وایبر در موزه متروی تهران

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» مجید هدایتی نسب در تسنیم نوشت: دقیقا زمانیکه برخلاف تصورات همیشگی صبح زود با ایمان و توکل به خدا از منزل روانه کار می شوید و انتظار چرت زدنی کوتاه و دلچسب بر روی صندلی های خشک مترو را می کشید، غر و لند سرنشین کناری منزجرتان می کند.

اما زمانیکه کمی گوشتان را تیز و البته سوی نگاه تان را به سمت گوشی در دستش کج می کنید، راغب تر می شوید کمی راست تر نشسته تا شاید از منشأ این غر زدن ها سر درآورید.

بله درست است، «وایبر رو موزه ای کردن»…

این جمله کافی است تا گردن ناخودآگاه ۴۵ درجه به سمت همسایه تنه به تنه سمت راست تان متمایل شود تا شاید از این طریق تمایل خود را برای صحبتی پیرامون موزه و وایبر ابراز کنید.

زمانیکه هم قطارتان از منظر ظاهری فردی جنتلمن و متشخص باشد، رفته رفته بعد از دو دقیقه صحبت متوجه می شوید که هر دو طوری نشسته اید که روبروی هم هستید و خودمانی تر به نظر می رسید…

«یک ماهه وایبر روی اعصابم ویراژ می دهد اما بنا را گذاشتم روی اختلالات اینترنت ایران که ظاهرا تمامی ندارد… آن از اینترنت خانه که ماهی ۴۰ هزار تومان بابت قطع نشدنش مجبوریم به اکانت شرکت اینترنتی بریزیم و این هم وضع اینترنت موبایل!»

«همه چیزمان پای هم می آید»

طرف که دل پُری دارد و قطعا دلیل شوق مسافر کنار دستی اش برای هم صحبتی را نمی داند، در بهترین حالت پیش خودش می گوید که جوانی کنجکاو و بذله گو است اما فارغ از اینکه همان صحبت ها سوژه این گزارش شد…

وی می گوید که دستور داده اند وایبر فیلتر شود اما برای اینکه این نرم افزار جذاب موجب رنجش ایرانی ها نشود، آن را مختل کرده اند تا خودمان از خیرش بگذریم.

مطمئن هستید که دستور فیلتر داده اند چون من چیزی در این باره نشنیده ام؟

«آره بابا، تا حالا دیده اید که دستور فیلترگشایی صادر شود یا از نرم افزاری حمایت کنند؟!»

با این حساب می شود گفت که اختلالات حال حاضر اینترنت برخی شرکت ها هم دلیل جذابیت اینترنت برای مردم است؟ به عبارتی وقتی دیدند که اینترنت برای مردم جذاب است، شیر فلکه را شل کرده اند؟

«شاید اینطوری نشود گفت اما اگر بخواهند می توانند اینترنت را هم ببندند.»

طبیعی است که رشته ارتباطات در دست مسئولان ارتباطاتی است اما منطقی به نظر نمی رسد که بخواهند جلوی اینترنت را بگیرند و کشور را متضرر کنند؛ تا حالا فکر کرده اید چند درصد از کسب وکارها به شکل مجازی انجام می شود و چه میزان از سامانه های کشوری به شکل آنلاین و مبتنی بر شبکه اینترنتی است؟!

«آره، اینترنت را شاید نشود قطع کرد اما مشکل ما الان وایبر است.»

خوب شما خودتان اطلاعات به نسبت خوبی دارید؛ قطعا می دانید که وایبر نرم افزاری خارجی است که سرورهای آن خارج ایران قرار دارد و هیچ اشرافی روی آن نیست.

از این بابت اگر سرورها با اختلال مواجه شود ممکن است دسترسی به این نرم افزار مختل شود. حتی ممکن است مسئولان وایبر از فردا ترجیح دهند سرورهای آن را خاموش کنند و دیگر سرویس ندهند، بنابراین باید این آمادگی را داشته باشید که اگر دسترسی کلا قطع شد، امری دور از ذهن نیست.

«بله در جریان هستم.»

اتفاقا من گزارشی در ارتباط با کندی وایبر و دلایل آن خواندم که به کل ایجاد هرگونه محدودیتی در داخل کشور برای این نرم افزار را رد کرده بود. وزیر ارتباطات در آن اظهار نظر کرده و گفته بود که هیچ برنامه ای برای محدودیت شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان نداریم.
البته وی این را هم گفته بود که حداقل تا زمانیکه نمونه داخلی قوی و قابل اطمینانی نداشته باشیم، این کار را انجام نمی دهیم.

«به نظر من که وایبر رو فرستادن موزه، چند وقت دیگه بلیت بازدیدش رو هم می فروشن!»

اتفاقا منم بدم نمیاد قامتش رو پشت ویترین ببینم…

چند ماهی است که اختلالات وایبر و شبکه اشتراک عکس و ویدئو (اینستاگرام) در کورس رقابت با یکدیگر قرار گرفته اند و هر کدام درصدد مختل جلوه دادن بیشتر خود هستند.

در حالیکه اختلالات وایبر هنوز مشخص نیست و مسئولان ایرانی توپ را به زمین خود وایبر پاس می دهند اما اینستاگرام دلایل ایرانی دارد.

اینستاگرام قرار است الگوی فیلترینگی کشور باشد و از این رو بالغ بر چهار ماه است زیر تیغ هوشمند پالایش محتوا رفته است؛ در حالیکه جراحان از این عمل ابراز موفقیت می کنند اما کلیه علائم حیات به روال قبل از فیلترینگ هوشمند باز نگشته و همچنان چشم های نگرانی پشت در اتاق عمل ایستاده است.

محمود واعظی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در قامت سرپرست تیم جراحی اینستاگرام برای بیرون کشیدن ضایعات اخلاقی این شبکه اجتماعی، در آخرین اظهار نظرات پیرامون این کار ابتکاری در ایران به تسنیـم گفته بود که «در چند روزی که از فیلتر این شبکه می گذرد هیچ عکس معمولی فیلتر نشده و اگر هم عده ای معتقدند که عکس های آنها علی رغم هرگونه محتوای مجرمانه فیلتر شده باید بگویم که ممکن است عکس از این شبکه و به دلیل نقص در اینستاگرام حذف شده باشد و ربطی به فیلترینگ ندارد.»

بنابراین تا این جای کار موفقیت آمیز بوده اما فیلترینگ هوشمند شبکه اجتماعی اینستاگرام طبق آنچه که اعلام شده قرار است در سه مرحله یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه روی اینترنت کشور اجرایی شود که مجموع زمانی آن ۱۰ ماه می شود.

تاکنون اگر مبنا را بر این بگذاریم که چهار ماه از جراحی آن گذشته، اختلالات به اندازه ای شده که بسیاری از کاربران نسبت به استفاده از آن دلسرد شده اند و انگیزه ای در آنها دیده نمی شود.

اما دلیل اختلالات وایبر چیست؟

پهنای باند اینترنت کشور از طریق مسیرهای در دست شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت تأمین می شود؛ بنابراین علاوه بر خود سرورهای وایبر این شرکت هم بنا به ملاحظاتی یا در زمان های خاصی قادر به سد معبر کردن ترافیک عبوری در ارتباط با سرورهایی با آدرس آی پی مشخص است؛ همانند فیس بوک که کاملا فیلتر است.

اما این شبهه هم با تکذیب وزارت ارتباطات رفع می شود زیرا عنوان کرده که هیچگونه محدودیتی برای فعالیت نرم افزارهای موبایلی کشور در نظر نگرفته است.

با این حساب، وایبر از سوی خود وایبری ها قطع و مختل است و همین موضوع منجر شده تا برای ارسال عکس یا متنی ساده جان به لب برسد…

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول