ارتباطات در فضای مجازی؛ برخورد سلبی، مدیریت یا محدودیت

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از  تسنیم، اکبر نصراللهی استاد ارتباطات و محمد صادق کوشکی محقق و پژوهشگر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه ۵ اردیبهشت ماه به بررسی ارتباطات در فضای مجازی، چرایی و چگونگی ارتباطات در این فضا از جمله ماجرای تصادف سرنشینان پورشه زرد پرداختند.

در ابتدای برنامه نصراللهی در پاسخ به این سؤال که آیا ماجرای تصادف سرنشینان پورشه زرد را شنیده است یا خیر گفت: بنده هم مانند بقیه افرادی که در فضای مجازی هستند این خبر را دیده‌ام و متعجب شدم چون برخی از خبرهایی که ما در فضای مجازی می‌خوانیم در نگاه اول تعجب ما را بر می‌انگیزد چون با واقعیت‌ها و عقل و منطق ما سازگار نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که نظرات نسبت به این نوع حجم و نوع پرداخت به این حادثه در فضای مجازی چیست گفت: فضای مجازی یک سری ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود این طور خبرها که اغلب شایعات هستند به سرعت گسترش پیدا کنند و کاربرانی که این اخبار را دریافت می‌کنند بدون بررسی اخبار آن‌ها را برای دیگران به اشتراک می‌گذارند.
نصراللهی تصریح کرد: زمانی که ما در معرض این اخبار قرار می‌گیریم بدون این که خودمان بخواهیم در موقعیت و فضایی قرار می‌گیریم که خودمان تبدیل به کسانی می‌شویم که این شایعات را به اشتراک می‌گذارد بدون این که درباره اصالت، ریشه و خواستگاه این اخبار تحقیق کنیم.
مسئولیت گریزی یکی از ویژگی‌های فضای مجازی است
وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌هایی که فضای مجازی دارد این است که زمانی که افراد پست‌ها و مطالبی را به اشتراک می‌گذارند بدون این است که در مورد صحت و سقم آن اخبار اطلاع درستی ندارد لذا می‌توان گفت که مسئولیت گریزی یکی از ویژگی‌هایی است که در فضای مجازی وجود دارد.
استاد ارتباطات در ادامه با بیان این که ما از این دست شایعات در فضای مجازی زیاد داریم گفت: در ماجرای اسید پاشی برخی اخبار تولید و به اشتراک گذاشته می‌شد بدون این که افراد از صحت و سقم آن اطلاعی داشته باشند.
وی ادامه داد: به طور مثال اسید پاشی که در چند سال قبل اتفاق افتاده بود را به عنوان جدیدترین مورد اسیدپاشی در تهران و اصفهان یاد می‌کردند.
نصراللهی با بیان این که فضای مجازی دارای یک سری تهدیدها و یک سری فرصت‌ها است گفت: یکی از تهدیدهای فضای مجازی همان مسئولیت گریزی افرادی است که یک خبر را به اشتراک می‌گذارند و همچنین مسئولیت ناپذیری و قابل شناسایی نبودن افرادی است که خبر را تولید می‌کنند چرا که این افراد به راحتی قابل شناسایی نیستند و اگر رسانه‌ها در مورد این اخبار سریع اطلاع رسانی نکنند و سواد رسانه ای مردم پایین باشد و برخورد فعالی با این اخبار به وجود نیاید ضررهای جبران ناپذیری بر خانواده‌ها خواهد گذاشت.
در بخش دیگری از این برنامه کوشکی نیز در ارزیابی خود از فضای مجازی اظهار داشت:  در کشور ما فضای مجازی از زمانی که در قالب سنتی وبلاگ، ایمیل و سایت‌ها بود و تا الا که به دست افزارهای رایانه ای جدید تبدیل شده این فضا عموماً توسط غیر متخصصین به کار گرفته می‌شود .
وی ادامه داد: به این معنی که اخباری که الان  در فضای مجازی وجود دارد عموماً کسانی که تخصص در حوزه سیاست دارد اخبار خود را از این حوزه دریافت نمی‌کنند و عموماً کسانی در این فضا درگیر می‌شوند که نسبت به آن موضوع خاص عوام هستند.
این محقق و پژوهشگر با طرح این سؤال که کسانی که اهل تحقیق باشند در فضای مجازی چه کار می‌کنند گفت: ممکن است یک جامعه شناس و مردم شناس برای شناخت واکنش‌های مردم فضای مجازی را به عنوان موضوع تحقیق خود انتخاب کند اما کسی که اخبار خود را از فضای مجازی دریافت می‌کند اهل تحقیق نیست.
فضای مجازی امکان تحقیق را سلب می‌کند
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که خصوصیت فضای مجازی امکان تحقیق را از افراد سلب می‌کند به این معنی که زمانی که روزی ۵۰۰ خبر مختلف به دست افراد می‌رسد امکان تحقیق روی اخبار وجود ندارد.
نصراللهی در ادامه برنامه با اشاره به این که ذات فضای مجازی در این است که افراد یکدیگر را نمی شناسند گفت: در برخی موارد حتی هویت افراد نشناخته شده است.
مصرف رسانه ای مخاطبان به فضای مجازی تغییر یافته است
وی با اشاره به این که نباید سیاه و سفید و صفر و یک ببینیم ادامه داد: مخاطبان مصرف رسانه ای را تغییر داده اند به طوری که مصرف رسانه ای به فضای رسانه ای و موبایل تغییر یافته است.
 استاد دانشگاه افزود: طی گزارش جهانی منتشر شده مردم ۸ ساعت در روز مصرف کننده رسانه هستند به طوری که از این ۸ ساعت ۱٫۸ مربوط به اپلیکشن موبایل ۱٫۶ مربوط به تلویزیون و ۲٫۱ مربوط به سایر موارد و هم چنین ۷ و ۸ مربوط به پی وی است.
نصراللهی با اشاره به این که اپلیکیشن های موبایل مصرف رسانه ای مخاطب را تغییر داده است اظهار داشت: اثرگذاری مخاطبان در این شرایط تغییر یافته است.
افزایش سواد رسانه ای یکی از راه های ارتقای آگاهی مردم است 
وی با اشاره به این که آرایش جدید رسانه ای تعامل افراد را با جامعه و خانواده تغییر داده است عنوان کرد: یکی از راه های بالا بردن آگاهی مردم افزایش سواد رسانه ای است.
 استاد دانشگاه با اشاره به این ابزارها بر ما تحمیل شده است خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم جلوی رشد و پیشرفت تکنولوژی ارتباطی را بگیریم.
 نصراللهی با اشاره به این که ما باید کار خودمان را انجام دهیم ادامه داد: همه کارها سلبی نیست بنابراین ما می توانیم برای آرمان ها و صدور انقلاب و یا پیوند ایرانیان در سراسر جهان از این ابزارها استفاده کنیم.
ضرورت نگاه واقع بینانه در استفاده از ابزارهای ارتباطی 
وی با تاکید بر ضرورت نگاه واقع بینانه برای استفاده از ابزارهای ارتباطی افزود: باید از این ابزارها برای ترویج علم استفاده کنیم.
 استاد دانشگاه با تاکید براینکه باید بداخلاقی ها را کمتر کرد گفت: ما باید مردم را آگاه کنیم و جلوی مضرات این ابزارها را بگیریم پس باید از آن ها به خوبی استفاده کنیم.
 نصراللهی با اشاره به این که نباید این عرصه را واگذار کنیم گفت: فضای مجازی امری مهم است که باید در استفاده از آن بهینه عمل کنیم.
 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا برخی کامنت ها منفی هستند گفت: هر ابزاری برای خود خوبی و بدی دارد پس باید بدانیم چگونه از این ابزارها استفاده کنیم.
 نصراللهی با اشاره به این که بداخلاقی ها مرسوم شده است گفت: شاید یکی از علل این زنگ خطر این باشد که واقعیت فضای مجازی را متوجه نشده ایم پس باید نخبگان و مسئولین این ابزارها را بشناسند تا سواد رسانه مردم ارتقا یابد.
 ضرورت ارتقای سواد رسانه ای مردم
 استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت بالا بردن سواد رسانه ای مردم اظهار داشت: باید برخورد فعالی با این ابزار شود.
 کوشکی در ادامه برنامه اگر بنا به دلایلی یک هفته فضای مجازی تعطیل شود دپرس می شویم زیرا ما به این ابزارها معتاد شده ایم.
 وی با اشاره به این که در جامعه ای که عقلانیت وجود دارد این ابزارها باید جا بیفتد گفت: متاسفانه از جامعه فاصله گرفته ایم و فردیتمان تقویت یافته است و این فردیت در فضای مجازی در کنار فردیت های دیگر قرار می گیرد.
 باید از ابزارها به صورت محدود استفاده کرد
 پژوهشگر محقق با اشاره به این که باید از این ابزارها به صورت محدود استفاده کنیم خاطر نشان کرد: پیامدهای منفی این ابزارها زیاد است پس مدیریت کردن به معنای محدودیت کردن است.
 کوشکی با اشاره به این که سرعت ابزارها به گونه ای سریع است که نمی توانیم به آن برسیم ادامه داد: چه ضرورتی بر اضافه شدن این ابزارها وجود دارد؟
 وی با اشاره به این که رسانه با مثقال چاقو فرق می کند گفت: برخی رسانه ها فقط برای یک استفاده در نظر گرفته می شوند.
 پژوهشگر محقق با اشاره به این که آیا رسانه های مجازی را فقط برای ترویج علم ساخته اند خاطر نشان کرد: در برخی از ایالت های آمریکا و کانادا استفاده از دیش ماهواره ممنوع است.
 صاحبان رسانه ابزارهای مجازی را برای استفاده خود ساخته اند
کوشکی با بیان این که این ابزارها برای تولید و ترویج علم ساخته نشده اند گفت: صاحبان رسانه این ابزارها را برای استفاده خود ساخته اند و این پدیده ها باید در ایران مدیریت شود.
 وی با اشاره به این که باید فضای اینترنت داخلی داشته باشیم گفت: در این صورت می توانیم از این ابزار به صورت مدیریت شده استفاده کنیم.
 پژوهشگر محقق با تاکید براینکه تا زمانی که فضای مجازی وجود دارد این سونامی ها اجتناب ناپذیر است گفت: برخی به دلیل برخی از منافع با صورت بندی ابزارها مخالفند.
 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول