چالشی برای حمایت از «دماغ طبیعی»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خبرآنلاین، «دماغ طبیعی من» کمپین متفاوتی است که به تازگی در شبکه های مجازی راه افتاده. در این کمپین، قرار است زنان ایرانی که بینی شان را به تیغ جراحی نسپرده اند، با فرستادن عکسی برای این صفحه، از طبیعی بودن، معمولی بودن و همرنگ نشدن با جماعت، طرفداری کرده و کسانی را که در دوراهی عمل جراحی زیبایی یا مقاومت در برابر این وسوسه هستند را به مکث بیشتر برای تصمیم گیری دعوت کنند.

در این فراخوان آمده است: معمولا تلقی از زیبایی را برآیندی از سلیقه های عمومی شکل می دهد که نسبی و به تناسب جامعه و زمان متفاوت است. گاه معیارهای زیبایی از طریق تبلیغات، رسانه ها یا شیوه های دیگر، چنان بر اذهان تحمیل می شود که رسیدن به زیبایی قراردادی به هرقیمت ممکن به خواسته و آرزویی همگانی تبدیل می شود. زیبا بودن، گویی که وظیفه ازلی و ابدی زنان باشد، فشار روانی زیادی را بر زنان جامعه تحمیل می کند. البته این مشکل مختص جامعه ایران و زنان ایرانی نیست اما شمار بالای جراحی های زیبایی خصوصا زیباسازی بینی، نمایشگر عمق مساله در کشور ماست. چند درصد از دختران و زنان ایرانی هنوز بینی خود را به تیغ جراح نسپرده و تن به تعریف های تحمیلی نداده اند؟ اگر علاقمندید، عکسی از بینی طبیعی و جراحی نکرده خود بگیرید و برای ما بفرستید. لزومی برای نمایش تمام چهره خود ندارید. عکس های شما در آلبوم عکس این صفحه به نمایش گذاشته خواهد شد. با تشکیل آلبومی از عکس بینی های طبیعی، اعتراض می کنیم به باوری که زیبایی را تنها در یک شکل و فرم خاص تعریف می کند و آن را با تیغ جراحی بر صورت های ما می نشاند.

در پی این دعوت، افراد زیادی با فرستادن عکس، بازنشر این مطلب در صفحه شخصی شان و لایک زدن و نظر گذاشتن، از چنین حرکتی استقبال کرده اند و البته مخالفت هایی هم با آن صورت گرفته است. مخالفان این حرکت، به «حق تسلط فرد بر بدن» اشاره کرده و معتقدند نباید افراد را از چنین تصمیم هایی که درباره بدن خودشان می گیرند بازداشت. بعضی از مخالفانی که در این صفحه نظر گذاشته اند به مواردی اشاره می کنند از جمله این که «از نظر چهره شناسی ایرانیها تقریبا بینی های بزرگی دارن»، «وقتی علم اونقدر پیشرفت کرده که میشه با جراحی زیبایی بینی که مشکل داره رو بهتر کرد، چه اشکالی داره»، «عقیده دارم هر کسی حق داره برای ظاهر خودش تصمیم بگیره و اگر جراحی بینی بهش حس بهتری می ده هیچ مخالفتی باهاش ندارم» ….
در مقابل، حامیان این حرکت می گویند مساله فراتر از سلیقه شخصی افراد بوده و انواع عمل جراحی زیبایی که روز به روز هم دایره وسیعتری پیدا می کند، از طرف جامعه به افراد تحمیل می شود. بعضی از نظرها به مواردی از این فشارهای هنجاری اشاره می کنند: «من بینیم رو عمل کردم نه بخاطر اینکه خوشگل بشم، دلیل اول به خاطر اینکه از دست متلک گفتن های بعضی از هم استانی های بی فرهنگم راحت بشم»، «در جامعه ما آدم ها دقیقا بر اساس شکل و ظاهر برخورد و رفتار میکنند و هرچی خوشگلتر باشی انگار بهتری هستی»، «شوهر من معتقده چند وقت دیگه منو می ذارن تو موزه، چون احتمالا تنها کسی ام که هم بینیم زشته و هم علاقه ای به عملش ندارم». درواقع به عقیده حامیان این چالش، چنین حرکت هایی لازم است تا تلنگری به زنان و مردان جامعه زده شود و آنها را درباره این که چقدر از این عمل ها به افراد تحمیل شده و حتی کسانی که تمایلی به این کار ندارند را درگیر می کند آگاه کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول