تقویت فرهنگ فردی، ضرورت کاربران مجازی

حوزه های تعامل و آشنایی میان افراد این روزها از گستردگی بیشتری برخوردار است، همانطورکه برخی افراد از خرده فرهنگ های مختلف باهم آشنا می شوند و سپس از راه های سنتی مانند خواستگاری رسمی، ازدواج می کنند، یا این که تمایل دارند در فضای درس و کار با هم آشنا شوند و سپس ازدواج کنند؛ فضای مجازی هم می تواند مجرایی برای آشنایی جوانان باشد بنابراین فضای مجازی نیز راهی برای تعامل و زمینه ایجاد آشنایی های قبل از ازدواج است.

آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد طیفی از روش های آشنایی میان افراد است و فضای مجازی هم از این فضا جدا نیست، منتهی کسی که می تواند خود را در فضای واقعی از آسیب ها دور نگه دارد مطمئناً در فضای مجازی نیز قادر خواهد بود از اشتباه در این فضا مصون بماند.

فضای مجازی برای آشنایی پیش از ازدواج، فی نفسه خطری ندارد، بلکه این افراد هستند که باید چه در فضای واقعی و چه مجازی، پایبند به اصولی باشند.

جوانان ما نیاز دارند تا فرهنگ درست استفاده از این فضا را درونی کنند بنابراین ویژگی فرد از ویژگی فضای مجازی مهم تر است.

فردی که در دنیای مجازی دچار اشتباه در تصمیم و انتخاب می شود چه بسا در فضای واقعی و به قول قدیمی ها در کوچه و خیابان هم به همین خطا دست می زند.

فضای مجازی ویژگی خاصی دارد که مهم ترین آن، گمنامی افراد است کاربران بیشتر دیده می شوند، ولی شناخته نمی شوند.

اگر می بینید که افراد پس از آشنایی در دنیای مجازی و ازدواج بیشتر جدا می شوند، نه بخاطر ویژگی های فضای مجازی، بلکه ناشی از نبود شناخت کافی از سوی ما برای استفاده درست از این فضاست.

از طرفی بعضی شرکت هایی که در این زمینه به دنیای اینترنت وارد شده و برای آشنایی و ازدواج جوانان واسطه گری می کنند، نیز اگر تعدادشان زیاد شود، نشانه اعتماد مردم به آنهاست چراکه تا وقتی بازار نداشته باشند دلیلی برای رشد نخواهند داشت.

چنین پدیده ای نشان می دهد جامعه ما برای استفاده از فضای مجازی به فرهنگ خاص خودش نیاز دارد اما این امر تنها از عهده رسانه های دولتی برنمی آید، بلکه مطبوعات و سازمان های غیردولتی نقش مهم تری در ایجاد فرهنگ مجازی در بین مردم دارند.

دکتر اعظم راوردراد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ رونامه جام‌جم

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول