نظر مایک، پاول، کری و باب درباره نامه‌ای با «حس زیبا»

به گزارش «وبلاگ نیوز»، سوگیری‌ها و تعصب نابه‌جا نسبت به اسلام و مسلمانان در سال‌های اخیر و به خصوص در حوادث اخیر فرانسه، موجب شد تا مقام معظم رهبری در یک نامه سرگشاده به جوانان امریکایی و اروپایی در شبکه‌های مجازی، آنان را به خواندن متون اصلی و منبع معتبر در تمام تاریخ جهان یعنی قرآن دعوت کنند.

این نامه که از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب فراوانی داشت، جوانان غرب را نسبت به این مسئله حساس کرد. این بازتاب رسانه‌ای با همراهی بازنشر در شبکه‌های اجتماعی جهانی مانند فیس‌بوک و توییتر به طرح برخی سوالات در ذهن جوانان و حتی میانسالان غربی ختم شد. ایجاد سوال برای آنان از یک سو و اطلاع یافتن از مخفی کاری مسئولانشان از دیگر پیامدهای نامه مقام معظم رهبری به گروه بزرگ جوانان غربی بود.

یک هفته بعد از انتشار نامه مقام معظم رهبری، در شهر برمن آلمان گروهی از زنان جوان اقدام به چاپ و انتشار این نامه سرگشاده در سطح شهر کردند تا جوانان فرصت تامل و تفکر درباره اسلام واقعی را داشته باشند. تصاویر این حرکت جمعی در شهر برمن در گروه‌های مختلف در واتس‌اپ بازتاب بیشتری داشت. آنان از تجربیات خود در برخورد با افراد مختلف در سطح شهر نوشتند:

برخی از افراد می‌گفتند من می‌دانم اسلام واقعی چیست. این نامه را به کسانی بدهید که اسلام را از طریق رسانه‌ها می‌شناسند یا می‌گوید من می‌دانم که اسلام در رسانه‌ها طور دیگری نشان داده می‌شود.

کاربران در توییتر برای انتشار این نامه به دلیل فضای مونولوگی، بیشتر به فرایند بازنشر برخی جملات حساس و تامل برانگیزتر اقدام کردند. جوانان غربی از هشتگ‌های مختلف برای به اشتراک گذاشتن مانند Khamenei، Letter4U# ، #letter4youth# و #Muslims استفاده کردند.

توییت‌های برخی از کاربران معروف مانند رزونامه‌نگاران و خبرنگاران غربی که این نامه را با هشتگ «نامه ای برای تو» بازنشر داده بوند، چندین بار ریتوییت یا بازنشر داده شده بود و افراد دیگری نیز این نامه را بازتاب داده بودند. بیشترین فراوانی در توییتر برای نشر نامه به جمله زیر مربوط بود که به کرات و از سوی کاربران مختلف توییت شده بود:

Receive knowledge of Islam from its primary and original sources.

بنابر نحوه انتشار و نوع تاکیداتی که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی صورت گرفته است، می‌توان فهمید منظور رهبری برای علاقمند کردن جوانان غربی برای دانستن تا حد زیادی موفق بوده است و توجه و حساسیت آنان برای دانستن واقعیت اسلام حاصل شده است.

«توماس اردبرینک»، روزنامه نگار امریکایی نیویورک تایمز که در تهران سکونت دارد، نامه رهبری را این گونه توییت کرد:

جوانان امریکا و اروپا، شما یک نامه از رهبر ایران، آیت الله خامنه‌ای دریافت کرده‌اید.

«مارک بورلیگ» یکی از کاربران توییتر نوشته است:

[آیت‌الله] خامنه‌ای به جوانان غربی توصیه کرده برای شناخت اسلام قرآن را بخوانند

«لورا روزن» یکی از فعالان توییتر نیز نامه مقام معظم رهبری را با تاکید بر اسلام هراسی در غرب بازنشر داده است:

رهبر ایران یک نامه سرگشاده به جوانانی که اسلام هراسی دارند، نوشته است.

«ناتاشا توراک» نیز در گفت‌وگو با دیگر کاربران توییتر عنوان کرده است که خواندن این نامه ضرورت دارد و گفته است:

شما باید نامه رهبر ایران به جوانان غربی را بخوانید.

«خواندن» و «دانستن» دو فعل مهم در توییت‌هایی است که در بین کاربران مختلف غربی و شرقی در ارتباط با این نامه بازنشر داده شده است. «سارا» یک دختر انگلیسی که توصیه مقام معظم رهبری را به خوبی دریافت کرده با هشتگ نامه‌ای برای جوانان، گفته است:

آینده کشور و ملت تو، در دستان توست.

«سبیر ابومریم»، جمله‌ای از پیام رهبر را با هشتگ نامه‌ای برای شما و آیت الله خامنه‌ای بازنشر داده است که بازنشر خوبی در حلقه دوستان وی داشته است:

Have you ever received the message of Islam from any source other than the media?

«کری هاتکوف» نیز در همان ابتدای نشر نامه رهبری در شبکه‌های اجتماعی توییت کرد که حسی زیبا در این نامه وجود دارد:

حسی زیبا: نامه رهبر ایران به جوانان غربی برای شناخت اسلام

«مانیا» نیز با هشتگ‌های مختلف درباره این نامه، در پست های متعدد و در طول چند روز متوالی اقدام به نشر نامه رهبری نموده است و در کنار جملات از تصاویر تمایز بخش اسلام و داعش و همچنین ارتباط بین صهیونیسم و داعش استفاده کرده است.

«جیمیز بلو» با انتشار تصویری از برده داری اروپا و امریکا، دوستانش را به خواندن این نامه دعوت کرده است.

روزنامه لوموند درباره این نامه مقاله ای چاپ کرد مبنی بر اینکه رهبر ایران، با ۱۴۰ کاراکتر در توییت آشناست و جملات برای انتشار در توییتر مناسب انتخاب شده است. اما این روزنامه فرانسوی، بیش از آنکه به متن نامه اشاره کند به مباحث سیاسی و مسائل ایران با کشورهای غربی به خصوص امریکا و رژیم اشغالگر قدس با نگاه مذاکرات هسته‌ای توجه داشته است.

در فیس بوک چه خبر است؟

در فیس بوک که بیشتر از توییتر، فضای تعاملی و دیالوگی برقرار است، کاربران نظرات خود را نسبت به انتشار این نامه بیان کرده‌اند. در فیس بوک برخی بدون اطلاع از محتوای نامه و یا اقدام به خواندن قرآن و منابع اصلی اسلام، با اسلام و مسلمانان مخالفت کردند.

اما ویژگی تعاملات فیس‌بوک درباره این موضوع آن است که موافقان، مخالفان را به خواندن قرآن و تامل در نامه دعوت کرده‌اند و گفتند: یک مرد شما را به خواندن منبع اصلی توصیه کرده و شما همانند نادان‌ها، آن را انکار می‌کنید.

«مگدلانا»، یکی از کاربران فیس‌بوک از تورنتو با نگاه مخالف اسلام و ابهاماتی که تصور می‌کند نسبت به غرب در نگاه مسلمانان وجود دارد، به مقام معظم رهبری گفته است:

بگذارید مسلمانان هم بیشتر درباره غرب بداند.

«مایک ویتلی» در پاسخ به وی و برخی دیگر از کاربران که ندانسته اسلام را نفی می‌کنند، گفته است:

نظرات با نادانی و حماقت نوشته شده است، به خاطر همین [آیت‌الله] خامنه‌ای گفته اول قرآن را بخوانید تا از حقیقت آن مطلع شوید.

«ماریو پرون» که در مارسی زندگی می کند، درباره ابتکار جالب در نوشتن نامه به جوانان غربی گفته است:

او مرد دانایی است زیرا دانش به فهم و جهل به ترس ختم می‌شود.

همچنین «پاول» که در پاریس مشغول به تحصیل است، درباره مسلمانان گفته که:

آنان مردم مهربان و خوبی هستند و تصور سازی رسانه‌ای علیه آنان واقعی نیست.

«تی زاکیم» که اهل چین و ساکن استکهلم است، نیز درباره این نامه و بازتاب آن در فضای مجازی در یک گفت‌وگوی دوستانه در صفحه‌اش بیان کرد:

من درباره اسلام چیزی نمیدانم اما برقراری عدالت و قسم درباره انواع بشر، یک حقیقت انکارناپذیر است.

«باب بیزل» از اهالی نیوریوک با موافقت درباره دعوت به تفکر و خواندن قرآن و آشنایی مستقیم با اسلام از سوی رهبر انقلاب گفته است:

من با [آیت‌الله] خامنه‌ای موافقم، هیچ چیز بدتر از نادانی نیست. من جوان نیستم اما از امروز مطالعه درباره اسلام را شروع کنم زیرا مبانی آن از هر دینی به مسیحیت نزدیکتر است.

«شیخ اسد»، یک جوان عرب ساکن امارات می‌گوید:

پیام آیت الله خامنه‌ای شگفت انگیز و تفکر برانگیز حتی برای ماست.

«بک استرم»، مردی میانسال از اهالی اتریش است که در گروه مخالفان گفته است:

باشد آقای خامنه‌ای! من خواندن قرآن را شروع می کنم اما می‌دانم چیز مفیدی درآن نیست.

«ماریانا»، یک دختر اهل نروژ با انتشار متن کامل نامه رهبری در صفحه خود و بخش‌هایی از نامه همراه با تصاویر مرتبط، نوشته است:

شما تنها رهبر جهانید و من به شما اعتماد می‌کنم.

در اخبار منتشر شده مربوط به این نامه در صفحات رسمی و غیر رسمی فیس بوک، بازخوردهای بسیار بالا به همراه بازنشر وجود دارد. گرچه نمی‌توان عدد دقیقی از تعداد انتشار این نامه ارائه کرد، اما بر اساس مشاهدات ما، کمترین تعداد لایک در این صفحات به حدود ۱۵۰۰ و بیشترین به حدود ۸ هزار لایک رسیده است. کاربران مختلف در این فضا با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده و گاهی این نظرات به بیش از ۵۰۰۰ نطر رسیده است.

جالب آن است که مخاطب این نامه اگرچه جوانان غربی بودند، اما اهالی روسیه، چین، مالزی، ترکیه و حتی عربستان نیز در این مباحث مشارکت کردند. گروه بیشتر این مشارکت کنندگان افرادی بودند که از اسلام و رفتارهای اسلامی اطلاع نداشتند و انتشار نامه را جرقه‌ای برای مطالعه و تعمیق در این باب دانسته اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول