شبکه‌های اجتماعی آقای وزیر را با متن اجتماع متصل کرده‌است

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، نصرالله جهانگرد درباره وضعیت شبکه های اجتماعی داخلی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی بدین دلیل که ارتباطات بین گروه‌های مختلف جامعه را با سرعت بسیار بالایی فراهم می‌کند جاذبه زیادی دارد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: شبکه‌های بیرون از ایران زودتر راه افتاده‌اند و شبکه‌های مشهوری با تیراژ بالا و کاربران زیاد هستند. وقتی یک شبکه اجتماعی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون کاربر دارد به این معناست که این شبکه محدود به یک کشور نیست و گستردگی آن به بیش از ۱۰۰ کشور می‌رسد، پس شرایط بین‌المللی از این لحاظ نزدیک به هم است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت چنین امکاناتی برای امر توسعه کاری عقلانی است، اظهار کرد: در کنار آن، احتیاط‌های لازم و دقت در مضرات جزو ضرورت عقلی هر کسی، چه شخص یا بنگاه یا کشور است و بنابراین ما اصرار داریم که شبکه‌های اجتماعی استفاده شوند، چراکه قدرت رسانه‌ای آنها بالا است.
جهانگرد درباره قدرت اطلاع‌رسانی و عملکرد رسانه ای شبکه های اجتماعی در سطح کشور و بین‌المللی تصریح کرد: برای مثال آقای ظریف، یادداشتی را در یک شبکه اجتماعی می گذارد و آن یادداشت نزدیک به ۵۰۰ هزار لایک می‌خورد و ممکن است این مطلب را حتی دو میلیون نفر دیده باشند. در همان مقطع بسیاری از یادداشت‌های وی در سطح بین‌الملل اثر‌گذار بود، به این معنا که فضای اجتماعی پیرامون ایران درباره مذاکرات به نفع ایران تغییر می‌کرد.
وی همچنین تصریح کرد: جمع کل تیراژ نشریات روزانه از این میزان پایین‌تر است پس می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های مهمی هستند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما در سطح ملی مصریم که شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی از بستر‌ شبکه‌های ایرانی استفاده کنند. مثلا در حال حاضر پنج یا شش شبکه اجتماعی ایرانی در بخش خصوصی درست شده است و تعدادی از آقایان وزرا‌ء روی آن رفته‌اند و صفحه باز کرده‌اند و از همین طریق یک تعامل زنده‌ای را با متن جامعه پیدا کرده‌اند.
وی همچنین درباره حضور وزیر ارتباطات در برخی از این شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: آقای دکتر واعظی صفحه‌ای را در چندین شبکه داخلی مانند کلوپ، زیگور، آپارات و تبیان دارند. وی خود به تنهایی در جریان آخرین اخبار متن جامعه است زیرا در مورد هر حادثه‌ای همه در این شبکه متن می‌گذارند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات افزود: خود آقای واعظی نیز اگر بخواهد مطلبی را بگوید، کافی است دو جمله آنجا بنویسد تا هم جامعه بخواند و هم مجموعه‌ رسانه‌ای از آن استفاده کنند، به خاطر این‌که این شبکه‌ها کاملا وی را با متن اجتماع متصل کرده است و بسته به اهمیت موضوع گاهی تعداد بینندگان به چند هزار نفر می‌رسد و گاهی نیز ممکن است کمتر باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات اصرار دارد کار این شبکه‌های اجتماعی را توسعه ببخشد، گفت: اما در کنار آن لازم است به جوانان یاد بدهیم که چطور در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند، زیرا این شبکه‌ها درست مثل شبکه‌های عادی هستند؛ همانطور که ما در زندگی شخصی خود ملاحظات و آدابی را در روابط‌مان حفظ می‌کنیم، باید یاد بگیریم که بنا به مصالح‌مان در این شبکه‌ها جلو برویم.
جهانگرد درباره تفاوتهای شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، تصریح کرد: این‌طور نباشد که فکر کنیم مثلا چون منبع یک شبکه ایرانی بیرون از ایران است، کاملا شبکه بی‌طرفی است و اگر در ایران باشد طرفدار کار خاصی خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات در این‌باره خاطر‌نشان کرد: برای نمونه یک پسر یا یک دختر جوان ۱۶ ساله اطلاعات خصوصی‌اش را روی یک سایت بین‌المللی می‌گذارد و همین آدم وقتی به سن ۲۰ سالگی می‌رسد نسبت به خیلی از اطلاعاتی که قبلا منتشر کرده احساس خوبی ندارد. در آن زمان یک هیجان نوجوانی داشته و متوجه نبوده و حریم خصوصی‌اش را زیادی باز کرده است، اما وقتی می‌خواهد برگردد، دیگر این اطلاعات قابل پاک شدن نیست و این امر باعث می‌شود خود او اذیت شود. در حالی که باید یاد بگیریم که از این شبکه‌های اجتماعی چطور استفاده کنیم و چقدر از اطلاعاتمان را روی آن منتشر کنیم.

رتبه ایران از نظر ارائه‌ی اطلاعات شخصی

جهانگرد با اشاره به اینکه مسئله حفظ حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی امری بین‌المللی است، گفت: بررسی کرده بودند که کمترین میزان اطلاعات شخصی را آمریکایی‌ها روی فیس بوک می‌گذارند و بیشترین اطلاعات شخصی را عرب‌ها می‌گذارند و بعد از آن ما ایرانی‌ها می‌گذاریم، این رتبه‌بندی خیلی مهم‌ است.
وی در ادامه اظهار کرد: بنابراین ایران از نظر ارائه‌ی اطلاعات شخصی در شبکه فیس بوک، رتبه دوم را دارد که این رتبه منفی است. دیگران از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند بدون آنکه اطلاعات شخصی خود را بگذارند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره بحث‌های بین‌المللی در این زمینه خاطر‌ نشان کرد: درحال حاضر در محاکم اروپا این مورد به گونه‌ای مطرح است که می‌گویند حق پاک شدن سابقه شخصی را به شهروندان اروپا بدهند و گوگل ملزم شود اطلاعات آنها را در صورت خواستشان بردارد.
وی تصریح کرد: پس ما اصرار داریم که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و یاد بگیریم داخل آن چه بگذاریم و یاد بگیریم که اگر یک شبکه‌ای مال ماست علاوه بر رعایت جنبه‌های امنیتی به جنبه‌های اقتصادی آن نیز توجه کنیم.
جهانگرد درباره جنبه‌های اقتصادی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شبکه های موبایلی اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که تعداد تماسها روی سایت ارزش اقتصادی دارد؛ یعنی من که یک شهروند ایرانی هستم چرا این ارزش اقتصادی را به یک سایت ایرانی ندهم و از سرویس آن استفاده نکنم؟
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران برای این معماری جامعه‌نگر که در کل فضای فناوری اطلاعات برنامه‌ای را شامل چند بخش مختلف در نظر دارد، تصریح کرد: یک بخش آن حوزه شبکه دسترسی است و برنامه ملی شبکه اطلاعات را در این زمینه طراحی کرده‌ایم.
او افزود: یعنی امروز که در کشور شاید بیش از ۲۰ میلیون گوشی هوشمند با یکدیگر دیتا مبادله می‌کنند، بیش از هشت میلیون خطوط پرظرفیت دیتا در حال انتقال ترافیک است و حجم اطلاعات فارسی چند برابر شده است و هاست (میزبانی) این شبکه‌ها در کشور قرار دارد و این واقعیت شبکه ملی است که در حال توسعه است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات در این زمینه اظهار کرد: انتظار داریم به ویژه تا سال آینده وضعیت طوری باشد که تقریبا بگوییم که ما هیچ محدودیتی برای سرعت نداشته باشیم اما در کنار آن ملاحظات امنیتی و فنی را رعایت می‌کنیم.
وی ادامه داد: کار دوم سرویس‌های دولت الکترونیکی است که در سطح ملی تاسیس شده و اعمال اجرا می‌شود؛ سال آینده سال بروز این سرویس‌هاست.
جهانگرد همچنین اظهار کرد: کار سوم این است که ابزار‌های حضور زبان فارسی در فضای وب و اینترنت را زیاد کنیم، یعنی انواع ابزارهای موتور جست‌وجو، وب، افزایش حجم داده‌های فارسی از جمله برنامه‌های سازمان است. حمایت ما در وهله اول یک حمایت شروع کار و تولد است.
وی درباره ادامه فعالیت شبکه‌ها و موتورهای جست‌وجوی طراحی شده با حمایت وزارت ارتباطات گفت: ادامه‌ی این موضوع و بقاء این شبکه‌ها بسته به بازار خواهد بود، چرا که با دستورالعمل و بخشنامه هیچ محصولی در فضای اینترنت رشد و بقاء پیدا نمی‌کند و تنها راه آن استفاده کاربران است.
معاون وزیر ارتباطات درباره نحوه پیشرفت این شبکه‌ها تاکید کرد: کاربر باید ببیند که این شبکه به دردش می‌خورد و قابل استفاده است یا نه. اگر این دو ویژگی را نداشته باشد، رشد نکرده و باقی نخواهد ماند.
وی درباره وضعیت موتورهای جست‌وجوی طراحی شده و نحوه نمایش نتایج جست و جو در آن‌ها تصریح کرد: در مورد موتورهای جست‌وجو هیچ‌گونه مدیریتی از سمت سازمان بروی آنها نمی‌شود، یعنی روی این‌که چه محتوایی می‌توانند بگذارند نظارت نداریم و این یک کار اتوماتیک است که موتور جست‌وجو براساس الگوریتم آن را انجام می دهد. این موتورها دیتا را جمع کرده و نشان می‌دهند.

انتظارات از جست‌وجوگرهای ایرانی

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره مزایای استفاده از جست‌وجوگرهای ایرانی اظهار کرد: مزیت آن نسبت به موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی این است که در صفحات فارسی می‌رود که با توجه به نوع کد‌گذاری انجام شده، داده‌های بیشتری را از زبان فارسی نمایش می‌دهد.
وی افزود: ما به عنوان کاربر ممکن است در نتایج جست‌وجویی که نشان داده صفحه‌ای را باز کنیم و آن صفحه باز شود یا نه و یا فیلتر باشد یا خیر.
جهانگرد درباره این که جست‌وجوگر «یوز”» سایت‌های فیلتر شده را در نتایج جست‌وجو نمایش نمی‌دهد تصریح کرد: ما انتظار داریم در مرحله‌ی جست‌وجوی موتور یا همان کراول ‌کردن، این داده‌ها داده‌های واقعی و دست نخورده باشند و این مطلبی که موتورهای جست‌وجو بخشی از نتایج را حذف می‌کند را بررسی خواهیم کرد چون قرار نیست در کراول‌ کردن داده‌ای فیلتر شود.
معاون وزیر ارتباطات درباره امکان دسته‌بندی و حذف برخی نتایج در موتورهای ایرانی، گفت: موتور‌های جست‌وجوگر نمی‌توانند این کار را به صورت انسانی انجام دهند زیرا در این صورت کار بسیار دشواری است و در مرحله‌ی پروسس کردن، کل کارایی را از سیستم می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه نوعی دسته‌بندی نتایج در تمامی موتورهای جست‌وجو اعم از داخلی و خارجی صورت می گیرد، خاطر‌ نشان کرد: موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی نیز بسته به مخاطب، منطقه داده‌هایشان را تغییر می‌دهند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: مثال زدم که اگر با سرچ در گوگل یک کلمه را جست‌وجو کنیم با آدرس ip ایرانی و خارجی دو نتیجه متفاوت را نشان خواهد داد و دسته‌بندی متفاوت خواهد بود.
وی درباره عدم نمایش صفحه‌های فیلتر شده در “یوز” تصریح کرد: باید دید اگر در نتایج جست‌وجو سایت‌های فیلتر‌شده نشان داده نمی‌شود چه قانونی برای کراول‌ کردن موتور گذاشته‌اند. البته ممکن است این‌طور باشد که طراحی موتور به صورتی باشد که در نتایج صفحات فیلتر‌شده را نشان ندهد. بنابراین این اتفاق می‌تواند به صورت نرم‌افزاری وهوشمند بیفتد اما به صورت انسانی امکان‌پذیر نیست و البته من به لحاظ منطق مهندسی این را می‌گویم و از اینکه آیا چنین اتفاقی می‌افتد یا خیر خبر ندارم.
معاون وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: این مسائل قابل حل است و حتی باید بگویم که اینگونه دسته‌بندی ‌کردن‌ها در همه موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل و یاهو هم وجود دارد.
وی درباره نحوه دسته‌بندی نتایج در جست‌وجوگری مانند گوگل، عنوان کرد: ظاهرا اینطور است که در این موتورها نتایجی که پربازدیدند در ابتدا آورده می‌شوند اما عوامل متعددی روی این امر اثر می‌گذارد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات افزود: زمانی براساس تعداد بازدید‌ هر سایت نتایج جست‌وجوی آن سایت بالاتر می‌آمد و به همین دلیل برخی سایت‌های زرد که بازدید بالاتری داشت در نتایج گوگل بالاتر نشان داده می‌شد.
وی همچنین خاطر‌ نشان کرد: با همین ترفند کلید‌واژه‌ها را پایین صفحه می‌گذاشتند تا سایت بیشتر کلید بخورد و در رنکینگ گوگل بالاتر بیاید که حتی برای این امر مشاوره هم به دارندگان سایت داده می‌شد اما گوگل تلاش می‌کند چنین نتایجی را حذف کند که البته هنوز کامل حذف نشده است.
جهانگرد درباره دیگر عوامل موثر در نحوه نشان‌ دادن نتایج در موتور گوگل تصریح کرد: این امر فقط موثر نیست بلکه عوامل دیگر تاثیر‌گذارند که از آن جمله می‌توان به عوامل منطقه‌ای اشاره‌ای کرد؛ مثلا اگر درباره یک موضوع علمی خاص در ایران سرچ کنیم، گوگل ممکن است به کاربر دیتای چندانی ندهد.
معاون وزیر ارتباطات در این باره افزود: چون در آنجا حجم اطلاعات بسیار بالاست ممکن است کمتر متوجه چنین امری شویم. اما اصل موضوع باقی می‌ماند و من اصل موضوع را در مورد هیچ موتوری نه داخلی نه خارجی رد نمی‌کنم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پیشرفت در این موتورها با استفاده بیشتر از آن‌ها به وجود می‌آید، گفت: وقتی سایت با انبوهی از تقاضا مواجه می‌شود، بهتر یاد می‌گیرد که چطور نتایج را پالایش کرده و در اختیار کاربر بگذارد و به یک سایت خوب و باکیفیت نزدیک می‌شود.
جهانگرد درباره سرعت نمایش نتایج در موتور “یوز” که به عنوان جست و جوگر بومی معرفی شده‌است، تصریح کرد: به نظر من سرعت باز‌شدن فارسی‌جو یا یوز از جمله مسائل تکنیکی است و همین تجربه کاربران درباره سرعت پایین نمایش علامت خوبی است به مدیران سایت که بفهمند باید خود را اصلاح کنند.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد: اصطلاحا به این امر تجربه کاربر گفته می‌شود که می‌تواند به برنامه‌نویس منتقل شود و اگر سرعت فارسی‌جو بالاتر است، نشان می‌دهد که تکنیک‌های برنامه‌نویسی قوی‌تری دارد و یا پهنای باند بهتری داشته و یا وضعیت پردازنده های آن بهتر بوده است.
وی افزود: بنابراین اگر سرعت یوز پایین است این نکته را به برنامه‌نویسان این شبکه منتقل می‌کنیم و حتی از این موضوع هم که ایسنا این امکان را به وجود بیاورد تا مردم با استفاده از این موتور‌های جست‌وجو به آنها رتبه بدهند نیز استقبال می‌کنیم، چرا که این امر به مدیران سایت کمک می‌کند که یک جای معتبر بی‌طرف در این مورد نظر می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه هیچگونه دسترسی دولتی به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی وجود ندارد، عنوان کرد: ما در وزارتخانه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم و به هیچ وجه تا به حال چنین سیاستی را نداشته‌ایم و بنا نیست که در وزارتخانه ما در شبکه های اجتماعی داخلی و حوزه خصوصی مردم هیچ نوع دخالت یا ورودی داشته باشیم و تا به حال نیز روی هیچ شبکه‌ای، دستگاه‌های نظارتی هیچ‌گونه نفوذی نداشتند و حتی نسبت به ورود مردم به این سایت اشتیاق دارد.
دسترسی اسرائیلی و آمریکایی به وایبر
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برنامه های پیام‌رسانی مانند وایبر از اطلاعات کاربران خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: به جای این‌که مردم روی وایبر بروند که امکان استفاده از اطلاعات آن برای شرکت های وابسته به کشورهای بیگانه را فراهم می کند و داده‌های شخصی و در کنار آن داده‌های انبوه ملی را استفاده می‌کنند، یعنی رفتار جامعه ایرانی، سلایق و تمایلات را بررسی و روی آن حرکت می‌کند، می‌توانند از مشابه‌های داخلی استفاده کنند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ظرفیت فنی شبکه‌های داخلی نمی‌تواند هم‌عرض با شبکه‌هایی مانند وایبر و گوگل باشد، این موضوع را امری طبیعی دانست و گفت: اما بسیاری از کشور‌ها می‌توانند پاسخگوی نیاز خود در درون کشورشان باشند و ما نیز باید برای این امر تلاش کنیم و محصولاتی را در این زمینه طراحی کنیم و ۱۰ محصول دیگر نیز مانند بیسفون و ساینا را در کشور طراحی کنیم و مردم نیز از آنها استفاده کنند تا رضایت آنها به دست بیاید.
وی همچنین به کاربران شبکه های داخلی اطمینان داد که هیچ نوع تعرضی به حریم خصوصی آنها در این سایتها نشده و نخواهد شد و افزود: من با اطمینان می‌گویم که در این شبکه‌ها هیچ نوع تعرضی به حقوق مردم نشده و نخواهد شد و برنامه و دسترسی برای این کار به کسی داده نشده است، ضمن این‌که شبکه ای مانند بیسفون مال دولت نیست، بلکه بخش خصوصی این پروژه را انجام می‌دهد و ما فقط تشویق می‌کنیم.
تنها ۱۵ درصد برنامه اجرا شد
وی درباره میزان پیشبرد برنامه‌ها در این زمینه تصریح کرد: وقتی دولت آقای روحانی سرکار آمد، از این مقدار سه میلیون خط پرظرفیت در کشور ایجاد شده بود و موبایل نیز ارتباطات نسل دو داشت، پس طبق بررسی ما مشخص شد تنها ۱۵ درصد برنامه اجرا شده است.
او درباره دیگر شاخص‌های برنامه شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: شاخص دیگری که در این زمینه مطرح شد این بود که ایران باید در زمینه‌های ارتباطی در منطقه دوم باشد. ما در این زمینه نیز بررسی کردیم و دیدیم که سرانه اینترنت ایران یک کیلوبیت بر هر ثانیه است. در حالی که در ترکیه که در همسایگی ماست این شاخص چیزی حدود ۵۰ کیلوبیت در ثانیه و در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس ۱۰۰کیلوبیت در ثانیه است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطر‌ نشان کرد: بنابراین لازم است برنامه‌ریزی کنیم تا آخر برنامه پنجم که دو سال و نیم برای دولت باقی‌مانده است، این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
وی درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته، گفت: در این زمینه بررسی کرده‌ایم که باید ظرفیت بین‌الملل ما در زمینه ارتباطات ۱۰۰ برابر شود تا به حال حاضر کشور‌های منطقه برسیم. اما تا دو سال آینده بقیه کشور‌های منطقه هم رشد می‌کنند و معلوم نیست تا آن زمان با این میزان پیشرفت نیز در رتبه پنجم و ششم قرار می‌گیریم یا نه.
جهانگرد همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه داخلی نیز در آینده باید ۴۰ برابر رشد کند، گفت: این برنامه‌ها وارد بررسی‌های فنی شده و به ضوابط و دستورات فنی تبدیل شده است، بعد از آن وارد شورای عالی فضای مجازی شد که در این شورا به عنوان عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد تصویب اعضای محترم قرار گرفت و تصویب شد که هفت مشخصه بر شبکه ملی اطلاعات مستولی باشد.
به گفته وی وزارت ارتباطات این هفت ویژگی را که شامل مستقل‌بودن، توانمند‌بودن، پرظرفیت بودن، حفظ مسائل امنیتی و فرهنگی می‌شود در پیاده‌سازی طرح شبکه ملی اطلاعات رعایت کرده‌است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما در این زمینه گزارش کتبی دادیم که طراحی‌مان به چه شکل است و به چه صورت عمل می‌کنیم و معمولا برای این کار نیز در این مرحله طراحی کلان داده می‌شود.
جهانگرد درباره کلی بودن طرح ارائه شده‌ عنوان کرد: طراحی جزیی زمان بر است و باید برویم ریز ‌طراحی هر منطقه و زیرساخت را برای آن در بیاوریم اما همزمان با این موضوع که مشاورین بین‌المللی و داخلی نیز برای آن گرفته‌ایم، لازم بود طرح را اجرا هم کنیم.
او افزود: بنابراین وزارتخانه در بخش زیرساخت که حوزه آن به حساب می‌آید کار را شروع کرده و پروژه امید و تدبیر که افزایش ظرفیت فیبر و انتقال کشور است را اجرا می‌کند و در این زمینه نسل سه موبایل را نیز اعلام کرد تا اپراتورها به آن منتقل شوند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول