۲۳ماه زندان به خاطر «لایک کردن» مطلبی در ترکیه

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، دادگاهی در غازی‌آنتپ در دومین جلسه دادگاهی با حضور وکیل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، یاشار الما، خبرنگار را به اتهام توهین به یک مقام دولتی محکوم کرد.

این دادگاه در ابتدا یاشار الما را به ۲۸ ماه حبس محکوم کرده بود اما پیش از به تعلیق درآمدن این حکم حبس آن را به مدت ۲۳ ماه کاهش داد.

یاشار الما در مصاحبه‌ای گفت: روزی که این مطلب را درباره آقای رئیس‌جمهور در فیس‌بوک دیدم تنها آن را «لایک» کردم. من بعد از نیم ساعت «لایک» خود را برداشتم اما پلیس در مقابلم ظاهر شده و دادگاه در دومین جلسه مرا محکوم کرد. نمی‌دانستم لایک کردن یک مطلب جرم محسوب می‌شود!

وکیل یاشار الما تاکید کرد: نسبت به این حکم درخواست استیناف می‌دهم و این حکم تنها به خاطر کلمه‌ای صادر شده که دادگاه آن را توهین تلقی می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم که این حکم خلاف قانون است چراکه احکام قبلی تاکید کرده‌اند که مقامات سیاسی باید قدرت تحمل انتقادهای تند را داشته باشند.

براساس قانون ترکیه معمولاً برای جرم «توهین» مجازاتی برابر با سه ماه حبس تعلق می‌گیرد. اما اگر شاکی یک مقام دولتی باشد، مدت حبس به یک سال افزایش می‌یابد. براساس قانون ترکیه اگر این «توهین» علنی شده و در رسانه‌های اجتماعی اشاعه یابد یک ششم مدت حبس به حکم اصلی اضافه می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول