مراقب شایعات با نام «پلیس فتا» باشید

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش اظهار داشت: متاسفانه جدیداً مشاهده شده است که برخی از کاربران با سوءاستفاده از عنوان و نشان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان اقدام به انتشار مطالب و توصیه‌هایی از جانب پلیس فتا کرده و ادعا دارند این سایت یا این صفحه و گروه از سوی این پلیس کنترل می‌شود.

این کارشناس افزود: این افراد خود را یکی از کارشناسان پلیس فتا معرفی کرده و عنوان می‌کنند صفحه یا گروه مذکور به علت وجود موارد منافی عفت، توهین به مقامات و مقدسات و… توسط پلیس فتا در حال رصد می‌باشد و برای اثبات ادعای خود، کاربران را به سایت cyberpolice.ir و بخش قانون جرائم رایانه‌ای راهنمایی می‌کنند.

وی تخریب چهره واقعی پلیس فتا را یکی از اهداف مجرمان سایبری دانست و گفت: احتمالاً کاربران تلفن همراه پیامی مبنی بر اعمال فیلترینگ بر روی برخی از نرم افزارهای پیام رسان موبایل دریافت کرده باشند. در این پیام‌ها عنوان می‌شود در ۲۴ ساعت آینده این گونه نرم افزارها از سوی پلیس فتا فیلتر می‌شوند. این افراد با هدف تخریب چهره پلیس فتا اقدام به ارسال این پیام‌ها می‌کنند.

این کارشناس افزود: یکی دیگر از اهداف این افراد می‌تواند سوءاستفاده از قربانیان باشد. در این حالت فرد سودجو با انتشار چنین مطلبی در گام بعدی با تبلیغات گسترده و دسترسی راحت به سایت‌های مسدود شده، از کاربران درخواست می‌کند جهت جلوگیری از فیلتر شدن به آدرسی که در ادامه مطلب آورده شده است مراجعه و نرم افزار فیلتر شکن را دانلود کنند.

وی با اشاره به ارسال تروجان‌ها و بدافزارها از این طرق گفت: یکی از مواردی که امکان عملی شدن اهداف سودجویانه مجرمان سایبری را فراهم می‌کند ارسال پیامک از طریق تلفن همراه می‌باشد. این مقام آگاه در هنگام مواجهه با این گونه پیام‌ها به کاربران توصیه کرد: ارسال نرم افزار و به خصوص فیلترشکن از سوی این افراد ممکن است آلوده بوده و با هدفی خاص(سرقت اطلاعات) باشد. بنابراین به این گونه پیام‌ها نباید توجه کرد و از دانلود و نصب برنامه‌های ارائه شده برای عبور از فیلترینگ خودداری کنید.

این مقام مسئول در خصوص کلاهبرداری‌های مالی صورت گرفته از این  طریق هشدار داد و گفت: ممکن است افراد سوجو برای ارسال فیلترشکن، کاربران را به سایت‌های جعلی هدایت و اقدام به برداشت از حساب‌های آنان کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری با اشاره به دیگر شگردهای این افراد گفت: این مجرمان با ایجاد ایمیلی شبیه به ایمیل پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات و یا با ارسال ایمیل‌هایی که آن را منتصب به پلیس فتا می‌دانند با انتشار مطالبی اقدام به سوءاستفاده از مردم می‌کنند. این ایمیل‌های جعلی دارای آرم و نشان نیروی انتظامی و پلیس فتا بوده و که زمینه اعتماد و اطمینان هموطنان عزیز را فراهم می‌آورد.

پیام‌های منتشره با نام پلیس فتا در فضای مجازی جعلی استوی ضمن تکذیب مطالب فوق تاکید کرد: تنها راه تماس با ما از طریق سایت cyberpolice.ir می‌باشد و دقت کنید که ایمیل‌های ارسالی از سوی پلیس، حتما از آدرس پست الکترونیک تحت police.ir یا cyberpolice.ir ارسال شده باشد زیرا پلیس فتا هیچ گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده‌های دیگر مانند Gmail , Yahoo, hotmail و یا سایر میل سرورها ندارد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا اعلام کرد: تمامی اطلاع رسانی‌های پلیس فتا در سایت پلیس به نشانی www.cyberpolice.ir وجود دارد. همچنین در صورت لزوم، با همکاری خبرگزاری‌های رسمی کشور و روزنامه‌های مختلف این اطلاع رسانی‌ها صورت می‌گیرد.

سرهنگ آذردرخش یکی از راه‌های جلوگیری از سوءاستفاده از کاربران را تشخیص اصالت ایمیل دریافتی دانست و گفت: برای تشخیص صحت ایمیل‌های ارسال شده از سوی پلیس فتا می‌توانید آموزش‌های لازم را با مراجعه به بخش آموزش سایت پلیس فتا مطالعه کنید.

وی در پایان گفت: با توجه به افزایش این موضوع برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی و برخورد قاطع با آن‌ها، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از بخش ثبت گزارش مردمی سایت پلیس فتا، با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول