز بدون نظارت خانواده  در این شبکه ها حضور دارند.

وی عنوان کرد: در گذشته حوزه ارتباطی در شبکه مجازی از طرق چت و به صورت نوشتاری و صدا بود  که طرف مقابل با ساخت یک تصویر ذهنی از طرف دیگر ارتباط برقرار می کرد اما امروزه این حوزه ارتباطی  بسیار سهل وصول بوده و می توان درهر زمان و مکانی زمینه ارتباطی خود با طرف مقابل را در اشکال مختلف فراهم سازد.

کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی و مدرس گروه (فرهنگ و رسانه) دانشگاه گفت: شبکه های اجتماعی باید مانند فیس بوک پروفایل محوری شود و مخاطب بتواند بدون هیچ حاشیه ای  دراین فضا تمام مشخصات خود از قبیل عکس، علاقه مندیها، موضوعات مورد علاقه برای بحث و گفتگو و …را به اشتراک گذارد در واقع باید بازنشر اطلاعات در شبکه های اجتماعی متناسب با  محتوای فرهنگی و اجتماعی جامعه همخوانی داشته و در این زمینه نقش پژوهش، برنامه ریزی و آموزش بیش از پیش پررنگ خواهد بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول