۱۱ اردیبهشت، مرحله نهایی مسابقه برنامه نویسی بیان

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» دومین نشست خبری سومین دوره مسابقات بین المللی بیان با هدف ارائه آمار و گزارش مسابقات برنامه نویسی بیان، روز گذشته برگزار شد. در این نشست خبری سینا معصومی به عنوان مدیر اجرایی این مسابقات در ابتدا آماری از مسابقات بیان کرد.

به گفته مدیر اجرایی این دوره از مسابقات شرکت بیان، استقبال از مسابقات هر دوره بیش از حد انتظار و روند صعودی‌ای را نشان می‌دهد، چنانکه در دوره اول مسابقات که در سال ۹۰به صورت کشوری برگزار شد، ۲۱۰۰ برنامه نویس شرکت کردند و در سال ۹۲، ۴۹۱۰ شرکت کننده که در بین آنان ۳۱۸۲ شرکت کننده خارجی از ۵۲ کشور شرکت کرده بودند که این خود اعترافی به سطح علمی مسابقات ایران در بین کشورهای خارجی دارد.

معصومی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات نیز گفت: ۱۲۶۶ برنامه نویس از ۱۰۳ کشور جهان برای شرکت در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان ثبت نام کرده اند . برنامه نویسانی از ۳۹ کشور اروپایی، ۳۴ کشور آسیایی، ۱۵ کشور از قاره آمریکا، ۱۴ کشور آفریقایی و ۲ کشور از اقیانوسیه، در رقابت های مقدماتی این دوره از مسابقات شرکت داشتند.

ساخت کلیپ معرفی ایران
مدیر اجرایی این مسابقات در مورد اثرگذاری مسابقات گفت: یکی از فعالیتهای جانبی این شرکت، معرفی ایران به کشورهای خارجی بود، زیرا برخی از برگزیدگان مرحله مقدماتی از کشورهای خارجی بودند و جو ایران هراسی باعث شده بود که از شرکت در مرحله فینال انصراف بدهند، و ما با تولید کیپی کوتاه اما اثرگذار توانستیم این جو را تا حد زیادی از بین ببریم و به معرفی کشورمان بپردازیم.

معصومی در خصوص نفرات برتر مسابقه نیز گفت: به ۳ برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد و در کنار آن برای تقویت روحیه و تشویق شرکت کنندگان داخلی، از ۳ نفر برتر از هر استان تقدیر خواهد شد، همچنین به ۲۵ دانش آموز دختر و ۲۵ دانش آموز پسر نیز جوایزی اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه افتخار شرکت بیان و نیز ایران در این است که شرکت کنندگان به خاطر گرفتن جایزه در این مسابقات شرکت نمی کنند، گفت: در مقایسه با مسابقات دیگری که در سطح جهان برگزار می‌شود، شرکت بیان، جوایز گرانبهایی را در نظر نگرفته است ولی استقبال هر دوره بیش از حد انتظار و نسبت به دوره قبل بسیار بیشتر است و این خود نشان می‌دهد که شرکت کنندگان بیشتر علاقمند به حضور در فضایی حرفه ای و به فکر رقابت علمی با بهترین‌ها هستند و همین برای ما مهم است و سعی می‌کنیم این سطح علمی از مسابقات را حفظ کنیم.

ایران ششمین کشوربرگزیده مرحله مقدماتی مسابقه بیان
مهران خلدی، مدیر فنی مسابقات ۱۰ کشور برتر مرحله مقدماتی را به ترتیب، ژاپن، روسیه، چین، اکراین، لهستان، ایران، بلاروس، کانادا، قزاقستان و برزیل اعلام کرده و گفت: در داخل کشور آمار بر اساس مدرک تحصیلی بدین صورت بود که ۴۳ درصد دانش آموزان دبیرستان، ۳۰ درصد دارای مدرک کارشناسی، ۲۰ درصد کارشناسی ارشد و ۷ درصد هم سایر مدارک را داشتند.

وی با بیان اینکه در توزیع آماری دانشگاه های تحصیلی شرکت کنندگان در این مسابقه همانند دوره قبل بود گفت: ۲۳ درصد دانشگاه شریف، ۱۳ درصد دانشگاه امیرکبیر، ۱۰ درصد دانشگاه تهران، ۸ درصد دانشگاه شهید بهشتی و ۷ درصد نیز از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در این مسابقات شرکت کنند.

داوری مسابقات بر عهده رایانه است
دبیر اجرایی سومین مسابقات برنامه نویسی بیان، در خصوص سوالات نیز گفت: این سوالات به صورت الگوریتمی طراحی شده است، بدین ترتیب که شرکت کننده باید سوال را درک کند و از آن مدل ریاضی استخراج کرده و برای آن بتواند برنامه ای بنویسد که خروجی مناسبت بدست بیاورد.
دقت، خلاقیت و سرعت عمل ویژگی لازم شرکت کنندگان است و داوری نیز به صورت اتوماتیک و توسط رایانه انجام می گیرد که از این نظر رعایت عدالت صورت صورت خواهد گرفت.

میان مسابقات کاربردی و علمی تفاوت زیاد است
تقوی مسئول رسانه ای این دوره از مسابقات برنامه نویسی بیان در ابتدای سخنان خود در خصوص تفاوت مسابقات کاربردی و علمی گفت: مسابقات کاربردی به طور معمول زیاد برگزار می‌شوند اما ارزش علمی خاصی ندارند، در صورتی که مسابقات علمی تنها در کشورهای محدودی همانند آمریکا، روسیه، هند و چین برگزار می‌شوند. برنامه نویسان انگشت شماری از ایران می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند و یکی از اهداف اصلی ما این بود که برنامه نویسان بیشتری از ایران را با برنامه نویسان خارجی در بالاترین سطح علمی رقابت دهیم.

مسئول رسانه‌ای این دوره از مسابقات بیان در خصوص سطح بالای مسابقات بیان گفت: مسابقات فیس بوک ۹۵۷۰ نفر به طور میانگین در ۴ دوره شرکت داشتند که حتی تعداد شرکت کننده ما در این دوره آخر بیشتر است، با آنکه فیس بوک جوایز چند ده هزار دلاری هم می‌دهد.

عدم محدودیت سنی، جنسی، قومی در مسابقات از دیگر ویژگی‌های این مسابقه است که تقوی به آن اشاره کرد و افزود: تنها محدودیت این مسابقه، ممنوعیت شرکت کنندگان از اسراییل بود.

هیچ اسپانسری نداریم

در انتهای سمینار، مدیر اجرایی مسابقات با بیان اینکه ۲۰ شرکت کننده برتر خارجی روز ۴شنبه وارد ایران شده و تا روز یکشنبه در کشورمان حضور خواهند داشت، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حمایت‌های انجام شده از سوی نهادهای مختلف گفت: این مسابقات کاملا به صورت مستقل توسط شرکت خصوصی بیان برگزار می‌شود و هیچ اسپانسری تا الان با ما همکاری نکرده و ما هم علاقه‌مند بودیم تا مسابقات را تا زمانی که اسپانسر جدی وجود نداشته باشد، برای بیان حفظ کنیم.

گفتنی است مرحله فینال مسابقات برنامه نویسی بیان به صورت حضوری و روز یازده اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و روز دوازدهم اردیبهشت ماه، جشن اختتامیه مسابقات با برنامه های متنوعی در برج میلاد برگزار می‌گردد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول