هفته‌غم‌انگیز مجازی برای پورشه سواران

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» ضمیمه آخر هفته روزنامه جام‌جم نوشت: هفته گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هفته شادی نبود، در حالی که ماجرای سگ‌کشی همچنان ادامه پیدا کرد، تصادف مرگبار دو خودرو هم فضای مجازی را فضایی غم‌انگیز کرد !

وقتی فقط برای پورشه سواران گریه می کنیم !

روزی نیست که در گوشه ای از کشورمان تصادف رانندگی مرگبار نداشته باشیم، چند وقت پیش یکی از مسئولان اعلام کرد که برخلاف کاهش آمار فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی طی ده سال اخیر، هنوز این آمار در کشور بالاست؛ به طوری که روزانه ۵۰ نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت می کنند. اما از این میان دو تصادف مرگبار هفته پیش در تهران که هر دو با ماشین های مدل بالا ـ پورشه و بی ام و ـ بود کلی سر و صدا به پا کرد و موجی از حرف و حدیث های کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت.

موضوعات مختلفی درباره این حوادث مطرح شد. اولین ماجرا شایعه فوت یکی از مجریان معروف تلویزیون بود که گفته شد در این تصادف کشته شده است. این شایعه آن قدر سریع و گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر که حتی تلویزیون در بخش اخبار آن را مطرح و تکذیب کرد.

از میان دو حادثه، حواشی سرنشینان پورشه از بی ام و بیشتر بود. این که مثلا این ماشین ابتدا برای هوتن پسر امیر قلعه نویی (سرمربی تیم استقلال) بوده، اما بتازگی به دوستش که راننده شب حادثه بوده فروخته است هم باعث شد، خیلی ها ابتدا تصور کنند راننده هم هوتن قلعه نویی بوده است.همزمان با انتشار شایعات در شبکه های اجتماعی، واکنش های دیگری هم شکل گرفت، عده ای به خودروهای مدل بالای این جوانان توجه و موضوعات فقیر و غنی و طبقاتی را زنده کردند و گروهی دیگر به رانندگی غیراصولی این جوانان انتقاد داشتند. در همین حال، صفحه های شخصی دختر جوانی که در پورشه جان خود را از دست داده بود بسرعت به صفحه های پرمخاطب یکی دو شبکه اجتماعی تبدیل شد که انواع و اقسام صحبت ها درباره حادثه آنجا بین کاربران رد و بدل شد و هزاران نفر را مشغول خود کرد.

 من همان سگ هستم !

هفته گذشته در همین ستون ماجرای سگ کشی اسیدی در شیراز و واکنش های هنرمندان را گفتیم. اما داستان تمام نشد و این هفته باز هم کاربران فضای مجازی نسبت به آن حادثه واکنش نشان دادند. ماجرای این هفته به اعتراض های مدنی در شهرهای مختلف مربوط می شود. گروهی از مردم که به سگ کشی اعتراض داشتند در شیراز و تهران تجمع کردند و تصاویری هم از این اعتراضات در فضای مجازی منتشر شد. مثلا تصویری از پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «من همان سگ هستم». این اقدامات دوباره موجی از اظهارنظرهای مختلف را به دنبال داشت که من اسمش را می گذارم «موج دوم»، موج دوم در حادثه تصادف پورشه هم دقیقا تکرار شد. این طور که ابتدا حادثه ای اتفاق می افتد، بعد از آن به سرعت در موج اول، واکنش های احساسی صورت می گیرد و در موج دوم، موج اول خود به یک سوژه جدید تبدیل می شود.

به عنوان مثال بخشی از یادداشت یک روزنامه نگار قدیمی که موج دومی است درباره سگ کشی شیراز و تصادف پورشه این طور بود: «حتما واکنش به خبر سگ کشی در شیراز لازم بود. حتما واکنش به قضیه فرودگاه جده لازم بود. ولی چرا برای وقایع بدتر از آن واکنش نشان داده نمی شود؟ دلیل کاملا روشن است. حمایت از محیط زیست و تلاش برای نجات فلات ایران از نابودی، زحمت و تلاش طاقت فرسا می خواهد. ولی کمپین اعتراض به سگ کشی، ابدا هزینه ای ندارد! حمایت از زنان بی سرپرست و دختران آسیب پذیر، برنامه و پژوهش و پول خرج کردن و مناعت طبع و پاکی نیت را می طلبد. ولی فحاشی به عرب ها، هزینه و زحمتی ندارد! بهتر شدن وضع معیشت و از بین بردن اقتصاد رانتی و مبارزه با نوکیسه ها، نیاز به هزینه و زحمت و مطالعه دارد. ولی فحاشی به یک دختر پولدار پورشه سوار که مرده است و شاید فرزند یک پولدار نوکیسه باشد، هزینه و زحمتی ندارد.»

 تصویری جدید از فرمانده نظامی ایرانی در عراق

پس از این که حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به طور رسمی اعلام کرد که از بسیاری از اخبار و تصاویری که از او در فضای مجازی منتشر می شود، راضی نیست، هفته گذشته تصویری از جنازه عزت ابراهیم الدوری، نفر دوم حکومت صدام و رئیس حزب بعث پس از سقوط صدام در فضای مجازی به شکل گسترده ای منتشر شد که در آن سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح بالای سر جنازه مشاهده می شود.

استاتوس های انتخابی هفته:

مساله هسته ای داره فرهنگ مردم رو هم عوض می کنه!

به دوستم میگم خواستگاری ات چطور پیش رفت؟

می گه: پیشرفت های مهمی حاصل شده ولی هنوز ابهامات زیادی باقی مانده!

**

خب به سلامتی توافق هم صورت گرفت و کم کم تحریم ها لغو میشه…!!!

از فردا توی تمام فیلم های هالیوود منتظر دیدن مهران رجبی باشید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول