آیا می‌توان در فضای مجازی با داعش مبارزه کرد؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تابناک، نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به بررسی موضوع فعالیت‌های داعش در فضای مجازی پرداخته و از ضرورت تدوین رویکردی برای مقابله با این گروه در عرصه مذکور، در کنار مبارزه با آن در عرصه میدانی نبرد سخن گفته است.
به عقیده تحلیلگر این نشریه، برای تروریست‌های داعش نبرد برای تفوق، هم‌روی زمین و هم در فضای مجازی در جریان است. تسلط این گروه بر شهر باستانی پالمیرا در سوریه طی روزهای اخیر، با انتشار تصویری در سایت «توئیتر» همراه شد که پرچم این گروه را بر فراز قلعه این شهر نشان می‌داد.
تصمیم داعش برای علنی کردن این پیروزی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی، امری معمول برای این گروه به شمار می‌رود که استراتژی خود را استفاده از اینترنت به‌منظور پیشبرد تبلیغات خود قرار داده است. از سوی دیگر، این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما با انتقادات فزاینده‌ای درباره سیاست‌هایش در مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا در هر دو جبهه (واقعی و مجازی) مواجه است.
پل شینکمن، خبرنگار آمریکایی حوزه امنیت ملی می‌نویسد: در شرایطی که هر یک از دو طرف تلاش دارد جهان را متقاعد سازند که روند اوضاع به نفع اوست، جنگ لفظی میان آن‌ها ادامه دارد. برای گروه داعش، این امر یک پیروزی دیگر محسوب می‌شود.

جدا از عرصه میدانی، مرکز کمیسیون‌های استراتژیک مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا (CSCC) نیز به دلیل رویکرد ناکارآمد خود برای مبارزه با استراتژی آنلاین داعش موردانتقاد قرار گرفت. در ویدئویی که این مرکز بانام «به سرزمین داعش خوش‌آمدید» تهیه‌کرده، هدف بی‌اعتبار کردن این گروه و جلوگیری از پیوستن اعضای جدید به آن دنبال می‌شود؛ اما منتقدان، استفاده این ویدئو از تصویرسازی‌های گرافیکی را به‌منزله استقبال از رویکرد طرف مقابل می‌دانند.
افزون بر این، وزارت خارجه آمریکا قادر نیست مشخص سازد که آیا این ویدئو هیچ‌گونه تأثیری بر جریان پیوستن اعضای جدید به داعش در عراق و سوریه داشته یا خیر. این در حالی است که داعش همچنان به تصویرسازی از خود به‌عنوان یک سازمان قدرتمند، پیروز و در حال رشد ادامه می‌دهد.
باوجوداین، کار شناسان می‌گویند راه‌های مؤثری برای مبارزه با داعش وجود دارد؛ ازجمله مهم‌ترین این راه‌ها، توقف اغراق درباره «شکست‌ناپذیری» این گروه است. جسیکا استرن در این زمینه در نشریه تایم می‌نویسد: داعش بر تصویرسازی از قدرت خود و همچنین ایجاد توهم آسودگی و رفاه در سرزمین‌های تحت کنترلش استوار است. وی یکی از راه‌های مقابله با داعش را افشای آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف این گروه می‌داند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول