بورس وایبری، بورس تلگرامی

به گزارش«وبلاگ نیوز» علی‌رضا باغانی در عصرایران، نوشت: بازار سهام در شرایطی به استقبال تعطیلات سه روزه رفت که عرضه اولیه پتروشیمی مبین تنها رخداد مهم آن بود و همچنان معاملات بازار سهام اسیر سفته بازانی است که براحتی در شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام جولان می دهند و سهم های بی بنیاد و کوچک را تبلیغ می کنند.
معاملات اصطلاحا وایبری یا تلگرامی به نفوذ این اپلیکیشن ها در ایران طی دو سال گذشته بر می گردد، شبکه هایی که حتی سال گذشته تا مرز فیلتر هم پیش رفتند اما اصل درست دسترسی آزاد به اطلاعات در کنار سایر ملاحظات دیگر سبب شد تا این شبکه ها در ایران همچنان ادامه فعالیت دهند.
اما این اپلیکیشن ها مدتی است که به آفت بزرگی برای بازار سهام تبدیل شده اند، برخی افراد همیشه از تکنولوژی های نوین به جای استفاده، سوءاستفاده می کنند در تلگرام گروهی ۲۰۰ نفره تشکیل می دهند و هر چه دلشان خواست در آن می نویسند بدون این که نهادی یا کسی از آن ها توضیحی بخواهد.
از توهین و هتاکی به متولیان بازار سهام به ویژه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته تا ده ها تحلیل و خبر بی محتوا و جهت دار در این شبکه ها روزانه منتشر می شود،برخی سفته بازان با هم جمع می شوند و هر یک گروه ۲۰۰ نفره ای را اداره می کنند و حداقل ۲۰۰۰ مخاطب را به خود جذب می کنند.
به تعبیری واضح تر این عده از سوداگران ، سلامت بازار سرمایه را هدف قرار داده و براحتی در بورس بدون این که مجوزی از وزارت ارشاد یا سازمان بورس و اوراق بهادار داشته باشند،کار رسانه ای می کنند و عملا رسانه هایی تاثیر گذار دارند و این زنگ خطری است برای بازاری که برچسب شفافیت را یدک می کشد.
غیرحرفه ای ها به کجا مراجعه کنند؟
هدف از بیان این واقعیت ها این بود که اولا غیر حرفه ای ها که سودای کسب سود در بورس را در سر می پرورانند مراقب اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود باشند و اساسا به اطلاعاتی که در این شبکه ها منتشر می شود،اعتماد نکنند چون در بورس قطعا کسی بدون چشمداشت اطلاعات خود که ارزشمندترین دارایی است را در اختیار شما به رایگان قرار نمی دهد.
چه دلیلی دارد کسی که اطلاعات نهانی از سهمی دارد و در واقع از رشد یک سهم خبر دارد، آن را به جای این که خودش استفاده کند سخاوتمندانه در اختیار شما قرار دهد؟!
بنابراین راه رسیدن به سود عضویت در گروه های بی محتوای تلگرام و وایبر نیست، مگر این که گروه هایی را پیدا کنید که چهره های شناخته شده، تحلیل گران خبره یا افراد مورد وثوق بازار سهام در آن عضویت داشته باشند. نکته دیگری که لازم است غیر حرفه ای ها بدانند این است که برای دریافت مشاوره در بورس شرکت های مشاور سرمایه گذاری پیش بینی شده اند.
بورس وایبری؛ بورس تلگرامی!
طبق اعلام سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر ۱۰ شرکت مشاور سرمایه گذاری دارای مجوز فعالیت در بازار سهام هستند و غیر حرفه ای ها و نیمه حرفه ای و حتی حرفه ای های نیازمند تحلیل و اطلاعات می توانند از خدمات این شرکت های دارای مجوز استفاده کنند. فرق مشاوران دارای مجوز با مشاوران بدون مجوز تلگرامی و وایبری این است که بر فعالیت آن ها نظارت می شود و آن ها براحتی هر اطلاعات خلاف واقع یا تحلیل جهت داری را نمی توانند به خورد مخاطبان خود دهند و دراین صورت می توان آن ها را تحت پیگرد قانونی قرار داد. حتی این شرکت های مشاوره سایت های اطلاع رسانی و تالارهای گفت و گوی بورسی را اداره می کنند که در این تالارها که با نظارت بورس فعالیت می کنند اطلاعات داغ و تحلیل های بروز سهامداران حرفه ای و نیمه حرفه ای قابل مشاهده است.
در این میان البته رسانه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هستند که اطلاعاتی را درباره بازار سهام و بعضا سهم ها منتشر می کنند که قابل اعتماد هستند.
شبکه های اجتماعی برای بورس خطرناک است
اما سخن ما با مسئولان این است که حتما باید چاره ای اساسی برای این شبکه های اجتماعی بیندیشند. شاید در برخی حوزه ها وجود این شبکه ها آنقدر آسیب زننده نباشد که در بورس هست.در بازار سهام نباید براحتی اجازه داد که با استفاده از این رسانه های خود ساخته براحتی تاثیر گذار بود و بدون آن که بازخواستی وجود داشته باشد با سرمایه مردم بازی کرد و ثروتمند شد.
یادمان نرود که همین سال گذشته بود که انتشار شایعه دروغین فرار مدیران یکی از بانک های خصوصی چه تبعات ناخوشایندی داشت و ضمن هدف قرار دادن آبروی افراد شناخته شده و دارای اعتبار، سهامداران این بانک و حتی سپرده گذارانش را نگران کرده بود. بنابراین از همین لحظه هم اگر برای مقابله با خطرات این شبکه ها اقدام کنید دیر است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول