«هش‌تگ» جنبشی مجازی از ایده تا واقعیت

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،هر هش‌تگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هش‌تگ استفاده می کند، جذب کند که در این بین  جنبش های اعتراضی و حمایتی در زمینه های سیاسی، مقابله با نژادپرستی، ضدیت با خشونت و جنگ از این دست هستند.
در این جنبش لینک های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی شود  و نیز نمی توان آنها را از استفاده عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک های مخلوط می توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده اند) به کار روند.
آنها همچنین هیچ کدام از تعاریف مجموعه ها را شامل نمی شوند، یعنی یک هش‌تگ می تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان که کسانی که از آنها استفاده می کنند، به آنها اعتقاد دارند.
به  بیانی دیگر می توان گفت هش‌تگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» یا «لیست کردن» دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می کند.
افراد و سازمان ها با استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی، تلاش می کنند به گسترش و آگاهی بخشی در خصوص ایده های خود پرداخته و پشتیبانی و حمایت مورد نیاز برای مقاصد خود را در سطحی بی سابقه بدست آورند.
اکنون سوال اینجاست که آیا اینگونه کنش های مجازی به واقع تاثیری در دنیای واقعی پیرامون ما دارند؟ یا تنها کارکرد نهایی آن ها، آسوده کردن وجدان کاربران شبکه های اجتماعی است؟
طی سال های گذشته سیستم ها و بستر کلی شبکه های اجتماعی آبستن جنبش ها و کنش های اجتماعی فراوانی بوده که در قالب هش‌تگ ها و جذب مخاطب از طریق لایک و هم رسانی نمود پیدا کرده اند.
جنبش هش‌تگ چه اهدافی را دنبال می کند؟
در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که معنا یافتن جنبش هایی اینچنین مستلزم انجام اقدامات عملی در دنیای واقعی است.افزایش و گسترش آگاهی در بسیاری از موارد، هدف ابتدایی جنبش هش‌تگ است.
این رویکرد،اقدامی است که سال هاست توسط نهادها به منظور اشتراک تعهد به آرمان  با تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اطمینان حاصل کردن از آگاه شدن نهادها و مسئولات دولتی و حکومتی از این آرمان و پایبندی نهاد به آن نیز از دیگر اهداف اصلی به کار گیری این شیوه است.
با توجه به اینکه پدیدهٔ هش‌تگ برای تبلیغات،ترویج و هماهنگی های احتمالی استفاده می شود. سازمان های بزرگتر تنها روی یک هش‌تگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز می کنند. با این حال، برخی افراد و سازمان ها تعداد زیادی از هش‌تگ ها را به کار می گیرند تا بر طیف گسترده ای از مفاهیم موردعلاقه شان تأکید کنند. تصمیم گیری در مورد اختصاصی کردن هش‌تگ ها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.
نظر منتقدین در باره این جنبش چیست؟
منتقدین از افزایش کارزارها در شبکه های اجتماعی و عدم حضور کاربران در خیابان ها به عنوان انقلاب توییتری یاد می کنند که یادآور واژه اسلاکتیویسم  و یا تنبل گرایی سال های دهه ۹۰ میلادی است.
از سال ۲۰۱۳ روند کارزارهای اینترنتی رو به افزایش گذاشته است.منتقدین از فعالین آنلاین به خاطر عدم حضور در “خیابان” انتقاد می کنند. تحقیقات نشان می دهد یک بازتوییت ساده از یک موضوع اعتراضی باعث رضایت خاطر کاربران می شود. به همین خاطر منتقدین به طعنه نام Fell Good Activism برفعالین آنلاین نهاده اند.
در مقابل فعالین آنلاین می گویند اگر حضور در خیابان به معنی اعتراض به نابسامانی ها است، فعالیت در شبکه های اجتماعی هم به معنی اطلاع رسانی است، و اطلاع رسانی از نابسامانی ها در شبکه های اجتماعی از قابلیت جهانی شدن برخوردار است.
کمپین های هش‌تگ تا چه میزان موفق بوده اند؟
پاسخ به این پرسش بسیار دشوار خواهد بود. نمونه هایی نظیر چالش سطل آب یخ بوده اند که با هش‌تگ icebucketchallenge# فعالیت کرده و به ده ها میلیون دلار کمک مالی برای تحقیق بر روی ALS منجر شده اند که به شکلی کاملا مشخص،یک موفقیت به حساب خواهد آمد. اما نمونه های بسیاری نیز وجود دارد که شرایط پیچیده تری داشته و اثرات آن ها را باید با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار داد.
در حالت کلی، زمانی که یک هش‌تگ روی بورس افتاده و مورد توجه قرار می گیرد،می توان به این معنا دست یافت که افراد بسیاری در حال گفتگو در خصوص مساله ی مورد نظر هستند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول