چطور حریم خصوصی را در وایبر حفظ کنیم؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از شهروند، ضریب نفوذ ۵۵ درصدی اینترنت در ایران و کاربران فعال آن، در حال حاضر کشور را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار اینترنتی خاورمیانه معرفی کرده است. بر اساس آمار منتشرشده توسط الکسا، آمریکایی‌ها با اختلاف زیاد، رتبه دوم کاربران وایبر را به خود اختصاص می‌دهند؛ اما برای بهره‌مند شدن از تمام امکانات این اپلیکیشن پرطرفدار و محبوب ارتباطی نیاز است تا جزییات بیشتری از آن بدانید. جزییاتی مانند این‌که شما با استفاده از وایبر می‌توانید زیر ذره‌بین مخاطبانتان قرار بگیرید.

به‌عنوان‌مثال، حتی اگر پاسخی به پیام دوستانتان ندهید آن‌ها می‌توانند بفهمند پیامشان را خوانده‌اید یا نه؟! چه زمان آنلاین می‌شوید و از کجا برایشان پیام ارسال می‌کنید. غیرازاین شماره و عکس شما در گروه‌های مختلف قابل‌نمایش است و این موضوع می‌تواند مزاحمت‌های زیادی برایتان ایجاد کند. برای این‌که بتوانید از اپلیکیشن محبوبتان استفاده کنید اما حریم خصوصی‌تان را نیز کنترل کنید، راهکارهای خاصی وجود دارد که بهتر است جزییات آن را بدانید. علاوه بر این شما باید بدانید که عده‌ای از کاربران می‌توانند اطلاعات مکانی جعلی برایتان ارسال کنند یا این‌که چطور می‌توانید از شر گروه‌های شلوغ و مخاطبان پرحرف وایبر رها شوید؟ در این گزارش مهم‌ترین نکات و ترفندهای استفاده از وایبر را برایتان آورده‌ایم.

مزاحمان را به لیست سیاه بفرستید

اگر می‌خواهید از شر مزاحمان وایبر راحت شوید، می‌توانید آن‌ها را در لیست سیاه بگذارید. با این کار آن‌ها دیگر نمی‌توانند پیام متنی برایتان ارسال کنند یا با شما تماس بگیرند. برای بلاک کردن (مسدود کردن) فرد، صفحه گفت‌وگو با او را بازکنید. از سمت راست صفحه را به چپ بکشید. بالای صفحه تصویر ٣ مربع کوچک را مشاهده می‌کنید که به‌صورت عمودی ردیف شده‌اند. با لمس این تصویر منویی باز می‌شود که در آن دو گزینه حذف و مسدود کردن دیده می‌شود. با انتخاب گزینه مسدود کردن، شماره تلفن موردنظرتان وارد لیست سیاه می‌شود.

اگر تصمیم دارید شماره‌ای را از لیست سیاه خارج کنید به صفحه اصلی وایبر بروید یعنی جایی که گفت‌وگوهای شما نمایش داده می‌شود. پایین صفحه، سمت راست ٣ خط دیده می‌شود که زیر هم قرارگرفته‌اند. با لمس این تصویر وارد منویی می‌شوید که گزینه settings یا تنظیمات در آن وجود دارد. در صفحه تنظیمات به گزینه دیگری برمی‌خورید با عنوان privacy یا حریم خصوصی. در این بخش گزینه block list یا لیست مسدودی‌ها را انتخاب کنید. شماره موردنظرتان را یافته و دکمه unblock یا رفع انسداد را که مقابل آن شماره قرار دارد، لمس کنید.

اعلان‌های پردردسر و شلوغ را خاموش‌کنید

در چند گروه عضو هستید و ارسال پیام‌های متعدد در این گروه‌ها کلافه‌تان کرده است. اگر می‌خواهید وایبر ارسال این پیام‌ها را به شما اطلاع ندهد، می‌توانید کل یا بخشی از این موضوع را مدیریت کنید.

اگر تصمیم ندارید به‌کل اعلان پیام‌ها را خاموش‌کنید و وارد جزییات تنظیم آن شوید، وارد گزینه settings یا تنظیمات شوید. در منوی تنظیمات گزینه Notifications یا اعلان‌ها را انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب وارد منوی این گزینه می‌شوید. با حذف تیک Show message preview پیش‌نمایش پیام‌های دریافتی در نوار بالای گوشی‌تان نمایش داده نمی‌شود.

اگر گزینه contact joined viber را غیرفعال کنید دیگر نمی‌توانید از حضور آشنایان تازه پیوسته‌تان به وایبر خبردار شوید.

new message pop Up امکانی را برای شما فراهم می‌آورد که هنگام دریافت پیام جدید، پنجره‌ای با دکمه و کادر پاسخگویی برایتان نمایش می‌دهد. اگر نمی‌خواهید به این پیام‌ها به‌صورت فوری جواب دهید، می‌توانید تیک این گزینه را بردارید.

Lightscreen for messages با روشن و خاموش کردن صفحه‌نمایش شمارا از دریافت پیغام جدید در وایبر آگاه می‌کند. می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف باتری گوشی‌تان هم که شده، این گزینه را غیرفعال کنید.

اگر تصمیم دارید به‌کل از دست اعلان‌های وایبر خلاص شوید راهکاری درجایی خارج از این برنامه گنجانده‌شده است، از منوی تنظیمات گوشی‌تان به قسمت Application یا مدیریت برنامه‌های کاربردی بروید و در لیست نرم‌افزارهای خود وایبر را پیدا کنید، پس از لمس گزینه وایبر، در صفحه بازشده، تیک Show notifications را بردارید.

از زیر ذره‌بین وایبر فرار کنید!

کاربران وایبر می‌توانند بفهمند شما پیغامی را خوانده‌اید یا نه؟! حتی اگر به آن پیغام جواب ندهید. آن‌ها می‌توانند از آنلاین بودن شما و همین‌طور مکانی که در آن قرارگرفته‌اید باخبر شوند. اگر دوست ندارید تا این اندازه زندگی شخصی‌تان زیر ذره‌بین برود، می‌توانید تمام این گزینه‌ها را غیرفعال کنید.

برای این‌که دیگران متوجه نشوند پیغامی را خوانده‌اید به بخش settings بروید و سپس وارد قسمت Privacy یا حریم خصوصی بشوید و ازآنجا تیک گزینه send seen status یا ارسال وضع مشاهده پیام را بردارید. اگر می‌خواهید بی‌سروصدا آنلاین شوید و پیغام‌هایتان را چک کنید در همین قسمت حریم خصوصی گزینه share online status را پیدا کنید و تیک کنار آن را غیرفعال کنید.

وقتی در محیط گفت‌وگوی وایبر تایپ می‌کنید، یک آیکون کوچک در کنار نوشته‌تان ظاهر می‌شود که به نوک پیکان شباهت دارد. اگر این آیکون پررنگ یا به رنگ بنفش باشد به این معنی است که موقعیت مکانی شما برای مخاطبتان فاش می‌شود. مخاطب شما می‌تواند با ضربه زدن روی این آیکون موقعیت شمارا از روی نقشه گوگل متوجه شود. برای غیرفعال کردن آن می‌توانید روی همین آیکون یک ضربه بزنید. وقتی آیکون بی‌رنگ یا کمرنگ می‌شود به معنی غیرفعال بودن آن است. یک‌راه بهتر و مطمئن‌تر این است که به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید و ازآنجا ویژگی Location را غیرفعال کنید.

فریب مکان‌نماهای جعلی را نخورید

اگر خود شما تلاش دارید موقعیت یکی از مخاطبانتان را شناسایی کنید، زیاد هم به برنامه‌های موقعیت‌یاب دل‌خوش نکنید زیرا تعدادی نرم‌افزار وجود دارد که می‌تواند موقعیت جعلی ایجاد کند. Fake GPS Location یکی از این نرم‌افزارهاست که می‌تواند مطابق بافرمان کاربر خود موقعیت جعلی برای او ایجاد کند.

ارسال تصاویر و ویدیو بدون نیاز به مصرف حجمی اینترنت

درصورتی‌که بخواهید برای ارسال تصاویر و ویدیوهایتان روی گالری دستگاهتان حساب کنید باید حجمی از اینترنت مصرفی خود را برای آپلود شدن آن هدر بدهید. این در شرایطی است که اگر تصاویر و ویدیوهای انتخابی خود را از بین محتوای ارسال‌شده از طریق سایر کاربران وایبر انتخاب کنید و آن را با گزینه ارسال از طریق وایبر بفرستید، حجم اینترنتی شما مصرف نخواهد شد. این موضوع به آن خاطر است که این تصاویر قبلاً روی سرور وایبر آپلود شده است و نیازی به آپلود مجدد آن‌ها و درنتیجه مصرف حجم اینترنت وجود ندارد.

استفاده همزمان از وایبر با دو سیم‌کارت

برنامه وایبر تنها از یک سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و این موضوع برای بسیاری از افراد که دارای دو سیم‌کارت هستند، خوشایند نیست. برای این‌که بتوانید به‌صورت همزمان از دو سیم‌کارتتان در اپلیکیشن وایبر استفاده کنید در درجه اول نیازمند دسترسی روت روی گوشی‌تان هستید. پس از روت کردن، برنامه ٢Lines for viber را نصب کنید. پس از نصب و اجرای برنامه با جمله‌ای با این مضمون روبه‌رو می‌شوید: This app requires Root access با کلیک روی این عبارت برنامه اجازه دسترسی به روت می‌دهید. پس‌ازآن برنامه از شما می‌خواهد شماره دوم خود را وارد کنید تا بتوانید همزمان از دو سیم‌کارتتان در اپ وایبر استفاده کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول