سال حکمفرمایی وایبر

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» عاقله ترابی در دنیای اقتصاد نوشت: اگر بخواهیم یک سال گذشته در فضای دیجیتال را نام گذاری کنیم بدون شک آن را باید «سال وایبر» بنامیم؛ سالی که فراگیر شدن این شبکه اجتماعی موبایلی در کشور تاثیرها و توجه های فراوانی را به همراه داشت. از بازخوردهای اجتماعی گرفته و اخبار و شایعات و گروه بندی ها تا ورود به جریان تبلیغات عملاوایبر را یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی کشور تبدیل کرد. این شبکه اجتماعی در یک سال گذشته چندین بار تا پای فیلترشدن پیش رفت و حالاروزی نیست که خبری درباره آن منتشر نشود.
بر اساس آمارهایی که امسال اعلام شد حدود ۱۱ درصد از بازدیدکنندگان وایبر از داخل ایران هستند و این در حالی است که وایبر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد. حتی آمارهای دانلود اپلیکیشن وایبر از بازارهای اپلیکیشن ایرانی مانند کافه بازار هم نشانگر این است که وایبر محبوب ترین اپلیکیشن کاربران اندروید است. این اپلیکیشن که فقط چهارسال از عمر آن می گذرد به سرعت به یکی از پولساز ترین و موفق ترین برنامه های موبایلی جهان تبدیل شده است. شرکت ژاپنی «راکوتن» که اکنون صاحب وایبر است آن را به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریده و هرچند این قیمت در مقایسه با قیمت فروش واتس اپ به فیس بوک (۱۹ میلیارد دلار ) بسیار پایین به نظر می رسد اما دست کم در کشورهای شرق آسیا و برخی کشورها مانند ایران وایبر نشان داده که محبوب تر از واتس اپ است.

چرا ایرانی ها وایبر را دوست دارند؟
شبکه های اجتماعی موبایلی متعددی در دنیا وجود دارد و نکته جالب اینجا است که در هر کشور یکی از این شبکه ها بیشتر طرفدار دارد و استفاده می شود. در حالی که بهترین شبکه اجتماعی موبایلی از نظر فنی و تکنیکی WhatsApp است و تعداد کاربران آن در دنیا چندین برابر بقیه شبکه های اجتماعی است. در ایران وایبر از بقیه شبکه های اجتماعی محبوب تر است. آنچه باعث محبوبیت یک شبکه در میان شبکه های دیگر می شود هنوز مشخص نیست به خصوص آنکه بسیاری از این شبکه ها امکاناتی کم و بیش مشابه دارند، اما به گفته یک برنامه نویس اپلیکیشن آنچه باعث محبوبیت بیشتر یک شبکه یا اپلیکیشن در مقایسه با دیگر اپلیکیشن ها می شود به رابط کاربری آن برنامه از یکسو و فرهنگ مردم مرتبط می شود. مرتضی متولی به «دنیای اقتصاد» می گوید: وایبر به سبب داشتن استیکرهای جذاب ابتدا به عنوان یک برنامه گپ و گفت اینترنتی توجه ایرانیان را به خود جلب کرد، اما به تدریج فضای گرافیکی و امکانات گروهی آن به مذاق بصری و کاربردی مردم بیشتر خوش آمد.
این برنامه نویس اپلیکیشن در پاسخ به این پرسش که چرا ایرانی ها مثلااز اپلیکیشن WhatsApp با وجود داشتن سرعت و قابلیت های مطلوب تر فنی کمتر استفاده می کنند، می گوید: شاید امکان تماس صوتی و تصویری تنها برتری وایبر به واتس اپ باشد، اما واقعیت این است که تجربه نشان می دهد که ایرانیان حتی برای گفت و گوهای متنی و ارسال فایل هم همچنان وایبر را به واتس اپ ترجیح می دهند. اینکه چرا مردم یک برنامه را به برنامه دیگر ترجیح می دهند صرفا به امکانات آن خلاصه نمی شود. آنچه یک کاربر به عنوان فاکتور اصلی به آن توجه می کند راحتی استفاده و حضور دوستان و دیگر کاربران نزدیک در یک شبکه اجتماعی است. واتس اپ باوجود داشتن امکانات امنیتی بهتر و سرعت بالاتر و ثبات در سرویس دهی نتوانسته این مقبولیت را در کاربر ایرانی ایجاد کند.

وایبر در تجارت
استفاده از وایبر به شکل فراگیری در بخش تجارت و فروش کشور فعال شده است. ارتباطاتی که تا پیش از این به صورت تلفنی یا حضوری صورت می گرفت حالااز طریق گروه های وایبری تشکیل شده در هر بخش صورت می گیرد و اطلاعات (از قبیل قیمت ها و لیست محصولات) بین گروه های متعدد رد وبدل می شود. بسیاری از کسب و کارها امروزه به وایبر بیش از تلفن و کامپیوتر وابسته اند و حتی چند ماه قبل نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت استفاده از وایبر باوجود آنکه فضای توسعه یافته ای نیست باعث افزایش سرعت عمل و کاهش هزینه های بسیاری از تشکل های بازرگانی شده است.
گذری بر بازارهای گوناگون از جمله بازارهای دیجیتالی هم نمایانگر استفاده کاربردی از وایبر در انتقال اطلاعات تجاری است. فروشندگان گروه های وایبری مختلفی در رده های متعدد محصولی دارند و از این طریق میزان استفاده از فاکس و تماس تلفنی در بین قشرهای مختلف فروشنده در ایران بسیار کاهش یافته است.
امکان ارسال همزمان عکس، فیلم و اطلاعات متنی درباره محصولات، رابطه جدیدی را هم بین فروشندگان و خریداران ایجاد کرده است و در عین حال این فضا را فراهم کرده تا فروشندگان پیشنهادهای ویژه، تخفیف ها و مدل های مختلف فروش را با خریداران در میان بگذارند.

سوءاستفاده های وایبری
از وایبر هم مانند هر تکنولوژی جدید دیگری که فراگیر و مشهور می شود سوءاستفاده های متعددی شده است. یکی از تازه ترین موارد رخ داده پیامک هایی است که در آن ادعا شده «وایبر تخصص ماست. باز کردن تضمینی خطوط مسدود شده وایبر».
خطوط مسدود شده وایبر اکانت هایی هستند که به هر دلیل از سوی شرکت مسدود شده اند. به گزارش «ایسنا» در ماه های گذشته بسیاری از کاربران وایبر در دنیا با مشکل مواجه شده و از سوی این شرکت (وایبر) برای آنها پیامی ارسال می شود، مبنی بر آنکه به دلیل فعالیت های تبلیغاتی و تجاری یا مشکوک بودن به ارسال و انتشار بد افزارها، صفحه افراد در معرض مسدودسازی قرار دارد. در این پیام با اشاره به اینکه فعالیت های کاربر مشکوک است و به نوعی مبدا انتشار هرزنامه شده به کاربر هشدار داده شده که حساب کاربری اش در شرف مسدود شدن است و اگر کاربر به استفاده خود از وایبر ادامه دهد حسابش مسدود می شود. اما حالاافرادی مدعی برطرف کردن این مشکل شده اند و اعلام می کنند از طریق شیوه های هکری این امکان را دارند که ظرف ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت این حساب ها یا اکانت ها را باز کنند و در ازای این موضوع مبالغی هم دریافت می کنند.
چنین نمونه هایی از سوءاستفاده از وایبر کم نیست و کم اطلاعی بخش عمده ای از کاربران این شبکه باعث رشد این سوءاستفاده ها هم شده است. نمونه های دیگری از سوءاستفاده های وایبری را در حوزه پزشکی هم می توان یافت. چند هفته قبل اعلام شد برخی از پزشکان که به دلایل مختلف در بیمارستان ها حضور نمی یافتند از طریق وایبر حضور نداشتن خود را جبران می کردند. این پزشکان جواب آزمایش ها، نوار قلب ها و هر اطلاعات دیگری را از طریق پرستار و رزیدنت از راه دور دریافت می کنند و بر اساس آن نسخه می نویسند. هر چند سرعت انتقال اطلاعات از این طریق به پزشک افزایش پیدا کرده و حتی جایگزین بهتری در مقایسه با تماس تلفنی است اما از طرف دیگر حضور نیافتن پزشک بر بالین بیمار مخاطرات بسیاری را به همراه دارد. هر چند در دنیا بحث پزشکی از راه دور با استفاده از تجهیزات دیجیتالی و تکنولوژی های ارتباطی بسیار رو به گسترش است اما مخاطرات ویزیت غیر حضوری و با استفاده از اپلیکیشن عمومی مثل وایبر پذیرفتنی نیست. به اینها می توان موارد دیگری از سوءاستفاده مانند کلاهبرداری، سرقت اطلاعات و جاسوسی راهم اضافه کرد؛ مواردی که قطعا به هر ابزار ارتباطی دیگری هم می تواند اطلاق شود.

دردسرهای تبلیغاتی
اما از چند ماه قبل به این سو این شبکه اجتماعی هم در ایران شروع به گرفتن تبلیغات کرده است و همین موضوع باعث شده که کاربران به تدریج روزانه با انبوهی از تبلیغات وایبری مواجه شوند.
سایت های مختلفی امروز شروع به فروش تبلیغات وایبری کرده اند و قیمت خرید پنل در وایبر از ۱۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزارتومان متغیر است. قیمت ارسال پیامک تبلیغاتی در وایبر هم چیزی بین ۷ تا ۱۰ تومان است. تبلیغات اما از طرف استفاده کنندگان جز مزاحمت نیست و تفاوت آن با پیامک های تبلیغاتی اپراتورهای موبایل در این است که پیامک های تبلیغاتی وایبری را نمی توان مسدود کرد. مشخص است که هجوم انبوه تبلیغات به وایبر تا اندازه قابل ملاحظه ای باعث کاهش محبوبیت این شبکه اجتماعی خواهد شد. تبلیغات وایبری به هر حال ورود به حریم شخصی کاربرانی است که وایبر را تا پیش از این به خاطر انتخابی بودن فضای آن می پسندیدند اما حالاهر اعلان پیام جدید در وایبر دیگر لزوما از طرف یک دوست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول