فضای مجازی تریبونی جدید برای نشر اسلام ناب

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از رسانیوز، یکی از مباحث بسیار تأثیرگذار است که از تبلیغات آن، تغییر نگرش‌های چشم‌گیریدر جامعه حاصل می‌شود؛ زیرا با جلوه‌های بصری و شنیداری، به‌طور مستقیم اذهان مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

امروز حکومت‌هایی که مبانی ایدئولوژی دینی ندارند، استکبار جهانی و حکومت‌های صهیونیستی و فراماسونری از رسانه به ‌ویژه فضای مجازی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار خودبرای تخریب و تحقیر جوامع و تحت سیطره درآوردن افکار جهانی استفاده می‌کنند که بایداز نفوذ روزافزون این تهاجم فرهنگی که رهبر معظم انقلاب از آن به رخنه فرهنگی تعبیر کرده‌اند در جامعه اسلامی خود جلوگیری کرده و به دفاع از آرمان‌ها وارزش‎‍‌های مقدس اسلام و انقلاب بپردازیم؛ لذا ضرورت تبلیغ دین در اینترنت، امریاجتناب‌ناپذیر است.

اهمیت فضای مجازی نه تنها کمتر از سایر رسانه‌ها نیست که بیشتر هم هست؛ زیرا ارتباط در فضای مجازی دو طرفه است و این می‌تواند یک فرصت و یا تهدید باشد و چه‌بسا در این روند انتقال اطلاعات، مفاهیم مستهجن و مخالف با کرامت انسانی که زمینه انحرافات خطرناکی را فراهم می‌کند به‌ کار گرفته شود؛ لذا به یقین حضور دین و مذهب در بخش فضای مجازی آثار شگرفی در اصلاح و ارشاد جامعه و مبارزه با فساد و تباهی خواهد داشت؛ در همین راستا و بهره مندی از راهکارهای موجود برای حضور قوی‌تر حوزه‌های علمیه و مبلغان دینی پای صحبت حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان، مدرس سطح عالی حوزه علمیه، مدرس دانشگاه، مشاوره خانواده و نویسنده کتاب‌های «مدیریت فضاهای فرهنگی» و «کتاب خانواده در قرآن» می‌نشینیم.

ضرورت ورود به فضای مجازی برای روحانیون و مبلغان در عرصه تبلیغ دین چیست؟

رسانه یک چاقو و شمشیر دو دم است که از یک طرف نعمتی محسوب می شود که در شرایط بسیار سخت فیزیکی و یا شرایط خاص می توان در این فضا کار تبلیغی انجام داد، چرا که فضای مجازی فرصتی برای تبلیغ دین در آن سوی مرزها است.

از طرف دیگر ضرورت برای ورود به فضای مجازی، این است که اگر نگاه ما به فضای مجازی به عنوان یک فرصت و دانشگاه تلقی شود، در امر فرهنگ تاثیر گذاری فراوان دارد و راحت تر و سریع تر می تواند زمینه این فرهنگ سازی را فراهم سازد و برای فرهنگ سازی در این عرصه باید تدبیر و ورود جدی کرد.

از دیگر دلایل ضرورت ورود به این فضا، حاکم کردن فضای معنوی و عقلانی و رحمت و مدارایی است که باید در جامعه صورت گیرد و توسط فضای مجازی، نشر این مبانی آسان تر انجام می شود و با توجه مشارکت حداکثری مردم در این عرصه، توجه نهادهای حوزوی هم ضروری است.

اهمیت تبلیغ دین، از دیگر ضرورت ها برای ورود به فضای مجازی است؛ چرا که ما موظفیم حرف حق را را به دیگران ابلاغ کنیم و برای ابلاغ این حرف حق، باید هر نوع روش درست را به کار ببریم. همان طور که ائمه اطهار(ع) این کار را انجام می دادند. برخی مواقع با جنگ رفتن و جای دیگر مانند کار کردن و کشاورزی، برگزاری نشست های علمی و یا دعا و یا جای دیگر با زندان رفتن، به طوری که در خود زندان تبلیغ دین می کردند. ائمه اطهار(ع) در هر شرایطی قرار می گرفتند از ابزارهای اطراف خودشان برای تبلیغ دین استفاده می کردند.

 چرا دشمن ورود جدی به فضای مجازی پیدا کرده است؟

متأسفانه فضای مجازی که امروز غرب تولید کرده است، فرمولش از کارانداختن عقل و بمباران فکری افراد است و در نتیجه بیشتر سعی می کنند که با این فضا تولید اعتیاد کنند؛ به شکلی که در حال حاضر روزانه چند میلیون نفر درگیر این فضا هستند؛ آن هم بیشتر بازی ها و فضای های مخرب و به تعبیری در این فضا سعی شده است که افراد از تولید علم و استفاده از فکرشان باز بمانند. باید در این عرصه ورود پیدا کرد تا قدرت مدیریت فکر را در افراد بالا برد و از این فضا برای تولید علم استفاده کرد.

فضای مجازی ابزاری برای تولید علم

ابن سینا با ابزار مسافرتی آن زمان که چهار پایان بود، به شهرهای مختلف سفر می کرد تا شهری را پیدا کند که کتابخانه ای داشته باشد تا از آن کتابخانه بهره ببرد؛ در حالی که امروز وقتی در فضای مجازی ورود پیدا می کنیم، می بینیم که کتابخانه های عظیمی با کتاب های فراوان در مدت زمان چند دقیقه در اختیار افراد قرار می گیرد که اگر از این فضا درست استفاده بشود، تولید علم بیشتر می شود و یکی از این ابزارها برای تولید علم، همین فضای مجازی است که اگر دانشمندان گذشته به ابزار تکنولوژی امروز مجهز بودند، رشد علمی دنیا را چند برابر افزایش می دادند. متأسفانه همت در بین کسانی که در فضای مجازی برای نشر ورود پیدا می کنند، وجود ندارد یا دیده نمی شود و یا به میزان کمی قابل مشاهده است.

فضای مجازی امتحان و تکلیف جدید/فیلتر شدن نامه رهبری از سوی دشمن نشان دهنده تاثیرگذاری فضای مجازی

امروزه فضای مجازی امتحان و تکلیف جدیدی برای مبلغان در عرصه دین است و لذا توسعه فضای مجازی و تولید اندیشه در این عرصه، باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد و به طور جدی طلبه ها و حوزویان در این عرصه ورود پیدا کنند؛ چرا که مردم هم تشنه این معارف الهی هستند و در شرایطی که جامعه تشنه است، علاوه بر این که افراد را باید پای منبر کشاند، چرا که منبر و تبلیغ چهره به چهره اثری دارد که در فضای مجازی وجود ندارد، اما به هر حال به خاطر مشکلات و بیماری ها، شاید بعضی از مبلغان نتوانند در منبر سخنرانی کنند؛ ولی در این فضا امکان تبلیغ برای این گونه شرایط هست؛ مانند همین کاری که رهبر معظم انقلاب انجام داده اند؛ چرا که ما نمی توانیم در اروپا و آمریکا سخنرانی کنیم و مبلغ بفرستیم و خیلی ها در کشورهای دیگر مانع تبلیغ مبلغان دینی می شوند؛ ولی نامه رهبری دردنیا جوی را ایجاد کرده است که قابل تصور نیست و در خبرها نیز آمده است که در برخی کشورها مثل آمریکا، نامه رهبر معظم انقلاب را فیلتر کردند تا افراد نتوانند به این نامه به آسانی دسترسی پیدا کنند و این نشان دهنده عرصه گسترده فضای مجازی برای تبلیغ دین است؛ کما این که دشمن از این فضا حداکثر استفاده را می کند و معلوم می شود که فضای مجازی قابلیت تاثیرگذاری ویژه ای را دارد.

در جنگ هم هر وقت دشمن سلاحی را استفاده می کرد، تلاش این بود که در برابر آن دفاع انجام شود و امروز هم فرهنگ دفاعی که در اسلام وجود دارد، از باب فرهنگ دفاع، وظیفه ایجابی ماست که در این عرصه ورود پیدا کنیم؛ البته در حال حاضر در بعضی عرصه ها دوستان ورود پیدا کردند که راه اندازی این سایت ها منشأ تحولات بسیاری شده است و در این سایت ها مخاطبانی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی هستند که تشنه این معارف‌اند.

چرا نسبت به این فضای مدرن، از سوی تصمیم سازان فرهنگی بی‌توجهی صورت گرفته است؟

فعالان و مدیران فرهنگی نسبت به اهمیت فضای مجازی در امر تبلیغ آگاهی ندارند و کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند ناشناخته هستند و حمایت از فعالان فضای مجازی هم صورت نمی گیرد و با توجه به مشکلاتی که این فضا دارد و از طرفی کسانی هم که دراین عرصه می آیند محدودیت سرعت و اینترنت دارند و آموزش و مهارتی کافی در این راستا نیز ندارند و با تجربیات خودشان به این فضا ورود پیدا می کنند و عرصه های فعالیت گسترده برای این گروه تاکنون زمینه سازی نشده است از طرفی دشمن وقتی که توانایی و قابلیت سایت ها را مشاهده می کند شروع به حک کردن این سایت ها می کند و هزینه های هنگفتی که این سایت ها نیز دارند حائز اهمیت است و اینها دلایلی است که باعث می شود که فعالان فرهنگی در این عرصه ورود پیدا نکنند.

عدم درآمدزایی و حمایت و عدم فرهنگ سازی هم از طرف دیگر دلایل این امر است و برای مدیران فرهنگی هم اصل این موضوع فضای مجازی جا نیفتاده است و توصیه می شود که آنها سخنان رهبر معظم انقلاب را درباره فضای مجازی مطالعه کنند تا به اهمیت این موضوع پی ببرند تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی رهبری دلیلی بر اهمیت این فضا در شرایط امروز است و این در حالی است که هنوز هم فرهنگ سازی در بین مسؤلان فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

 برای این که فضای مجازی به صورت یک دغدغه جدی برای حوزه های علمیه درآید، چه راهکارهایی دارید؟

خلاقیت و نوآوری در عرصه فضای مجازی برای حوزویان و مبلغان دینی نیاز امروز است تا در این عرصه دنباله رو نبوده و خودمان پیشرو باشیم؛ چرا که متأسفانه امروز در این فضا، خلاقیت چندانی وجود ندارد. در واقع حملات دشمن را دفاع می کنیم و موضعمان تدافعی است و خودمان حمله ای به آنها در این فضا کمتر داریم. ضرورت ایجاد فضای ملی شبکه مجازی، یک برکت برای حوزه و فعالان مذهبی فضای مجازی است.

باید باور کنیم که فضای مجازی یک نمونه از ابزار قدرت نرم است و فضای مجازی را ابزاری برای گسترش معارف حق شیعه و حضور در این عرصه را نوعی جهاد بدانیم و عزم ملی را برای فعالیت ویژه در فضای مجازی به کار بگیریم و این موضوع تبدیل به یک فرهنگ در جامعه بشود. مدیریت برای فضای مجازی هم باید یک نوع اشتغال و فعالیت مفید تلقی بشود.

فضای مجازی تبلیغی در کشور در حال حاضر بی‌سرپرست است

نیاز به ضرورت بسیج همگانی برای جا انداختن این فعالیت ها در تبلیغ و حمایت امنیتی از فعالان مجازی هم ضرورت است؛ چرا که فضای مجازی تبلیغی در کشور در حال حاضر بی سرپرست است و در عرصه فضای مجازی هجمه ای که صورت می گیرد، در برابر دفاع قابل مقایسه نیست و این امر می طلبد که افرادی را به صورت متخصص برای این فضا تربیت شوند.

در کوتاه مدت نمی توان طلبه هایی را با قابلیت نوآوری و خلاقیت در این فضا وارد کرد و این فعالیت نیاز به زمان دارد؛ اما می توان از فضلای دانشگاهی استفاده کرد تا ابزار و نرم افزار از آنها باشد و محتوا از طریق حوزه های علمیه تأمین شود.

 چرا دشمن در فضای مجازی جلوتر است؟

با توجه به این که دشمن خودش این فضا را تدبیر کرده و ابزار را ساخته است، به همین دلیل در این عرصه قدرت مانور بیشتری دارد و البته اگر حرکت ما هم در این عرصه درست بود و به این ابزار به راحتی تن نمی دادیم و قبل از ورود به آن، برایش برنامه ریزی می کردیم، در این صورت از دشمن عقب نمی ماندیم.

از آنجا که آنها خودشان مدیریت آن را نیز برعهده دارند و از طرفی ما این ابزار را وارد کرده ایم و مدیریت آن را نیاموخته ایم، به همین دلیل دشمن جلوتر است و ما برای برای این فضا، برنامه جدید طرح ریزی نکرده و با برنامه های دشمن وارد این فضا شده ایم؛ مثل فضای موبایل ها. در این عرصه ما حمله کننده نیستیم و ابتکار عمل هم در دست ما نیست و باید ابتکار عمل را به دست بگیریم و در برابر حرکت های آنان، فقط مدافع نباشیم و در فضای مجازی، نرم افزارهایی را ایجاد کنیم که در برابر دشمن بایستد و تسلیم فضای مجازی دشمن نشویم.

باید فضای مجازی را به صورت کامل شناخت و سپس برای مدیریت آن برنامه ریزی کرد. در همین راستا نیاز به اتاق های فکر و جنبش های سایبری در این عرصه است و این فعالیت ها باید توسط یک سیستم قوی و هوشمند مدیریت شوند و سیستم های اداری فرهنگی در این عرصه جواب نمی دهند؛ چرا که آنان فقط به دنبال گزارش دهی هستند و توانایی مدیریت کردن ندارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول