شبکه های اجتماعی؛ ماده مخدر مجازی با آثار حقیقی

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از شبستان، حجت الاسلام رحیم کارگر با اشاره به تحول منفی شبکه های اجتماعی بر زندگی کیفی انسان ها، گفت: در رابطه با شبکه های اجتماعی دو نکته مطرح می شود. نکته اول روابط بی حساب و کتاب در شبکه های اجتماعی که تسهیل کننده مراودات اجتماعی هستند اما در واقع تسهیل کننده روابط نادرست و غیراخلاقی می باشند و نکته دوم اینکه در این شبکه ها عرضه اندیشه و محصولات فکری، معرفتی و نگارشی می شود که باعث شده این شبکه ها محملی برای حرف های بیهوده شود.
وی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی شاهد عرضه هزاران هزار صفحه با مطالب متنوع سیاسی، طنز، ادبی، اخلاقی و عاشقانه هستیم، خاطرنشان کرد: وقتی این موضوعات را مطالعه می کنیم، متوجه می شویم که در خلال تبادل و عرضه اطلاعات اتفاقات ناگواری رخ می دهد که خارج از تسلط مدیریتی و برنامه ریزی است.
حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: در این شبکه ها در خلال ارائه اطلاعات کیفیت زندگی ما متاثر از مطالب می شود و به جای اینکه جهت رشد و متعالی داشته باشد به جهت منفی و نزولی می شود. به طوری که در فیس بوک صفحات غیراخلاقی، ضد دین و سرگرمی و تفریح وجود دارد که متوجه کیفیت زندگی انسان های می شود.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه فرهنگ زندگی در حال حاضر از طریق این شبکه ها دستخوش تغییرات می شود که در روایات آخرالزمانی به آن اشاره شده است، تصریح کرد: تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگی مبتنی بر روایات آخرالزمانی در ۶ لایه بررسی می شود.
وی بااشاره به آثار شبکه های اجتماعی بر لایه های زندگی، گفت: لایه اول شامل باورها، اعتقادات، افکار و معرفت های ماست و همان طوری که روایات آخرالزمانی پیش بینی کردند که در آخرالزمان دین داری ضعیف و سخت می شود، مردم نیز باور خود را در اعتقادات از دست می دهند که به وسیله شبکه های اجتماعی این اتفاق می افتد.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در فیس بوک ۱۷ درصد مطالب ضد دین است، ادامه داد: همچنین در شبکه های داخلی نیز نظام معرفتی و جهان بینی افراد به شدت مورد هجمه قرار می گیرد، خداباوری تضعیف می شود، معادباوری وجود ندارد و هر چه ارائه می شود، دنیا باوری و جهان بدون معاد است که مستقیم و غیرمستقیم بر ذهن و روح جوانان تاثیر می گذارد.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت افزود: در این شبکه ها بینش ها ضد دین و نازل می شود، رابطه انسان با خدا از بین می رود و باید توجه داشت که این خطر در حال تشدید است و هر روز ما شاهد خیل سرازیر جوانان هستیم که از اعتقادات خود دست برمی دارند.
وی بااشاره به آثار شبکه های اجتماعی بر لایه دوم زندگی که آشکارترین لایه است، گفت: لایه ارزش ها لایه دوم است که در شبکه های اجتماعی ما شاهد جابه جایی ارزش ها هستیم. در واقع مکارم اخلاق، فضیلت های انسانی و اجتماعی تبدیل به ضد ارزش و بر عکس منکرات و معاصی تبدیل به ارزش می شود. همچنین در شبکه های اجتماعی رفتارهای ضد ارزشی کاملا نهادینه و طبیعی جلوه داده می شود.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: براساس روایات آخرالزمانی جای منکر و معروف و جای خیر و شر عوض می شود و متاسفانه شبکه های اجتماعی به این وضع دامن می زنند و مدیریت خوبی هم به اوضاع وجود ندارد و باید گفت که بر اثر این اتفاق در شبکه ها فرهنگ ارزش ستیزی حاکم می شود و فرهنگ اخلاق مورد هجمه قرار می گیرد و رفتارهای ضد ارزشی نهادینه می شود که بسیار خطرناک است.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت لایه سوم را لایه هنجارها دانست و بیان داشت: در شبکه های اجتماعی الگوهای رفتاری برآمده از ارزش ها به شدت تغییر می کند. در مطالعه شبکه های اجتماعی درمی یابیم که روابط خانوادگی، آداب و هنجارهای مربوط به ازدواج، خواستگاری، رابطه محرم و نامحرم، شهرنشینی و آپارتمان نشینی دستخوش تغییرات می شود و مسیر معکوس به خود می گیرد همانطور که در روایات آخرالزمانی اشاره شده که در آینده مردم تغییرات فراوانی در هنجارهای جامعه انجام می دهند که غیر انسانی و دینی است.
وی متذکر شد: هیچ کس با تغییر و فناوری های جدید مخالف نیست ولی آنچه باعث اختلاف نظر می شود تغییرات سطحی و نزولی است. درحالی که امروز تمامی علائم تغییر نشان دهنده تغییرات رو به پایین، مادی گرایانه و شهوت گرایانه است.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به لایه چهارم؛ لایه نمادها و اسطوره ها افزود: بسیاری از شخصیت پردازی ها در شبکه های اجتماعی رخ می دهد که مبتنی بر صلاحیت و شجاعت و فضیلت های افراد نیست. تمامی الگو پردازی ها در شبکه های اجتماعی مبتنی بر ظاهر خوب و پوشش جذاب خلاصه می شود.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به خبر فوت مرتضی پاشایی در شبکه های اجتماعی، خاطرنشان کرد: در واقع الگوها در شبکه های اجتماعی در ذهن جوانان به سمت انحراف رفته و سیگنال هایی که بنده گرفتم نشان دهنده این بود که جوانان درگیر مسائل احساسی در هیجانی و ناخوشایند هستند و دچار سردرگمی می باشند.
وی ادامه داد: براساس روایات آخرالزمانی افرادی در آخرالزمان مطرح می شوند که از نظر شخصیتی و رفتاری نامقبول و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیستند. همانطور که در نشانه های ظهور دجال طرفداران بسیاری از جوانان دارد و نمادی از فساد و افراط گری است.
حجت الاسلام کارگر آیین و آداب و رسوم را لایه پنجم دانست و بیان داشت: در شبکه های اجتماعی آداب و رسومی که هیچ سنخیت و خاستگاهی در دین و عرف جامعه ندارد مطرح می شود که بر روی آنها نیز تبلیغات گسترده صورت می گیرد به طور مثال شبکه های اجتماعی در بحث ولنتاین بسیار فعال بودند و این مساله غیر شرعی را به عنوان رسم القا می کردند و در این زمینه حساب شده عمل و مدیریت می کنند همچنین شب یلدا که مصادف با شهادت یکی از ائمه بود به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی مطرح می شود.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه لایه ششم بحث مهارت و نوآوری در شبکه های اجتماعی است، اظهارداشت: درست است که شبکه های اجتماعی باعث تعامل و تبادل اطلاعات می شوند اما چون مدیریت نمی شوند و پیوست فرهنگی درستی ندارند خود به خود تبدیل به تهدید بزرگ می شوند.
وی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی در ۱۰ سال آینده تغییرات بسیاری را در زندگی انسان به وجود می آورند، این شبکه ها باعث می شوند اوقات جوانان تلف شود و وقتی را برای مهارت گرفتن و علم آموزی برای جوانان نمی گذارند این شبکه ها به نوعی خلاقیت واقعی افراد را نابود می کند و نوعی ماده مخدر مجازی با آثار حقیقی هستند.
حجت السلام کارگر با بیان اینکه شبکه های اجتماعی همه حد و مرزهای اخلاق دینی و انسانی را در نوردیده است، گفت: گویی دهکده جهانی که مک لوهان پیش بینی کرده بود. درحال شکل گیری است که دهکده پاکان و صالحان نیست بلکه دهکده جهانی ناصالحان است که نتیجه آن فردگرایی، انزوای افراد و آسیب اخلاقی نیست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول