حضور زنان مجلس در دنیای مجازی چگونه است؟

یه گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرآنلاین تنها ۳تن از ۹ نماینده زن مجلس شورای اسلامی در دنیای مجازی فعال هستند و وبسایت دارند. همچنین براساس بررسی سایت «الکسا» از میان این ۳ نفر وب‌سایت «شهلا میرگلوبیات» تنوع خوبی دارد ولی وبسایت «مهناز بهمنی» در رنکینگ الکسا رتبه بهتری نسبت به دو وبسایت «لاله افتخاری» و «شهلا میرگلوبیات» دارد. همچنین هیچ‌یک از ۹ نماینده زن مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نظیر «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» فعالیت ندارند.

چندی قبل وقتی صفحه رسمی دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در شبکه اجتماعی اینستاگرام با آدرس ‪Instagram.com/larijani_ir ‬ راه اندازی شد خبرگزاری خانه ملت با تعدادی از نمایندگان مجلس درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظرخواهی کرد.

در میان این نمایندگان ۴ تن از زنان نماینده هم حضور داشتند؛ 
«فاطمه آلیا» ، «حلیمه عالی» و «مهناز بهمنی» در گزارش خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده‌اند که «فرصت فعالیت در فیس‌بوک را ندارم» و «نیره اخوان» هم گفته است «در فیسبوک عضو نمی‌شوم».

در گزارش این خبرگزاری همچنین از نمایندگان پرسیده شده است که نظرشان درباره چنین شبکه‌ها یا چنین فعالیت‌هایی چیست.
«فاطمه‌آلیا» پاسخ داده است :«این شبکه اجتماعی می تواند در انتقال پیام رهبری مؤثر باشد». 
«حلیمه عالی» پاسخی نداده است. «نیره اخوان بی‌طرف» گفته است :«ترجیح می دهم از وبگاه شخصی استفاده کنم» و «مهناز بهمنی» هم پاسخ داده است:«ترجیح می دهم از وبگاه شخصی استفاده کنم».

اما ۳ نماینده‌ای که از میان ۹ نماینده زن مجلس از فضای مجازی برای پیشبرد امور خود بهره می‌برند چه برنامه‌ای در این زمینه دارند؟ با مروری بر ۳ وبسایت فعال می‌بینیم که عمده فعالیت مجازی آن‌ها مستقیم نبوده یعنی خود اپراتور وبسایت نیستند و وب‌نویسی هم نمی‌کنند بلکه وبسایت آن‌ها جهت اطلاع‌رسانی و گزارش عمل‌کرد آن‌ها عمل می‌کند.

شهلا میرگلوبیات و یک وب‌سایت فعال

دکتر «شهلا میرگلوبیات» نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت هم هست نخستین نماینده از زنان نماینده بود که وبسایت رسمی خود را راه‌اندازی کرد تا از آن طریق به موکلان خود گزارش دهد. در مقایسه با دو وب‌سایت دیگر زنان نماینده وب‌سایت «شهلا میرگلوبیات» بخش‌های متعددی دارد. دو شهر حوزه انتخابیه او یعنی «ساوه» و «زرندیه» به طور خاص بخشی را به خود اختصاص داده‌اند.

بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی،استان در کنار دو بخش تخصصی «شهلا میرگلوبیات» یعنی «سلامت» و «بانوان» این وب‌سایت را از یک وبسایت صرف گزارش عمل‌کرد تمایز بخشیده است. آخرین مطلب وبسایت میرگلوبیات در بخش «بانوان» با تیتر «عدالت جنسیتی موضع ایران در اجلاس پکن +۲۰« به سفر این نماینده به اجلاس نیویورک در اسفندماه گذشته مربوط است. در بخش‌های دیگر این وب‌سایت مطالبی با تیترهای پیام تبریک میرگلوبیات،اقتدار و عظمت ایران مبنای مذاکرات هسته‌ای، اولین دستگاه ام.آر.آی ساوه نصب می‌شود و مسئولان عمل‌کرد یکساله خود را قضاوت کنند عناوین آخرین مطالب هستند.

سفر به ویتنام در وبسایت افتخاری

دیگر نماینده زن مجلس، دکتر «لاله افتخاری» نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر است که وبسایتی رسمی دارد. آخرین مطلب این وب‌سایت که با عکس هیئت ایرانی حاضر در اجلاس بین‌المجالس منتشر شده به حضور هیئت ایرانی و دیدارهای آن‌ها در این کشور پرداخته است. 
وب‌سایت «لاله افتخاری» بخش‌هایی شامل «درباره من»، «اخبار»، «آثار و تالیفات»، «گالری تصاویر»، «گالری رسانه» و «فرم همکاری» دارد. اما مشخص نیست که بخش «فرم همکاری» در وبسایت این نماینده چه عمل‌کردی دارد زیرا صرفاً اطلاعات اولیه نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، سابقه همکاری، ایمیل و تلفن همراه را از کاربر تقاضا کرده‌است.

توربین‌های بادی در صائین سراب

وب‌سایت رسمی «مهناز بهمنی» نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی نیز بیشتر حال و هوای حوزه انتخابیه او را دارد. در این وب‌سایت نیز مثل دو وبسایت دیگر خود نماینده اپراتور نیست و عمدتا فعالیت‌ها و عمل‌کرد «مهناز بهمنی» اطلاع‌رسانی شده است. «معرفی» شامل زندگی‌نامه و سوابق و مسئولیت‌های این نماینده، «اخبار»، «خانه ملت» که شامل نطق‌های میان‌دستور و فعالیت او در کمیسیون اقتصادی می‌شود، «حوزه انتخابیه» و «گالری» بخش‌های اصلی این وب‌سایت هستند.

«نصب نخستین توربین بادی در منطقه صائین سراب»، «پیام نماینده سراب به مناسبت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای» از آخرین مطالب این وب‌سایت است و در بخش دیدارهای بهمنی با وزرا «دیدار بهمنی با وزیرکشور جهت رفع مشکل شهرداری‌ها» و «دیدار با وزیربهداشت» نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول