اینستامینوفن!

به گزارش«وبلاگ نیوز» برای چک کردن اینستاگرامتان نیازی به دور زدن قانون ندارید و می‌توانید در کمال آرامش صفحه‌تان را ببینید. البته فیلتر نبودن، به معنی در دسترس بودن همه صفحات این شبکه اجتماعی نیست.

قصه فقط محدود به ایران نیست. آمار‌ها نشان می‌دهد اینستاگرام در همه جای دنیا از شبکه‌های اجتماعی دیگر پیشی گرفته. روندی که اگر با همین شیب صعودی ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک اینستاگرام را به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بدل خواهد کرد.

بزرگ‌ترین محفل گردهمایی بشری با میلیون‌ها نفر کاربر که اوج گرفتنش نشانه افول دوران فیس‌بوک است.

اما فیس‌بوک این خطر را خیلی زود‌تر در آوریل ۲۰۱۲ حس کرده بود؛ فهمید اگر اینستاگرام را جدی نگیرد خیلی زود این شبکه اجتماعی جایش را خواهد گرفت و آن را خرید.

اما آمار روی خوشی به «زاک» و دوستانش در فیس‌بوک نشان نداد. یک سال بعد از آن، رشد اینستاگرام ۳۳ درصد گزارش شد، در حالی که این رقم برای شرکت مادر یعنی فیس‌بوک چیزی حدود سه درصد بود.

فیس‌بوک به رقیبی که مالکیتش از آن خودش است باخته و نظرسنجی‌های امروز، به راحتی اثبات می‌کنند که اینستاگرام پر مراجعه‌ترین شبکه اجتماعی کاربران اینترنت است.

اما چرا؟ چه شد که اینستاگرام در عرض کمتر از چهار سال گوی سبقت را از تمام رقبای چغر ربود و این‌قدر محبوب شد؟ در این گزارش سعی داریم دلایل این علاقه‌مندی را در ایران کشف کنیم.

    یک) ‌#فیلترینگ ‌#خیال راحت

دسترسی بدون محدودیت. این، اولین دلیل گسترش چشمگیر اینستاگرام در بین ایرانی‌هاست. با فرض در اختیار داشتن گَجت مناسب، راه رسیدن به اینستاگرام خیلی راحت‌تر، هموار‌تر و بی‌دردسر‌تر از رقبایش است.

برای چک کردن اینستاگرامتان نیازی به دور زدن قانون ندارید و می‌توانید در کمال آرامش صفحه‌تان را ببینید. البته فیلتر نبودن، به معنی در دسترس بودن همه صفحات این شبکه اجتماعی نیست.

از دی ماه امسال، فاز اول طرح فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجتماعی انجام شده و برخی صفحات نامناسب که از مصادیق محتوای مجرمانه‌ هستند، فیلتر شده‌اند؛ عاملی که درنتیجه‌اش والدین با خیالی راحت‌تر دست فرزندان دل‌بندشان را در این فضا‌‌ رها می‌کنند!

    دو) #کم_حجمی #یوزرفرندلی

اگر حافظه گجتتان در حد معقولی باشد، قطعا اینستاگرام آن اپلیکیشنی نیست که جای زیادی به خود اختصاص داده باشد؛ چیزی که دقیقا برای وایبر، فیس‌بوک و توییتر آزاردهنده است.

با این‌که نسخه‌های جدید اینستاگرام سنگین‌تر از قبلی‌ها هستند، اما عموما این اپلیکیشن از وایبر و فیس‌بوک سبک‌تر و کم‌حجم‌تر و با توجه به فضایی که اشغال می‌کند، مقرون به صرفه‌تر است.

البته این موضوع به سابقه‌ عضویت شما در این شبکه اجتماعی هم بستگی دارد، چون این‌جا هم مثل زندگی عادی، قدیمی‌تر‌ها سنگین‌ترند!

علاوه بر کم‌حجمی، کلنجار رفتن با اینستاگرام برای اشراف به فوت و فن‌هایش کار سختی نیست. آپشن‌های محدود و امکانات مشخص اینستاگرام، پرت‌ترین کاربر‌ها را هم در کمترین زمان با خود همراه می‌سازد.

به اصطلاح رایج در بین کاربران نرم‌افزارهای کامپیوتری، «یوزرفرندلی»‌تر از باقی رقبایش است. اینستاگرام سوراخ سمبه‌های زیادی ندارد که او را گمراه کند.

    سه) #سرچ_آسان #طبقه‌_بندی

هرچقدر که استتوس نوشتن در فیس‌بوک سخت است و در توییت کردن، با محدودیت کاراکتر مواجهید، عکس گرفتن هیچ چالش جدی‌ای پیش پای شما نمی‌گذارد.

کاربری که اینستا را روی گوشی‌اش نصب کرده، حتما همراه گجتش دوربینی هم دارد که با آن عکس‌های خوبی بگیرد. برای اینستاگرام همین کافی است.

با یک کلیک، هر کاربری می‌تواند در این شبکه پست بگذارد؛ کلیکی که گاهی می‌تواند اصلا صورت نگیرد و با یک عکس جست‌وجو شده انجام شود.اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام، طبقه‌بندی دقیقش است.

این‌جا می‌شود موضوعات داغ («ترند»‌ها) را سریعا سرچ کرد و از تصاویر آن ‌آگاه شد. قسمت explore این شبکه اجتماعی جدید‌ترین موضوعاتی را که تب فعلی آن شبکه است، نمایش می‌دهد.

علاوه بر اینکه می‌توانید عکس‌های موردعلاقه فالوئر‌هایتان را هم لحظه‌به لحظه‌چک کنید. کدام شبکه اجتماعی دیگر از این ویژگی‌ها دارد؟

    چهار) #هشتگ #سلفی tbt##یهویی

اگر توییتری‌ها اول از همه «هشتگ» را وارد دنیای مجازی کردند، اما اینستاگرامی‌ها بودند که این اصطلاح را بیش از سایرین به گوش جهانیان رساندند.

بالا‌تر گفتیم که اینستاگرام طبقه‌بندی‌ترشده و منظم‌تر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. اصلی‌ترین عامل این نظم و ترتیب، مفهومی به نام هشتگ است.

کلمه، جمله یا عبارتی که بعد از کاراکتر شارپ (#) می‌آید و آن را «هایپر لینک» می‌کند، در مدتی کوتاه به اغلب عکس‌های اینستاگرامی‌ها سنجاق شد؛ هشتگ‌هایی که دایره نفوذشان آن‌قدر گسترده و وسیع بود که در نوامبر ۲۰۱۳، این واژه را وارد لغت‌نامه بین‌المللی آکسفورد کند.

دیری نپایید که جمله «بیاین سلفی بگیریم بذاریم اینستاگرام» در بین جهانیان شیوع پیدا کرد و در حال حاضر، چیزی حدود ۲۰۳میلیون عکس با هشتگ انگلیسی «سلفی» در این شبکه اجتماعی ثبت شده.

tbt از دیگر هشتگ‌های پرکاربرد این شبکه مجازی است که تا الان نزدیک به ۳۱۱میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته. البته از «یهویی» هم نباید گذشت، هشتگ مورد علاقه ایرانی‌ها!

    پنج) ‌#حضور_سلبریتی #دایرکت_امن

اینستاگرام مقصد بسیاری از خواننده‌ها و هنرپیشه‌هاست. در هیچ شبکه مجازی دیگری این حجم از حضور هنرمندان و بازیگر‌ها را نمی‌بینید.

آنهایی که قبلش در شبکه‌های اجتماعی دیگری عضویت داشتند، با رشد اینستاگرام از خانه اولیه کوچ کردند و به اینستا آمدند.

مهم‌تر از آنها، عده‌ دیگری از هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌ها که زیاد اهل دنیای مجازی نبودند با اینستاگرام اولین حضورشان در دنیای مجازی را تجربه کردند.

در حال حاضر، اینستاگرام شلوغ‌ترین شبکه اجتماعی سلبریتی‌های ایرانی است. اگر قبلا این چهره‌ها اخبار مربوط به خود را از طریق سایت شخصیشان منتشر می‌کردند، امروز صفحه اینستاگرام به یکی از مهم‌ترین مراجع اطلاع رسانی برای هر کدام از آنها بدل شده.

    شش) #فالویینگ #فالوئر

سیستم «فالو/ فالوبک» نسبت به «سابسکرایب/ فرند»، امتیاز دیگر اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی است. در فیس‌بوک و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی، کاربران بر اساس قانون «فرند ریکوئست» به همدیگر پیشنهاد آشنایی می‌دهند. در واقع نوع ارتباط در این گروه از شبکه‌های اجتماعی، «آشنا» شدن است.

اما ارتباط در گروه دیگری از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، به شکل «دنبال‌کنندگی» انجام می‌شود. در این شبکه‌ها وقتی کسی می‌خواهد عکس‌ها/ پست‌های فرد دیگری را دنبال کند به او پیشنهاد می‌دهد، اما برخلاف ارتباط دوستی (که در آن اگر شما پیشنهاد را بپذیرید، خودتان هم ناگزیر می‌شوید پیشنهاددهنده را دنبال کنید)

در ارتباط «فالوئی» کاربر در صورت تمایل شخصی می‌تواند به پیشنهاددهنده، «بک» دهد و صفحه او را دنبال کند. در غیر این‌صورت، تنها عکس‌ها یا پست‌های خودش در دسترس پیشنهاددهنده قرار می‌گیرد.

    هفت) #عکاسی #فیلتر #insta

اینستاگرام ظرف مناسبی بود برای کسانی که از توانایی‌های عکاسی خود غافل بودند! چه عکس شما با آیفون گرفته شده و دو گیگابایت حجم داشته باشد، چه با یک گوشی ساده چندصد مگابایتی، همه در فضای مشترکی به نام اینستاگرام قرار داده می‌شوند.

فیلترهای جذاب و دوست‌داشتنی این شبکه اجتماعی تا دسامبر ۲۰۱۴ دل ۳۰۰ میلیون کاربر در جهان را برده. انشعابات اینستاگرام و نرم‌افزارهایی که از آن وام می‌گیرند هم جالب‌اند.

هیچ اپلیکیشن دیگری در دنیا نیست که این همه اپلیکیشن ‌از آن منشعب شده باشد. در حال حاضر صد‌ها اپلیکیشن فقط برای اینستاگرام وجود دارد؛ مثل Instafollowکه چک می‌کند چه کسانی شما را آن‌فالو می‌کنند یا Instasize که محدودیت مربعی بودن عکس‌ها را مرتفع کرده و بسیاری دیگر که در روز میلیون‌ها بار در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، پیشوند Insta حالا در دنیای اپلیکیشن‌ها تبدیل به یک «برند» شده. کافی است یک سرچ ساده انجام دهید. Instaradio معروف‌ترینش است.

امین محمدی؛ همشهری جوان

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول