ظرفیت بزرگ فرهنگ سازی در شبکه های اجتماعی

به گزارش‌ «وبلاگ‌نیوز» فاطمه راکعی نسخه سیزدهم اردیبهشت روزنامه اعتماد نوشت: در این سال ها تحولات بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال رخ دادن است که می توان آن را معجزه قرن نامید. بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و جامعه شناسان از تبعات منفی گسترش این شبکه های ارتباطی در کشور سخن گفته اند، اما نادیده گرفتن اثرات مثبت این پدیده در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم هم ساده انگارانه است و نمی توان به سادگی از کنار چنین ظرفیت بزرگ و مهمی برای فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف فرهنگی گذشت.

به بیان دیگر با توجه به اقبال مردم نسبت به شبکه های اجتماعی، با برنامه ریزی درست و نگاه واقع بینانه به این پدیده می توان از کمک آن برای احقاق اهداف فرهنگی و فرهنگ سازی استفاده کرد. در این مسیر خود مردم و استفاده کنندگان از شبکه اجتماعی هم قدم در مسیر فرهنگ سازی می گذارند.

ما شاهد هستیم که برخی انجمن های علمی و فرهنگی یا نهادهای غیردولتی با زمینه های فکری و فرهنگی متفاوت، بسیاری از فعالیت های رسانه ای خود را به این شبکه ها منتقل کرده اند و از طریق آنها تلاش می کنند از یک سو درمورد برنامه های شان اطلاع رسانی کنند و از سوی دیگر توجه مردم را برای شرکت در چنین برنامه هایی جلب کنند. این شرایط در واقع فرصتی برای فرهنگ سازی شمرده می شود که نباید آن را نادیده گرفت. اقبال گسترده مردم برای حضور در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا نهادها و انجمن های مختلف هم برای ارتباط گیری با مخاطب شان به این شبکه ها بپیوندند و در همین مسیر یکدیگر را پیدا کنند. این عامل می تواند به انسجام نهادهای مدنی کمک کند.

افراد و گروه هایی که وارد دنیای مجازی می شوند بسته به علایق و حوزه فعالیت شان، راه های گوناگونی را انتخاب می کنند که به شکوفایی فرهنگ مشترک ایرانی در دنیا کمک می کند. اما نقش دوم متعلق به مسوولان و سیاست گذاران عرصه فرهنگ است.

در هر صورت در چنین فضاهایی رخداد برخی اتفاقات و پدیده های نامطلوب اجتناب ناپذیر است و نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت و حضور جدی مسوولان را می طلبد. باید کمیته های تخصصی و کمیسیون های فرهنگی در سطح ملی تشکیل شود تا بررسی کنند که چگونه از این فرصت خوب برای رشد و تعالی فرهنگی مردم استفاده شود و در عین حال مانع نفوذ برخی ناهنجاری ها در رفتارهای فرهنگی مردم شد.

می توان این شبکه های اجتماعی را مرجعی برای تقویت اشتراکات فرهنگی ایرانیان که از دیرباز ریشه در جامعه داشته، دانست. موضوعاتی همچون معنویت و توحید که ریشه اش به سالیان قبل از اسلام بازمی گردد. می توان با استفاده از ابزارهای جدید و با زبانی جدید فرهنگ جامعه را در مسیر درست خود قرار داد. فراموش نکنیم بیشترین مخاطبان شبکه های اجتماعی نسل جوان هستند و به نوعی دنیای مجازی دنیای آنهاست، از طریق همین ابزارهای نوین می توان وارد دنیای جوانان شد و با آنها ارتباط برقرار کرد و فرهنگی مبتنی بر ریشه های اعتقادی را به جوانان منتقل و تقویت کرد.

بهتر است به شبکه های اجتماعی به دیده یک فرصت برای فرهنگ سازی و تقویت بنیان های فرهنگی نگریست و چنین فرصتی را برای برقراری ارتباط گسترده با جوانان از دست نداد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول