ورود فیسبوک به حوزه خبر
به گزارش «وبلاگنیوز» و به نقل از خبر آنلاین، شما معمولاً اخبار خود را از کجا تهیه میکنید؟ برای میلیونها نفر، جواب فیسبوک است و حالا عرصه نفوذ شبکههای اجتماعی درزمینهٔ خبر با سادهتر کردن دسترسی به اخبار بیشتر میشود. فیسبوک سرویس جدیدی به نام مقالههای بلادرنگ را معرفی کرده که به بنگاههای خبری این امکان را میدهد تا محتوایی تعاملی ارائه کنند که به کاربران این امکان را میدهد که سریعتر و سادهتر اخبار را در فیسبوک و ابزار موبایل خود بخوانند.
بنگاههای خبری از اینکه بتوانند اخبار خود را برای بینندگان جوان جذابتر کنند، استقبال می کنند، هرچند در اینکه قدرت عمل بیشتری به شبکههای اجتماعی بدهند، محتاط عمل می کنند.
نشنال جئوگرافیک، نیویورکتایمز، بازفید، گاردین و بیبیسی در میان سازمانهایی هستند که میخواهند از این سرویس فیسبوک استفاده کنند. این بدان معناست که مقالههای آنها در سرورهای فیسبوک قرار میگیرد و بهجای اینکه کاربران مجبور باشند برای رسیدن به مقاله لینکی را دنبال کنند، مقاله را بلادرنگ مقابل خود خواهند دید.
یکی از مقامات ارشد فیسبوک، بابیان اینکه که سرعت مهمترین عامل در این مسئله است، گفت: «مسئله واضحی که در دستگاههای موبایل با آن روبهرو هستیم، بلادرنگ بودن است.» در دموی سرویس مقالات بلادرنگ، یک مقاله از نشنال جئوگرافیک به نمایش درآمد، مقاله شامل عکسهایی باقابلیت پسندیدن بهصورت جداگانه، ویدئوهای داخل، جدولها و نقشههایی باقابلیت ظاهر شدن، بود. فیسبوک میگوید این ابزار ناشران را به قادر میسازد که مطالب خود را برای مخاطبها جذابتر کنند.
برخی از بنگاههای خبری از این سرویس بهصورت کامل استفاده خواهند کرد، اما برخی مانند بیبیسی تمام مطالب خود را در سرورهای فیسبوک قرار نخواهند داد. بیبیسی تنها بخشی از اخبار را که مخاطب آن جوانان هستند در این سرورها قرار خواهد داد.
در اینجا پرسش بنگاههای خبری این است: ترافیک آنها بهتر خواهد شد یا نه؟ فیسبوک با اطمینان به این پرسش جواب مثبت میدهد و میگوید که ۱۰۰ درصد درآمد آنها از هر آگهی متعلق به آنها خواهد بود، این در حالی ست که اگر در شرکتهای صاحب شبکههای آگهی این کار را انجام دهند، سود آن بهصورت ۷۰ به ۳۰ تقسیم خواهد شد؛ اما بنگاههای خبری بااحتیاط در این راه گام میگذارند. آنها پیشاپیش از قدرت فیسبوک در حوزه اخبار آگاهاند. اخیراً گزارش مرکز تحقیقاتی پیو در مورد رسانهها در آمریکا نشاندهنده این مطلب است که نیمی از آمریکاییهایی که از اینترنت استفاده می کنند، اخبار سیاسی و اخباری در مورد دولت را طی هفته گذشته، از شبکههای اجتماعی دریافت کردهاند.
فیسبوک هم مانند گوگل همواره اعلام کرده که یک کمپانی تکنولوژی است نه یک غول رسانهای.
این روزها گروههای رسانهای با دلهره به مکانیسم عمل سیستم خوراک خبری فیسبوک مینگرند، این بنگاهها به ترافیک اخبار خود مینگرند که در شبکههای اجتماعی مدام بالا و پایین میشوند، یک روز در تمام حسابهای کاربری دستبهدست میشوند و روز دیگر خبری از آنها نیست؛ بنابراین سرویس مقالات بلادرنگ، از طرف آنها بااحتیاط دنبال میشود. مدیر یکی از بنگاههای خبری میگوید: بسیار دشوار است در مقابل هر چیزی که محتوای خبری شمارا روی تلفنهای کاربران شبکههای اجتماعی پخش میکند، مقاومت کرد؛ اما درعینحال باید بسیار مراقب باشیم، چون یکطرف سوم را هم به این بازی وارد میکنیم.
فیسبوک در حال حاضر از تمام بنگاههای خبری ثروتمندتر است و با این ثروت میتواند در اینکه کاربرانش چگونه از اخبار مطلع شوند دخالت کند.
انتهای پیام/.